بیمه تکمیلی برای بازنشستگان اجباری است

بیمه تکمیلی برای بازنشستگان اجباری است

جلسه اتحادیه پیشکسوتان کار صبح امروز دوشنبه 7 شهریورماه در منزل این کارگر برگزار شد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری) در این جلسه گفت: مشکل افزایش حقوق مستمری بگیران سایر رده ها حل شده و کسانی که ارقام اشتباهی در احکام خود می بینند با شعبه حل اختلاف تماس بگیرند.

وی به آرزوی 25 درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: حقوق 900 هزار نفری که احکام آنها در عید 1400 بازنگری شد بر اساس حقوق سال 1400 است که برای این 900 هزار نفر حدود 625 تا 670 هزار تومان باید باشد. اضافه شد . در همین راستا جلسه ای با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار کردیم و ایشان این موضوع را تا تثبیت وضعیت سازمان به تعویق انداختند.

صادقی با انتقاد از اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی گفت: تجربه نشان می دهد آنچه اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی نامیده می شود به نفع کارگران و مستمری بگیران نیست و هر ماده ای که اصلاح می شد به ضرر بود. کارگران و مستمری بگیران». اگرچه قوانین کار پس از انقلاب به طور رسمی به نفع کارگران است، اما متأسفانه اجرا نمی شود، بنابراین نسبت به قوانین کار قبل از انقلاب کارایی کمتری دارد.

رئیس اتحادیه کارگری پیشکسوتان به وظایفی که دولت بر دوش تامین اجتماعی گذاشته است اشاره کرد و گفت: دولت با پای میز مذاکره تامین اجتماعی، بار تعهدات این سازمان را بیشتر کرده اما به تعهدات خود عمل نمی کند. در واقع دولت وظیفه حاکمیتی خود را بر عهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته است در حالی که این وظیفه حاکمیتی دولت است و اکنون که سازمان تامین اجتماعی این وظیفه را بر عهده می گیرد، دولت باید تعهدات خود را به سازمان بازپرداخت کند. اگر دولت به تعهد خود عمل کرده بود، خیر 420 هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار بودیم.

صادقی در ادامه به انتقاد از واگذاری حقوق کارگران توسط بانک پرداخت و گفت: دولت از یک سو بر اساس اصل 29 قانون اساسی و از سوی دیگر بر اساس اصل 44 و 44 قشر عظیمی را پای میز تامین اجتماعی می کشد. 43 قانون اساسی به دنبال خصوصی سازی بانک هاست اما او می خواهد بانک رفاه را عمومی کند!

به گفته صادقی؛ بانک رفاه برای کارگران است نه دولت. این بانک در سال 1398 با نام صندوق رفاه اجتماعی کارگران و با هدف ایجاد اشتغال برای کارگران تاسیس شد. تا بعد از انقلاب صفر تا صد این بانک برای کارگران بود و از طریق آن مسکن می گرفتند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید: تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است که سرمایه داران آن کارگران شاغل و بازنشسته هستند.

صادقی می گوید: در سال 58 شورای انقلاب بانک ها را ملی اعلام کرد و چون از بانک رفاه اطلاعی نداشت با این بانک هم همین کار را کرد. از آن زمان به این پرونده اعتراض شد و این اختلاف تا سال 67 ادامه داشت و در سال 67 که قانون تکلیف ایجاد شد همه رای دادند که بانک رفاه متعلق به سازمان تامین اجتماعی و برای کارگران است. اینکه بانک رفاه متعلق به کارگران است در دولت آقای هاشمی محقق شد.

وی ادامه داد: مالکیت کارگری بانک رفاه تا زمان ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی برقرار بود اما پس از اینکه مقرر شد بانک ها به بخش خصوصی واگذار شود، این موضوع را نیز با احترام پیگیری کردند. به بانک رفاه ما بارها از این موضوع انتقاد کردیم و مقابل مجلس تجمع کردیم و همین اعتراضات باعث شد مجلس به مدت دو سال بانک رفاه را به طور موقت از دستور کار خود خارج کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: با آقای دکتر سالاری رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی برای فروش سهام بانک رفاه به بازنشستگان صحبت کردیم اما در آن زمان آقای روحانی این کار را نکرد. موافق؛ گفتند ما نباید اموال کارگران را به خود کارگران بفروشیم.

صادقی گفت: در این دولت به گونه دیگری برخورد می شود. دولت برای تامین کسری بودجه خود جیب همه، حتی مستمری بگیران را می چیند. ما از دولت می خواهیم که دست خود را از جیب بازنشستگان خارج کند.

صادقی به موضوع خدمات درمانی مستمری بگیران نیز اشاره کرد و گفت: از سال 1385 با بیمه تکمیلی مخالف بودیم، نظر ما این بود که خدمات درمانی در قالب قانون تکلیفی رایگان و صفر تا صد هزینه ها باید باشد. از سازمان تحویل گرفته شود.

وی افزود: نیازمند تحول در بیمه تکمیلی هستیم. چیزی که الان به عنوان بیمه تکمیلی به بازنشستگان می دهند تحمیلی است و جوابگوی نیازهای درمانی مستمری بگیران نیست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به مشکلات مستمری بگیران با بیمه تکمیلی به حافظ آتیه سازان اشاره کرد و گفت: حافظ آتیه سازان می گوید زیان انباشته داریم؛ در حال حاضر با توجه به شرایط و ضوابط بازنشستگان از بیمه تکمیلی برخورداریم. وقتی این صندوق با این ادعا از زیر بار تعهدات خود فرار می کند، چرا باید همچنان طرف قرارداد آتی حافظ باشیم؟ یا باید قانون اجباری را اجرا کنیم یا بیمه تکمیلی بهتری برای مستمری بگیران داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید