تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و زهرماران تقصیر وزیر بود

تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و زهرماران تقصیر وزیر بود

پس از 11 سال، دولت آیت الله رئیسی در حالی که موضوع رتبه بندی معلمان در دولت های گذشته بدون پیگیری جدی متوقف و تقریباً مسکوت مانده بود، در سال 1401 به این مشکل پی برد و موضوع را عملیاتی کرد.
این موضوع اتفاق مهم و شیرینی برای معلمان بود که با رفع برخی از نواقص آن قابل اصلاح و تکمیل بود، اما بی توجهی وزارت آموزش و پرورش در اواخر سال 1401 در پرداخت حقوق معلمان نارضایتی و شکایت را به همراه داشت. از بسیاری از معلمان مدرسه
پس از این حادثه تلخ، رئیس جمهور به معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا بدون اغماض موضوع را بررسی و مقصر حادثه را شناسایی و معرفی کند. معاون اول پس از بازرسی به رئیس جمهور گزارش داد که مقصر اصلی این پرونده وزارت آموزش و پرورش است.
رئیس جمهور در عین حال بر جبران اتفاقات رخ داده و پرداخت حقوق معلمان که در روزهای اخیر اتفاق افتاده و در حال انجام است، تاکید کرد.
اما اخبار رسیده به تسنیم نشان می دهد رئیس جمهور بر برخورد جدی با مقصران تاکید دارد و احتمال برکناری وزیر آموزش و پرورش در روزهای آینده وجود دارد.
آیت الله رئیسی همچنین در پیام نوروزی خود تاکید کرد که هیچ یک از مدیران دولتی برای حضور مستمر در دولت و دستگاه ها چک سفید دریافت نکرده اند، بلکه مدام در حال ارزیابی هستند.
تسنیم در این موضوع جای سوال دارد. آیا یوسف نوری وزیر معارف از ریاست این وزارت برکنار می شود؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، در حالی که امور بودجه ای در وزارت آموزش و پرورش همواره با چالش هایی روبه رو بوده است، اما در اسفند 1300 با سوء مدیریت عجیب مسئولان ارشد این وزارتخانه و شخص وزیر، پیچ و خم ها به وجود آمد. ، شکل گرفت که ذائقه معلمان عزیز کشورمان شب عید را بسیار تلخ کرد.
در پی دستور صریح رئیس جمهور برای شناسایی مقصران این رسوایی مدیریتی، محمد محبر؛ معاون اول رئیس جمهور در نامه ای به ابراهیم رئیسی از بی توجهی وزارت آموزش و پرورش به تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان و عدم پرداخت معوقات رتبه بندی خبر داد.
ماجرا از این قرار بود که بر اساس بودجه سال 1401، 38 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به محاسبات نادرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، اعتبار لازم در احکام صادره برای معلمان در نظر گرفته شد. رتبه معلمان بیش از سقف تعیین شده در بودجه بود و به عبارت دقیق تر، مصوبات وزارت آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی در اسفند 1401 حداقل 16 هزار میلیارد تومان کسری اعتبار برای سال های 1400 و 1401 ایجاد کرد. برای سال 1402 نیز حدود 8 هزار میلیارد تومان!
در همین راستا سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: مهم ترین دلیل مشکل افزایش هزینه های بالاتر از سقف قانونی و تاخیر در صدور تصمیمات و مشکلاتی از این دست است.
تخصیص اسفند ماه از ادارات کل آموزش و پرورش استان ها به همراه محاسبه رتبه بندی در تاریخ 21 اسفند 1401 به خزانه کشور ارسال شد و با درخواست وجه از وزارت آموزش و پرورش قابل پرداخت بود اما دستور معلمان با تأخیر صادر شد و آموزش و پرورش 24 اسفند یعنی 4 روز مانده به پایان سال، اعلام کرد که به بیش از 9600 میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.
این اشتباهات محاسباتی وزارت آموزش و پرورش و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در روزهای پایانی سال 1401، نه تنها این وزارتخانه، بلکه سازمان برنامه و بودجه نیز با چالش جدی و بزرگی مواجه شد. با وضعیت نامنظم پرداخت حقوق معلمان در اسفندماه، نارضایتی گسترده ای در بین فرهنگیان کشورمان به وجود آمد.
اما از ابتدای هفته جاری (14 فروردین ماه) جلسات متعددی با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و در نهایت با اعلام وزارت آموزش و پرورش دلیل اصلی این وضعیت، افزایش رقم بودجه مصوب شد.
همچنین بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش روز پنجشنبه 20 فروردین 1402، 4 ماه حق التدریس معوقه معلمان و دو ماه حقوق معوقه معلمان برای خرید خدمات آموزشی پرداخت شد.
همچنین در خصوص پرداخت معوقات ارزشیابی معلمان، متن آن از 20 فروردین ماه برای اخذ خلاصه معوقات به استان ها ارسال می شود و اخبار و جزئیات بیشتر پس از جمع آوری نوشته ها اعلام خواهد شد.
از شب 20 فروردین زمزمه هایی مبنی بر تغییر مدیریت در راس وزارت آموزش و پرورش و رسیدگی به علل این سوء مدیریت شنیده می شود. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، یاسف نوری؛ آیا وزیر آموزش و پرورش باید با رهبری این وزارتخانه خداحافظی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید