تأثیر پژوهش در جامعه ملموس باشد/ مرزهای علوم اسلامی و انسانی در حوزه زنان و خانواده گسترش یابد.


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917125

رئیس مرکز تحقیقات معارف اسلامی جامعه الزهرا(س):

رئیس پژوهشکده معارف اسلامی جامعه الزهرا(س) گفت: گرچه رشته تحصیلی یک امر کاملاً نظری به نظر می رسد، اما تأثیر آن باید محسوس باشد. آنچه وظیفه ماست باید به تحقیق و پژوهش و حرکت و گسترش مرزهای علوم اسلامی و انسانی بویژه در حوزه زن و خانواده که رسالت اصلی ماست، باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم زاده در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به هفته پژوهش گفت: برنامه اختصاصی پژوهشکده معارف اسلامی یک رویداد پژوهشی است که از 5 آذر تا 1 دی ماه به مدت یک هفته برگزار می شود.
وی ادامه داد: موضوع رویداد پژوهشی مؤسسه «جنسیت و علوم اسلامی» است که پیش از برگزاری در آبان ماه برگزار شد و چندین نشست تخصصی و کارگاه های آموزشی برای این رویداد در نظر گرفته شد.
رئیس مرکز تحقیقات معارف اسلامی جامعه الزهرا(س) گفت: امروزه برخی از مباحث بشردوستانه با موضوع جنسیت مرتبط است و به همین دلیل در این رویداد رابطه جنسیت با علوم اسلامی مانند فلسفه و کلام بررسی می شود. ، تفسیر و علوم قرآن، حدیث، اخلاق اسلامی، اصول فقه و غیره.
وی افزود: قبل از برگزاری این مراسم که از 30 مهر تا 5 آبان در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، بیشتر بحث ها توسط اساتید، نخبگان و پژوهشگران گروه انجام شد اما با توجه به تاثیرگذاری و اطلاعاتی که انجام شد، مورد استقبال سایر مراکز علمی قرار گرفت. گرب و اساتید و کارشناسان حوزه های علمیه و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی مانند تهران، شهید بهشتی، الزهرا، قم و پژوهشکده علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی، حکمت و فلسفه ایران، پژوهشکده دانشگاه خزا و پژوهشکده زنان و خانواده هستند. حاضر در رویداد پژوهشی

برگزاری رویداد پژوهشی پژوهشکده معارف اسلامی در قالب مباحث علمی شبه مناظره ای
حجت الاسلام ابوالقاسم زاده بیان کرد: در رویداد پژوهشی پژوهشگاه، بحث ها به صورت تخصصی و تخصصی تری در قالب مباحث علمی، شبه مناظره و همایش های ایده پژوهی برگزار می شود که در آن دو نظریه پرداز و صاحب نظر با یکدیگر متفاوت هستند. دیدگاه ها در این بحث ها وجود دارد.
وی به عناوین بحث های علمی و همایش های ایده پژوهی رویداد پژوهشی پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در اولین روز این رویداد که پنجم آذرماه برگزار می شود، موضوع «جنسیت و فقه» خواهد بود. برگزار می شود و در روزهای بعد به ترتیب مباحث علمی با موضوع «زبان شناسی»، «جنسیت در قرآن»، «جنسیت و معرفت شناسی»، «جنسیت و موضوع اخلاقی» و «علم حدیث و جنسیت» برگزار می شود. .
رئیس پژوهشکده معارف اسلامی جامعه الزهرا (س) افزود: علاوه بر این مباحث علمی، پنل های ویژه ای با موضوعات «آشنایی با مراکز مهم و تأثیرگذار مطالعات زنان و جنسیت در جهان عرب» به زبان عربی و «آشنایی» برگزار می شود. همدیگر را با مراکز مهم و تأثیرگذار مطالعات زنان و جنسیت در جهان عرب بشناسیم» «جنسیت در دنیای غرب» و همچنین پنل «معرفی تحقیقات جدید منتشر شده درباره جنسیت در جهان غرب» به زبان انگلیسی برگزار می شود. .
وی گفت: اختتامیه رویداد پژوهشی پژوهشکده معارف اسلامی و ارزیابی ایده های برتر روز پنجشنبه 1 آذرماه برگزار می شود.

فعالیت پژوهشکده اسلامی با سه پژوهشکده و 10 گروه پژوهشی
حجت الاسلام ابوالقاسم زاده در ادامه به تاریخچه تاسیس و فعالیت پژوهشکده معارف اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده از سال 1393 در قالب پژوهشکده حضرت معصومه (سلام الله علیها) فعالیت خود را آغاز کرد. با 4 گروه پژوهشی در سال 1395 دو گروه فقهی و تاریخ به آن اضافه شد و در سال 1398 به دلیل گسترش تحقیقات و فعالیت تخصصی و آموزشی به عنوان مرکز تحقیقات معارف اسلامی به فعالیت خود ادامه داد. از محققان
وی گفت: این پژوهشکده پس از کسب مجوز از شورای سیاسی حوزه های علمیه در قالب سه پژوهشکده با 10 گروه پژوهشی فعالیت می کند.
رئیس پژوهشکده معارف اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها افزود: در حال حاضر پژوهشکده فلسفه و کلام دارای سه گروه پژوهشی فلسفه، کلام و امامت است. پژوهشکده فقه و مبانی حقوق با فعالیت سه گروه فقه زنان و خانواده، فقه و فقه و فقه با محوریت زنان و پژوهشکده علوم و معارف اسلامی با چهار گروه پژوهشی زنان، تاریخ اسلام، آموزش و تفسیر و علوم قرآن و حدیث این پژوهشکده فعالیت می کند.

فعالیت دایره المعارف مسلمانان زنان در پژوهشکده اسلامی
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این پژوهشکده ها، دو پژوهشکده تدوین برنامه درسی و دایره المعارف زنان مسلمان نیز در این پژوهشکده فعال هستند. که جواز کسب دریافت کرده است، در گروه های اسلامی و بشردوستانه فعال است و تاکنون حدود دو هزار ورودی تایید شده است.

ماموریت و فعالیت اصلی پژوهشکده در حوزه زنان و خانواده است
حجت الاسلام قاسم زاده با اشاره به نتایج فعالیت های پژوهشگاه تصریح کرد: گرچه حوزه پژوهش یک امر کاملا نظری به نظر می رسد، اما تاثیر آن باید محسوس باشد. وظیفه ما که از عنوان مرکز پژوهشی و پژوهشی به چشم می خورد، باید به موضوع تحقیق و پژوهش و حرکت و گسترش مرزهای علوم اسلامی و انسانی به ویژه در حوزه زن و خانواده که ماموریت اصلی ماست
وی ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با مراکز مختلف علمی و کاربردی، موضوعات پژوهشی را با توجه به نیاز جامعه و موضوعاتی که این مراکز در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و… ارائه می کنند، انتخاب کرد. زمینه ها و پژوهشگران ما تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده اند و در مورد موضوع مورد نظر بحث می کنند و به انجام امور علمی، حقوقی، اجتماعی، عملی و غیره می پردازند. بحث، متعاقباً عملیات اجرایی و اجرای آن بر عهده پیمانکاران می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید