بی نظمی و سهل انگاری در معماری و شهرسازی کشور ما را آزار می دهد

ساعت: 19:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۲
کد خبر: 1791899

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: قبل از بازنگری مبحث 19 مقررات ملی ساختمان نیازمند بازنگری، بازخوانی و در نهایت به روز رسانی معماری و شهرسازی کشور هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی جمالی نژاد با بیان مطلب فوق در مراسم افتتاحیه دو نمایشگاه تخصصی در حوزه ساخت و ساز، گفت: در سال های اخیر پیشنهادهایی مبنی بر پایلوت شهری به عنوان نماد شهر ایرانی-اسلامی و آن مطرح شده است. خصوصیات نسبت به سایر شهرها.» اوصافی از قبیل وقار، تعادل، تعادل، تقوا، تواضع، نجابت، حیا، وقار و احسان، عبادت و عبادت، امنیت، تذکر، ذکر، اندیشه و… آماده همکاری در شمارش هستیم. و به کارگیری این گفتمان در شهرها و روستاهای کشورمان.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته معماری پایدار در کشور داشته ایم، افزود: اگر به معماری بومی کشور دقت کنیم متوجه می شویم که معماری هوشمند بومی ما با مفهوم ساخت و ساز پایدار و معماری هوشمند و پایدار سازگاری کامل دارد. با استفاده از دانش.» بومی بودن و هماهنگی با طبیعت نیز حاصل می شود.

جمالی نژاد ادامه داد: ظهور این معماری هوشمند بومی در شهرهای کویری مانند کاشان، یزد و اصفهان قابل مشاهده است. همچنین فناوری‌های ارزشمندی مانند فن‌آوری بادشکن، سیستم قنات، سقف‌های گنبدی، حیاط مرکزی و چیدمان مناسب، مصالح بومی و عایق‌کاری کاهگل و خشت و همچنین ویژگی‌های منحصربه‌فرد خانه‌ها مانند گودال باغ‌ها و استفاده از درختان میوه کم‌بازده از معماری محافظت می‌کرد. در زمستان گرم و خنک در تابستان در ساختمانی که در خانه های قدیمی قشلاقی و ییلاقی داشتیم و مواردی از این دست نه تنها اتلاف انرژی در ساختمان ها را به حداقل می رساند، بلکه آن را حفظ می کند و در برخی موارد برای دستیابی به آسایش آب و هوا نیز صرفه جویی می کند.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به بحث ویرایش مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، توضیح داد: قبل از ویرایش مبحث 19 مقررات ملی ساختمان باید تجدید نظر کنیم. متأسفانه هرج و مرج، بی نظمی و بی توجهی در معماری و شهرسازی کشورمان بسیار آزاردهنده است. پس پس از بازاندیشی؛ ما نیاز به بازخوانی و در نهایت نوسازی شهرها و روستاها و معماری داریم.

او گفت: «با نگرانی‌های فزاینده در مورد تغییرات آب و هوایی و محدودیت‌های منابع، بسیاری از شهرها در سراسر جهان در تلاش هستند تا به شرایط کم کربن بروند، اگرچه ساختمان‌های جدید بدون کربن بخش مهمی از تاریخ و توسعه مجدد شهری برای پایداری هستند.» تمرکزهایی مانند نوآوری سیستم، ابزارهای تامین مالی، حاکمیت، انرژی و مدیریت آب و فاضلاب.

جمالی نژاد با بیان اینکه محیط شهری دارای تهویه مطبوع به بهبود بهره وری و کاهش مصرف انرژی کمک می کند، گفت: دستیابی به همه این اهداف نیازمند برنامه ریزی دقیق و بهره مندی از نتایج تحقیقات کاربردی است.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز استفاده از ایده های خلاقانه را در کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن موثر دانست و افزود: آماده استفاده از شهرداری ها با ایده های خلاقانه و راهکارهای موثر در حوزه معماری و شهرسازی هستیم. برنامه ریزی. برنامه ریزی به گونه ای که مکانیزم موثری را ارائه دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح افزایش تولید مسکن به منظور تامین مسکن اقشار نیازمند در کشور در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: باید از همه فرصت های کشور اعم از بخش خصوصی و شهرداری استفاده شود. طرح و همه ذینفعان باید از فرصت های خود برای تقویت طرح جهش تولید مسکن استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید