بی حجابی باعث دوچندان شدن سوء استفاده کنندگان می شود


ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882321

لزوم پوشش زن در مقابل مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلام است که در آیات بسیاری از قرآن به آن تصریح و تاکید شده و حتی در سیره اهل بیت علیهم السلام نیز وجود دارد. اما متأسفانه بی‌تفاوتی یا مشابه رفتار لاک‌پشتی مسئولان فرهنگی نسبت به پرورش حجاب و عفاف موجب گسترش بی حجابی در جامعه شد که ضرورت تعمیق موضوع حجاب و عفاف و سبک زندگی اسلامی است. یکی از الزامات و وظایف خطیر نهادهای نگهبان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ خداوند متعال در آیه 59 سوره مبارکه احزاب خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید: «ای پیغمبر، کال لزوجک و بناتاق و نساء المؤمنین، جلابی بهان ذلک ادنی را بر من خواهی دید، اگر متقین را بشناسند. اگر خداوند آمرزنده و مهربان است; ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو که روسری های بلند بپوشند، این مناسب تر است تا شناخته شوند و مورد اهانت قرار نگیرند و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

خداوند در این آیه به بیان الگوی عملی پوشش; از جلباب که پوشش خاص آن زمان بود یاد می کند و سپس فلسفه حجاب را بیان می کند. بنابراین برای فرهنگ سازی حجاب و پوشش صحیح در جامعه باید پایه های اعتقادی ایجاد شود و بصیرت مردم در این امر تقویت شود و این یعنی نهادینه سازی باورهای صحیح و فرهنگ صحیح در جامعه.

در تمام ادیان الهی دستورات زیادی مبنی بر حفظ حجاب و عفاف وجود داشته است و در بیشتر این دستورات به زنان و دختران خطاب شده و آنان را به پوشش و عفاف دعوت کرده اند و قاطعانه از آنان خواسته شده است که با زینت از خود محافظت کنند. لباس پوشیده . لزوم پوشش زن در مقابل بیگانه از مسائل مهم اسلامی است که در قرآن آمده است.

احادیث بسیاری از ائمه معصومین در کتب دینی در مورد اهمیت پوشش حجاب و زنان آمده است، مثلاً پیامبر (ص) می فرماید: زنان خود را با پوشاندن بدن و بدن خود از عیادت نامحرمان حفظ کنید. هر چه پوشش زنان بیشتر باشد، سعادتشان بیشتر است (سفینه البحار، ج 2، ص 298)، محمد محمدی اشترادی در کتاب پوشش زن در اسلام، حدیثی از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند. که می فرماید: سزاوار نیست زن هنگام خروج از خانه لباس خود را تا کند و امام صادق (علیه السلام) در جلد 30 لوازم شیعه می فرماید: پوشیدن لباس برای زن مسلمان جایز نیست. روسری (ماسک) و پیراهنی که بدن او را نپوشاند.


* دو عنصر حجاب و حیا، عامل آرامش و اعتدال در جامعه

حجاب موهبتی الهی است که خداوند به بندگانش عطا کرده است تا زنان زیر سایه آن به سعادت واقعی خود برسند. حجاب تاثیرات مختلفی در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی ما دارد، از این رو بی توجهی به موضوع حجاب هرگز به نفع فرد و جامعه نیست. حفظ حجاب در خانواده موجب استواری آن و تحکیم کانون خانواده می شود تا آرامش و اطمینان قلب و تعادل شخصیت در پرتو حجاب حاصل شود. با حفظ حجاب و پوشش مناسب زنان و دختران، بسیاری از بیماری های اخلاقی جنسی ریشه کن یا حداقل کاهش می یابد.

تدبیر خداوند برای اینکه زنان از زیبایی خود برای آرامش و تلطیف جامعه بشری بهره ببرند، قرار دادن عنصر حجاب و حیا در روح زن است. حیا و عفت برای زن و مرد لازم است تا از مرز اخلاق خارج نشوند، اما به دلیل جاذبه ها و توانایی های زیبا و خاصی که خداوند در خلقت زن قرار داده است، عنصر حیا و عفت بیش از پیش ضروری شده است. امام صادق (علیه السلام) در مورد اهمیت حیا و عفت می فرماید: حیا و ایمان سنگ و باران یکدیگرند. امنیت و آرامش خاطر از آثار حجاب اسلامی است.

آدم در پناه یک مدافع احساس آرامش بیشتری می کند. حجاب اسلامی نیز حافظ زنان است، هر چه این حجاب پرتر باشد درصد امنیت زنان بیشتر می شود. زیرا پوشش زنان نقش موثری در کاهش مفاسد اجتماعی دارد.


fcf4ff30 6e0a 4774 8732 766c189b1d2f خبر خاکستری


* طهارت و مصونیت در گوهر حجاب و عفاف نهفته است

حجاب ارزشی است که به زن صفا و امنیت می بخشد و او را از آسیب و وسوسه و آلودگی حفظ می کند و به خدا نزدیک می کند. زنان و دختران بی حجاب بی‌تردید در فلسفه حجاب نمی‌اندیشند و تعقل نمی‌کنند و به دست وسوسه‌های نفسانی آنان می‌افتند.

خودنمايي و آراستن در محيط اجتماعي به شخصيت عفيف زن لطمه مي زند و وقار و احترام به مرزهاي محرم و محرم به او اصالت مي بخشد و او را در نظر همگان ارزشمند و محترم مي سازد. در واقع حجاب مصونیتی برای زنان است که آنان را از فروپاشی شخصیت نجات می دهد و از سوی دیگر مردان جوان را از خطر انحراف مصون می دارد. در جوامعی که برهنگی را تشویق می کنند، زنان بازیچه قدرت های استعماری می شوند و صلابت شخصیت، قداست و پاکدامنی را که شایسته یک دختر پاک و پاکدامن است از دست می دهند.

حجاب و پوشش اسلامی یکی از موضوعات مهم جامعه امروز ایران است. موضوعی که جدا از اهمیت اساسی، یکی از نقاط هدف در طراحی دشمنان نیز می باشد. دشمنان در توطئه های خود تخریب بنیان های دینی و اخلاقی ایران اسلامی را هدف قرار داده و از این رو «تخریب و تضعیف حجاب» را به عنوان زیرساختی مهم به صورت جدی و مستمر دنبال می کنند. تلاش دشمن و عوامل داخلی او برای تضعیف حجاب و عفاف البته سابقه تاریخی دارد. از جمله لحظات مهم در روند توطئه های دشمنان علیه حجاب، واقعه «کشف حجاب در 26 دی 1314» بود. برنامه ای که توسط جریان روشنفکری متصل و غرب محور طراحی و توسط رضاخان اجرا شد. از منظری دیگر، موضوع حجاب جدای از ابعاد شرعی و حقوقی، گستره اجتماعی دارد و مسئله ای مانند «بدحجابی» را می توان از منظر جامعه شناختی بررسی و تبیین کرد.


حجاب زیباترین لباس است

زیباترین دلیل حجاب این است که خداوند آن را جامه بنده خود نامیده است و به نظر ما در جامعه امروزی جدا از اطاعت از یک دستور فردی الهی، نوعی تبلیغ نیز هست. تبلیغ جمله: “من خدا را دوست دارم”

نوع پوشش، نشانگر شخصیت و عفت زن مؤمن است. آیه 59 سوره احزاب تاکید می کند: زنان مومن برای اینکه مورد آزار فاحشه قرار نگیرند باید خود را بپوشانند تا موجب رسوایی آنها نشود.

حجاب این احترام به حرم الهی است و حجاب به عنوان بالاترین حجاب گامی بلند برای رسیدن به قله سعادت و خشنودی خالق است که با برداشتن حجاب، با آشکار ساختن آنچه خداوند متعال و ذات پنهانش از او خواسته است. زن شخصیت و خود را آشکار می کند و او را کوچک و سبک می کند و او را کم ارزش جلوه می دهد.

رعایت حجاب و عفاف در جامعه آثار و پیامدهای بسیاری دارد که سلامت، آرامش و امنیت روانی جامعه، سلامت نسل آینده، حفظ نهاد خانواده، پیشگیری از مفاسد اخلاقی، پیشگیری از ترویج بداخلاقی و مفاسد اخلاقی در جامعه، کاهش ناهنجاری های اجتماعی، حفظ حرمت و شخصیت زنان در جامعه، مصونیت زنان در جامعه و ارتباط با بیگانگان و مردان نامحرم از پیامدهای رعایت حجاب و پوشش است.

حجاب باید شخصیت زن را حفظ کند و از انحراف جوانان جلوگیری کند و از گسترش فساد در جامعه اسلامی جلوگیری کند. همان طور که اصل پوشیدن لباس برای زنان و مردان منافاتی با آزادی آنها ندارد، حجاب نیز منافاتی دارد. بی شک یکی از چیزهایی که شهوت جنسی را تغذیه می کند «برهنگی و خودآرایی زن و مرد» برای یکدیگر است که تأثیر آن به ویژه در جوانان مجرد قابل انکار نیست، به گونه ای که می توان گفت: آلودگی. با بی اخلاقی ارتباط مستقیمی با عدم حجاب، برهنگی و خودآرایی در اماکن عمومی دارد. حتی طبق برخی آمارهای مستند، هر چه این معضل عمیق تر شود، آلودگی بیشتر می شود. مثلاً در تابستان که زنان به دلیل گرمای هوا بیشتر در معرض آزار و اذیت جنسی هستند به همین نسبت افزایش می‌یابد و برعکس در زمستان که زنان بیشتر تحت پوشش هستند. چنین اختلالاتی کمتر خواهد بود. بدیهی است که رفع حجاب مقدمه ای برای برهنگی و آزادی جنسی و بی بند و باری است و مشکلات و مفاسد ناشی از آن بر هیچ کس در عصر و زمانه ما پوشیده نیست.


* بی حجابی موجب ضعف و از هم گسیختگی روابط خانوادگی و کاهش ارزش شخصیت زن می شود.

برهنه بودن باعث می شود گروهی از زنان در رقابتی بی پایان شرکت کنند تا بدن خود را به رخ بکشند و مردان شهوتران را به هیجان بیاورند. این امر در عصر و زمان ما که به دلیل مشکلات اقتصادی سن ازدواج بالا رفته و بخش بزرگی از جامعه را جوانان مجرد تشکیل می دهند، آثار بسیار مخربی دارد. علاوه بر این، از نظر اخلاقی نیز باعث ایجاد ناامنی در خانواده ها و بروز جرائم و تحریکات عصبی مداوم و حتی بیماری های روانی می شود که نتیجه آن تضعیف پیوندهای خانوادگی و کاهش ارزش خانواده است. شخصیت زن در جامعه


* درک دوگانگی واجب، اختیاری و بی توجهی به دستور صریح قرآن

در این میان برخی از روشنفکران به دلیل عدم آگاهی و آگاهی و یا به دلیل کینه و ناآگاهی، مخالف حجاب و پوشش زنان هستند و حجاب را دلیل انزوای این قشر از جامعه و با این تصور غلط می دانند که حجاب است. برای ایجاد فاصله بین زن و مرد، فطرت طمع مردان را وسوسه می کند و به جای فرونشاندن آن، آتش طمع آنها را برمی انگیزد، بنابراین با ایجاد دوگانگی، بر طبل حجاب اجباری و اختیاری می کوبند و حجاب را لباسی دست و پا گیر می بینند که نیست. سازگار با فعالیت های اجتماعی به ویژه در عصر ماشین های مدرن، این افراد به رسالت بزرگ زنان که نقش بسیار مهمی در خانواده و تربیت فرزندان برای ساختن جامعه ای سالم و سعادت دارند وگرنه خودمان خواهیم دید. به گروهی از زنان با حجاب اسلامی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی، بخش های پزشکی، دانشگاه ها، رادیو و تلویزیون، ادارات، کارگاه ها، موکب ها و بسیاری از زنان نگاه می کند. جاهای دیگر حتی مناطق ورزشی و با پوشش اسلامی به فعالیت می پردازند و در حرفه خود نیز بسیار موفق هستند.

اگرچه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، حجاب در جمهوری اسلامی ایران شکل قانونی به خود گرفته است، اما با وجود توصیه های فراوان دینی و خاستگاه زنان پاکدامن و اصیل این سرزمین، متاسفانه در سایه حکومت، بی تدبیری و استفاده ابزاری برخی افراد و جریان های سیاسی برای تکیه بر حمله به کرسی های قدرت، مسئله زنان و مسئله حجاب که حکم صریح خدا و پیامبر اسلام (ص) است، تبدیل به یک موضوع می شود. ابزار کسانی که هنجارها را زیر پا می گذارند. در نهایت، وقتی جناح وابسته نمی تواند حقوق اولیه زنان را پیگیری کند، مسائل حاشیه ای و بحث برانگیز را مطرح می کند. به این ترتیب وانمود می کنند که مدافع حقوق زنان هستند. نتیجه این استفاده ابزاری، گسترش پدیده ضد اجتماعی بدحجابی و بدپوششی برای برخی از زنان است که اخیراً به صورت برهنگی دسته جمعی در جامعه گسترش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید