بیم و امید از رفتن یا ماندن وزیر سکوت

بیم و امید از رفتن یا ماندن وزیر سکوت

روتر جدید چنارانی تاکید کرد: آنچه تاکنون استیضاح کنندگان دریغ کرده اند به بهانه تفکیک دو وزارتخانه است و اگر این لایحه تفکیک وزارت صمت و بازرگانی تا پایان شهریورماه به مجلس نیاید، نمایندگان طبق قانون پیش می روند. تصمیم آنها.”

معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه کوسه

یک سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد و در آن زمان وزرا فرصت کافی برای ارائه گزارشی در خور بررسی داشته اند. اما کارشناسان بر اساس این عملکرد معتقدند برخی از آنها نمی توانند رضایت مردم و نمایندگان مجلس را جلب کنند. از این رو در ماه های اخیر استیضاح برخی وزرا از جمله فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار نمایندگان قرار گرفته است. استیضاح با «اگر» و «اما» و وساطت مستقیم رئیس مجلس دو ماه به تاخیر افتاد. مداخله ای که صدای برخی نمایندگان معترض را درآورد و قالیباف را به نقض مقررات و لابی گری با دولت متهم کرد.

در حالی که استیضاح پس از بازگشت از کمیسیون تخصصی به صحن رسید و در شرف اعلام بود، محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس اعلام کرد که طبق توافقی که با رئیس جمهور انجام شده، دو ماه به دولت فرصت داده است تا کابینه را بازگرداند وی از 17 نماینده استیضاح شده خواست امضای خود را برای استیضاح وزیر صمت پس بگیرند تا دولت لایحه تقسیم وزارت صمت به دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی را به مجلس ارائه کند. قالیباف با بیان اینکه طبق قانون درخواست و امضای 10 نماینده برای استیضاح یکی از وزرای دولت کافی است و اکنون 17 نماینده خواستار استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صمت هستند، اظهار داشت: من هستم. درخواست نمایندگان چون دولت تصمیم گرفته است و با لایحه ای که به دنبال اصلاح هستند، دو ماه به دولت وقت بدهیم و مطمئن هستیم انجام می شود.»

پس از این سخنان و تصمیم شخصی رئیس مجلس مبنی بر عدم وصول استیضاح وزیر صمت، جبار کهسی نژاد نماینده خواهان استیضاح وزیر صمت، این اقدام را تخلف از مقررات دانست. رئیس مجلس وی تاکید کرد: بر اساس ماده 222 آیین نامه زمانی که استیضاح به کمیسیون تخصصی می رود و از کمیسیون به دادگاه می آید، استیضاح باید در دادگاه ابلاغ وصول شود و دیگر در دادگاه لابی معنایی ندارد. ; یعنی مجلس این حق را به کمیته ریاست جمهوری نمی دهد که این کار را بکند و بگوید «با آقای رئیس جمهور و آقای مخبر صحبت کردیم، دو ماه فرصت بدهیم» این زمانی است که استیضاح همه چیز وارد سالن نشده است. . وقتی صبح اعلام می کنند که امروز پیام می رسد و آقای رئیس مجلس می آید و چنین اقدامی می کند، به نمایندگان مردم و دولت آموزش می دهد که لابی گری را تشدید کنند. اساساً در لابی گری یک داد و ستد وجود دارد و این داد و ستد به نفع مجلس انقلاب نیست.

اگرچه در 16 تیرماه، کلیباف از 17 نماینده استیضاح فاطمی امین درخواست کرد استیضاح را دو ماه به تعویق بیندازند تا دولت تا پایان شهریور کابینه را تغییر دهد و دو وزیر اقتصاد و صمت را جایگزین کند و همچنین قول تفرقه در وزارتخانه ها را داد. سمت و تجارت. اما دیروز (دوشنبه) آن فرصت دو ماهه به پایان رسید و به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، «رئیس جمهور تصمیمی برای تغییر کابینه ندارد و وزرای اقتصادی در دولت هیچ تغییری انجام نمی دهند». همچنین در زمان نگارش این گزارش هنوز خبری از لایحه دولت مبنی بر تقسیم وزارت ایمنی به دو وزارتخانه صنعت و تجارت نیست. اتفاقی که همه گمانه زنی های ماه های گذشته درباره احیای کابینه سیزدهم توسط رئیس جمهور را به یاس تبدیل کرد.

در صورت عدم تشکیل کابینه، چندین وزیر معلق خواهند شد

البته جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس درباره احتمال استیضاح وزیر صمت به شارک گفت: تا جایی که می دانیم بحث استیضاح فاطمی امین در مقایسه با سایرین چندان جدی نبود. وزرا و اینها که خواهان استیضاح او بودند، تاکنون دستشان را نگرفته اند.» .

وی ادامه داد: بین رئیس جمهور و رئیس مجلس توافق شد که استیضاح فاطمی امین رد شود، در عوض خود دولت تا پایان شهریور کابینه را ترمیم کند، اما ظاهراً این اتفاق نمی افتد. “

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: اگر آقای رئیسی در کابینه خود متزلزل نشود و تعدادی از وزرای ضعیف خود را جایگزین نکند، مطمئن باشید تا چند ماه آینده چند تن از وزرای ایشان از مجلس برکنار خواهند شد. “

وی با اشاره به وزرای ضعیفی که در صورت عدم جایگزینی با رئیس جمهور از سوی مجلس استیضاح می شوند، گفت: وزیر آموزش و پرورش، کشاورزی، حراست و همچنین وزیر ورزش سوابق ضعیفی دارند و در صورت عدم جایگزینی رئیس جمهور، مجلس استیضاح می کند. تا چند ماه دیگر آینده آنها را استیضاح خواهد کرد. بنابراین بهتر است رئیس جمهور دست به کار شود و کابینه را ترمیم کند.»

استیضاح فاطمی امین استیضاح را پیگیری می کند

به غیر از وی، غلامرضا نوری کزالجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم نیز درباره توافق رئیس جمهور و رئیس مجلس مبنی بر سکوت مجلس در مورد استیضاح وزیر تا پایان صحبت کرد. شهریورماه اما سخنگوی دولت اخیرا فاش کرد که همه دست‌ها افتاده و گفته رئیس‌جمهور قصد تغییر وزیر را ندارد، گفت: به نظر می‌رسد تعلل دولت در ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت به معنای عدم حضور نمایندگان است. به دلیل اینکه فرصت دو ماهه به پایان رسیده و دولت قصد دارد لایحه را ارائه کند یا کابینه را تغییر دهد، اجازه ورود داده شده است. وجود ندارد».

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تحقق وعده دولت، آیا استیضاح کنندگان وارد عمل می شوند یا خیر، تصریح کرد: با توجه به صحبتی که با برخی از استیضاح های وزیر صمت داشتم، گفتند که در مورد استیضاح جدی هستند. وزیر صمت؛ بنابراین اگر دولت تکلیف لایحه تفکیک حریم خصوصی را روشن نکند، استیضاح فاطمی امین در مجلس صورت می گیرد.

استیضاح وزیر صمت خارج از محدوده است

بر خلاف دو نماینده قبلی، محمود عباس زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی که یکی از استیضاح کنندگان وزیر صمت بود، در گفت و گو با «کوسه» صحبت های حاتم تیر کلیباف مبنی بر توافق با رئیس جمهور را تکذیب کرد. . استیضاح وزیر را مسکوت گذاشت تا سکوت کند و گفت: استیضاح وزرا بر اساس تصمیم مجلس است و رئیس مجلس در اجرا یا عدم اجرای آن دخالتی نمی کند.

وی با ادعای اینکه استیضاح وزیر صمت از مرز خارج شده است، تصریح کرد: من یکی از کسانی بودم که وزیر صمت را استیضاح کردم اما با وزیر مربوطه در سطح شهرستان، استان و کشور صحبت هایی داشتم و ایشان قول دادند که همکاری کنید.» پس از مشورت و دریافت قول برای حل مسائل از وزیر، امضای خود را برای استیضاح پس گرفتم و از دیگر استیضاح کنندگان خواستم امضای خود را پس بگیرند و این کار را انجام دادند و استیضاح ناموفق بود.

وی افزود: ما در جریان استیضاح چند سوال از وزیر صلح مطرح کردیم که قول حل مشکلات را داد. الان هم مسائل در حال احیا و اصلاح است و من دلیلی برای استیضاح ندارم.»

ابهام در معرفی یکی دو وزیر در مجلس

علاوه بر نمایندگان مذکور، حجار چنارانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز به شارک گفت: در استیضاح وزیر صمت دو داستان وجود دارد. اولاً به دلیل حذف ارز ترجیحی، این وزارتخانه مجبور است به صورتحساب الکترونیکی روی بیاورد. ثانیاً صحبت از جدایی وزارت حریم خصوصی است و اگر این اتفاق نیفتد و دولت لایحه تفکیک وزارت حریم خصوصی و بازرگانی را در اسرع وقت طبق وعده خود به مجلس ارسال نکند. فاطمی امین با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

چنارانی تاکید کرد: آنچه تاکنون استیضاح کنندگان دریغ کرده اند به بهانه انشعاب دو وزارتخانه است و اگر این لایحه انشعاب وزارت صمت و بازرگانی تا پایان شهریورماه به مجلس نیاید، نمایندگان طبق قانون پیش خواهند رفت. تصمیم آنها.”

این نماینده دو دوره مجلس افزود: البته بعد از تعطیلات مجلس این احتمال وجود دارد که دولت لایحه تفکیک دو وزارتخانه را به مجلس ارائه کند و در آن صورت مجلس به این تفکیک رأی مثبت بدهد.

وی در خصوص اینکه اگر قرار باشد دو وزارتخانه تفکیک شود چه بلایی سر فاطمی امین می آید، گفت: اگر تصمیم بر انفکاک دو وزارتخانه گرفته شود، رئیس جمهور باید دو وزیر را به مجلس معرفی کند که یکی از آنها آقای فاطمی آمین یا حتی وزیر باشد. برای معرفی دو وزیر جدید.

به عقیده وی، کلیباف برخلاف مفاد 16 تیرماه استیضاح وزیر صمت را اعلام نکرد و از نامزدهای استیضاح خواست تا دو ماه به فاطمی امین مهلت دهند و درباره توافق با رئیس جمهور برای ارسال لایحه تفکیک این وزارتخانه صحبت کرد. . وی همچنین وعده داد که دولت قصد دارد تا پایان شهریور دو وزیر را بازگرداند و جایگزین کند، اما هیچ یک از این وعده ها محقق نشد! به نظر می رسد یا نمایندگان به استیضاح می رسند و یا آن طور که عباس زاده مشکینی مدعی است استیضاح از حد نصاب گذشته است و ماجرا فقط برای رد استیضاح و سرگرمی مجلس و مردم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید