بازارها در مرحله بیم و امید مذاکرات وین هستند

بازارها در مرحله بیم و امید مذاکرات وین هستند

این انتظار را می توان در معاملات دلار، سکه و حتی خودرو مشاهده کرد. بررسی تغییرات قیمت خودرو در دو روز گذشته نشان از رکود قیمتی در این بازار دارد. به طوری که اکثر خودروها بدون تغییر قیمت معامله شدند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دو روز پیش از عزیمت تیم مذاکره کننده کشورمان به وین برای ادامه مذاکرات هسته ای خبر داد و گفت: در این دور از مذاکرات که طبق روال گذشته برگزار می شود. هماهنگی اتحادیه اروپا در خصوص موارد ارائه شده، از سوی طرفین بحث و تبادل نظر خواهد شد، از جمله نظرات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که در هفته جاری به طرف مقابل ارائه شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافقی باثبات که تضمین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد که طرف های مقابل با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل این مشکل، شرایط را حل کنند. مسائل باقی مانده تضمین گفتگوهای موثر. در همین حال نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای ازسرگیری این مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی به وین رفته است. از سوی دیگر به نظر نمی رسد تغییرات هفته آینده تاثیری بر ثبات قیمت ها در بازار خودرو داشته باشد. فعالان بازار می گویند این مشکل بازارها را وارد مرحله جدیدی از رکود کرده است. آن طور که بررسی قیمت بازار خودرو نشان می دهد قیمت دناپلاس دنده ای ساده مدل 1401 با دو میلیون تومان کاهش به 441 میلیون تومان رسیده است. مدل 1400 این خودرو نیز با کاهش دو میلیون تومانی 422 میلیون تومان معامله شد و مدل 1399 این خودرو از 414 میلیون تومان روز گذشته به 412 میلیون تومان رسید. دناپلاس دنده ای توربو مدل 1401 نیز از 495 میلیون تومان به 490 میلیون تومان افزایش یافت. دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل 1401 نیز سه میلیون تومان افت قیمت داشته و در حال حاضر 505 میلیون تومان قیمت دارد. خودروهای تندرو نیز در این مدت با افت قیمت مواجه شدند به طوری که دنده سریع R 1401 از 222 میلیون تومان روز گذشته به 217 میلیون تومان رسید.
عقب نشینی دلار
به گفته فعالان این بازار، با آمدن زمزمه‌های احیای برجام، قیمت دلار مانند هفته‌های اخیر افزایشی نداشته و نزدیک به دو روز است که چهارراه استانبول سیر نزولی به خود گرفته است. در روزهای اخیر در حالی که دلار در بازار آزاد 31 هزار تومان روی میز معاملات قرار گرفته بود، بر اساس نرخ روز ملی ایران (23 مرداد 1401) هر دلار آمریکا 27 هزار و 919 تومان فروخته می شد. و هر اسکناس یورو 28 هزار و 833 تومان فروخته شد. آنطور که صرافان خیابان فردوسی در پاسخ به این سوال که وضعیت عرضه ارز در چند روز گذشته عرضه ارز به میزان کافی به بازار انجام شده است، اما نکته مهم این است که بسیاری از سرمایه گذاران خرد از ردیابی هراس دارند. و ثبت اطلاعات خود در هنگام خرید ارز، خریدهای قانونی انجام نمی دهند و ترجیح می دهند دلار را از بازار غیررسمی خریداری کنند. یکی از فعالان بازار در این خصوص گفت: بازار ارز با وضعیت آشفته ای مواجه است. در حالی که خریداران ارز از صرافی های بانکی تحت نظارت سازمان مالیاتی و … هستند. و حتی ممکن است یارانه آنها قطع شود، اما در بازار آزاد و جلوی فروشگاه ما، ارز به راحتی خرید و فروش می شود و مردی مقابل آنها نمی ایستد. طبیعی است که سرمایه گذاران خرد ترجیح دهند در بازار آزاد خرید کنند تا تحت نظارت قرار نگیرند.» وی با تاکید بر اینکه خرید دلار در شرایط فعلی سود چندانی ندارد، گفت: بازار در شرایط آرامی است و انتظار داریم که شرایط تغییر زیادی نخواهد کرد. بنابراین سرمایه گذاری در دلار و سایر ارزها به هیچکس توصیه نمی شود. به طور کلی، همانطور که توسط فعالان بازار مشاهده می شود، بازارهای مالی از جمله طلا و سکه تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار گرفته اند و قیمت دلار در حال حاضر در حال افزایش است. به نظر می رسد پس از کاهش قیمت دلار، فضای خوش بینانه در روزهای اخیر اندکی کاهش یافته و رشد بازار توانسته اند کمی این روند را معکوس کند. از سوی دیگر، این روزها تنش بین چین و آمریکا نیز قیمت هر اونس را افزایش داد. به این ترتیب دیروز طلا و سکه در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت دلار و طلای جهانی افزایش قیمت داشتند. برخی کارشناسان معتقدند در صورت پایان مذاکرات و توافق، دلار ممکن است به 28 هزار تومان برسد. به گفته فعالان بازار، خبرهایی مبنی بر شکل گیری یک توافق خوب در بازار منتشر شده است. اگر این توافق منعقد شود، احتمالاً قیمت ها حتی بیشتر کاهش می یابد. اما روی دیگر سکه شکست مذاکرات هسته ای است. کارشناسان می گویند اگر مذاکرات به سرانجام نرسد باید منتظر افزایش قیمت دلار بود و بیم آن می رود که قیمت دلار دچار سقف جدیدی شود.
بازار سهام در هفته های اخیر
برجام به معنای نوسان برای بورس است و همینطور است، این را می توان با نگاهی به روند این بازار پس از شایعات دریافتی از مذاکرات وین بهتر درک کرد. در هفته‌های اخیر و با افزایش نااطمینانی برجام، بازار سهام روزهای خوبی را ندیده است. بنابراین در هفته های اخیر روند نزولی وجود داشته و این مشکل باعث افزایش رکود و خروج پول واقعی از بورس شده است. به گفته کارشناسان اقتصادی، اگر روند خروج سرمایه از بورس ادامه پیدا کند، ممکن است مشکل بزرگ تری برای سهامداران ایجاد کند. در شرایط کنونی، تحلیلگران نیاز رشد بورس تهران را اعتماد مردم به این بازار و سرمایه گذاری در آن می دانند. با این وجود، اقداماتی در اطراف بورس تهران همچنان ادامه دارد و باعث افزایش بی اعتمادی مردم به این بازار حیاتی شده است. یکی از این بی اعتمادی ها ناشی از ابهام در سیاست خارجی و حتی برخی سیاست های داخلی است. بانک مرکزی طی دو ماه گذشته تلاش کرده تا با افزایش نرخ بین بانکی که منجر به افزایش پایه پولی می شود، با افزایش تقاضای بانکی مقابله کند. افزایش نرخ سود یکی از عوامل اصلی افت شاخص بورس تهران در این دو ماه است. از سوی دیگر، کاهش تورم مستلزم افزایش تولید و در نهایت رونق بازار سرمایه است.
کاهش روند منفی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در هفته دوم مرداد ماه نیز با روند نزولی همراه بود، اما این روند منفی از هفته اول مردادماه با کاهش همراه بود. شاخص کل بورس در روز شنبه 2827 واحد و روز یکشنبه 17389 واحد کاهش یافت. با این حال روز دوشنبه روند بازار معکوس شد و 4109 واحد سود را برای سهامداران به ارمغان آورد. در روز سه‌شنبه، این شاخص دوباره رشد کرد و به 2416 واحد رسید. این شاخص در روز چهارشنبه رکورد رشد دو هفته اخیر را شکست و ۷ هزار و ۳۳۹ واحد افزایش یافت. در نهایت شاخص کل بورس با افت 6352 واحدی به رقم یک میلیون و 437 هزار و 360 واحد رسید. بازدهی این شاخص در هفته دوم مرداد منفی 40 درصد بود.
بازگشت سهام خرد به بازار سرمایه
در هفته دوم مرداد ماه، شاخص کل هم وزن بیش از سه برابر شاخص کل کاهش یافت. این شاخص روز شنبه با افت 2 هزار و 251 واحدی همراه بود و روز یکشنبه با افت 7 هزار و 241 واحدی مواجه شد.
اما مانند شاخص کل، شاخص کل هم وزن در روز دوشنبه 386 واحد و در روز سه شنبه 227 واحد افزایش یافت و روز چهارشنبه به بالاترین سطح دو هفته ای خود یعنی 3466 واحد رسید. شاخص کل هم وزن در نهایت با افت 5413 واحدی به سطح 384.55 واحد رسید و بازدهی منفی 1.39 درصدی داشت.
رشد ارزش کل معاملات سهام
میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته دوم مردادماه با 19 درصد افزایش به 42 هزار و 847 میلیارد تومان رسید. هفته گذشته بیش از 214 هزار میلیارد تومان در بورس معامله شد.
اما میانگین ارزش معاملات کوچک هشت درصد کاهش یافت و به 2.242 میلیارد رسید. در مجموع سهامداران خرد در هفته جاری ۱۱ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان در بورس معامله کردند. به گفته کارشناسان این بازار، ارزش معاملات سهام با وجود بهبود همچنان ضعیف است و نمی توان پایان اصلاح بازار را اعلام کرد. یک یا دو روز معاملات مثبت پس از چند روز اصلاح در کل بازار یک پدیده طبیعی است و به دلیل از دست دادن حمایت مهم، پایین بودن شاخص در یک محدوده می تواند احساسات معامله گران را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید