تاریخچه تشکیلات تیپ محمد رسول الله (ص) دوکوحه به فرماندهی حاج احمد متوسلیان / اکثر فرماندهان شهید دفاع مقدس متعلق به لشکر 27 هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تهران پرس; دوران هشت سال دفاع مقدس دورانی ماندگار و جاودانه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. روزگاری که رزمندگان اسلام با دست خالی در مقابل کفار مجهز به سلاح های روز جنگ جهانی ایستادند و نگذاشتند یک وجب از خاک کشورمان در تصرف دشمن بماند. در این هشت سال دفاع مقدس، بسیج مردمی و گروه های سپاه و پیوست نقش اساسی در پیروزی های بزرگ در جبهه حق علیه باطل داشتند، اما نباید از تشکیل تیپ ها و لشکرهای عملیاتی در سراسر کشور غافل شد. و تجمیع گروه های بسیج مردمی در قالب لشکر، ایران را در جنگ تحمیلی پیشروی کرد. تشکیل تیپ محمد رسول الله (ص) تهران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از مهمترین اقدامات دوران دفاع مقدس به شمار می رود که در جنگ هشت ساله به پیروزی های بزرگی منجر شد و اکنون 40 سال از آن می گذرد. .. ص) در قالب سپاه تهران بزرگ به تولد ۴۰ سالگی خود افتخار می کند.


تاریخچه تشکیل تیپ محمد رسول الله (ص).
تیپ 27 محمد رسول الله (ص) در زمستان سال 60 به دلیل همبستگی نظری و عملی احمد متوسلیان و محمد ابراهیم همت در فرماندهی رزمی کوه محمد رسول الله (ص) تشکیل شد. در جلسه ای که محسن رضایی در جریان عملیات پاوه و مریوان داشت، وی و سایر فرماندهان عالی رتبه سپاه به این نتیجه رسیدند که با توجه به شایستگی واسطه ها و تلاش های آنها در امر فرماندهی، توانایی هند برای تشکیل یک تیپ رزمی در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انجام این موارد. عملیات کربلای 2 یعنی تصرف المبین.


46e39c3f af6f 46fe 8ed2 fe791abcc852 خبر خاکستری

با برکناری بنی‌صدر و در نظر گرفتن تاکتیک‌های جدید برای جنگ ایران، مجموعه‌ای از عملیات‌های مشترک در کربلا توسط ارتش و سپاه طراحی شد. رضایی سال‌ها بعد در سال 1356 در مصاحبه‌ای درباره سفرش به مریوان و پاوه در دی ماه 60 برای راه‌اندازی تشکیل تیپ به متوسلیان و همت می‌گوید: «وقت آن است که بیایم و یگان‌های رزمی بیشتری برای نیروی زمینی داشته باشیم. “تشکیل ارتش”. رضایی به متوسلیان گفت: «شما باید یک تیپ سپاه تشکیل دهید. او در خاطرات خود در مورد آندورا گفت: “وکلا مردم بسیار مهربان و پاکدامنی بودند.”

کاسم صادقی از رزمندگان لشکر 27 محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار تیپ 27 رسول الله (ص) به تهران پرس گفت: تهران 9 گردان داشت. در هر گردان از 100 تا 200 سرباز خدمت می کردند که اولین نفرات در پادگان ولیعصر امام علی (ع) بودند و … آموزش های لازم را می گذراند. گردان ها وظایف مختلفی از جمله حفاظت از امام خمینی (ره)، شخصیت ها، اماکن مهم مانند فرودگاه ها و سایر نقاط حساس کشور، مبارزه با مواد مخدر در سیستان و بلوچستان، مبارزه با ضدانقلاب در سراسر کشور از جمله اعراب را بر عهده دارند. مردم کردستان
به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گردان های سپاه دائماً در حال حرکت، مأموریت بودند و در ضدانقلاب شرکت داشتند. حاج احمد متوسلیان از آن دسته گردان هایی بود که به کردستان اعزام شد و بعد به فرماندهی شهرستان مریوان منصوب شد. با شروع جنگ، حاج احمد و یارانش در منطقه مریوان ماندگار شدند. یک سال پس از شروع جنگ، عملیات آزادسازی ارتفاعات مریوان و سرکوب ضدانقلاب در منطقه را به نام عملیات محمد رسول الله (ص) انجام دادند.

صادقی افزود: یک سال بعد از جنگ عملیات ثامن الائمه برای آزادسازی آبادان انجام شد و این شهر از محاصره خارج شد و شهر بوستان نیز آزاد شد. در پی عملیات ثامن الائمه و فرار بنی صدر، رهبری سپاه تصمیم به تشکیل تیپ گرفت که در ابتدا متشکل از چهار تیپ بود که بیشتر آنها در جنوب فعالیت می کردند. محسن رضایی در آن زمان به منظور اجرای «طرح گسترش سپاه» فرماندهان پرسنل را در سراسر کشور شناسایی کرد. این شناسایی، حاج احمد متوسلیان از مریوان، حاج همت از پاوه و آقای شهبازی را شناسایی کرد که به آنها گفته شد باید تیپ تهران را تشکیل دهند.

تشکیل تیپ محمد رسول الله (ص) در تهران توسط حاج احمد ممتوسلان، حاج همت و شهبازی.
به گفته صادقی، این سه نفر در منزلی در حوالی اندیشمک با هم دیدار کردند که طی آن حاج احمد متوسلیان به عنوان فرمانده تیپ تهران، معاون شهید شهبازی و رئیس ستاد و پشتیبانی شهید همت انتخاب شدند. همچنین نام این تیپ به پیشنهاد حاج احمد متوسلیان به عنوان تیپ 27 محمد رسول الله به ثبت رسید. شماره 27 به مناسبت 27 رجب، روز مبعث پیامبر (ص) انتخاب شد و در 15 بهمن 1360 به نام تیپ محمد رسول الله (ص) نامگذاری شد.


a6da7edc b826 4969 a6c6 2baa2b41ac81 خبر خاکستری

وی گفت: اکثر اعزامی ها از تهران به جنوب و جبهه در تیپ محمد رسول الله سازماندهی شده بودند. حاج احمد متوسلیان با درایت، فرماندهی و نفوذ کلامی خود، اعضای رسمی و بسیجیان شاغل در تیپ محمد رسول الله دوکوه را سازماندهی و سپس با تشکیل گردان ها به آموزش، تعلیم، ورزش و آموزش پرداخت. از نظر ایدئولوژیک و سیاسی منجر به تشکیل یک تیپ قدرتمند شدند.


از گذر از 15 کیلومتر در دل دشمن تا تصرف توپخانه او
یکی از محورهای سخت عملیات فتح المبین به تیپ 27 محمد رسول الله (ص) تحویل داده شد، خودشان این کار را انجام دادند. وقتی این خبر به گوش فرمانده کل سپاه رسید، با تعجب متوجه شد که چگونه توانسته اند 15 کیلومتر به عمق خاک دشمن بروند. صادقی در این باره می گوید: وقتی به توپخانه دشمن می رسند، لوله ها را به سمت دشمن خم می کنند; بنابراین خط دشمن در عملیات فتح المبین شکست خورد و توانستیم در این عملیات سرزمین های اشغالی را پس بگیریم و شهدای دیگری به دست آمد.


اسیر 16000 عراقی در جریان آزادسازی خرمشهر
سردار صادقی درباره عملیات آزادسازی هرمشهر ادامه می دهد: این عملیات به عملیات بیت المقدس معروف است که حاج احمد متوسلیان نقش مهمی در آن داشت. در عملیات آزادسازی هرمشهر، یک تیپ محمد رسول الله (ص) مأمور دور زدن شهر شد. در نهایت توانستند به پشت دشمن دسترسی پیدا کنند که این یکی از موفقیت های بزرگ حاج احمد و فرماندهان گردان هایش بود که در حین عملیات 15 تا 16 هزار عراقی را در خرمشهر و اطراف آن اسیر کردند.


0514458d ba7f 4402 af1f 3115fee2f675 خبر خاکستری


راه قدس از کربلا می گذرد/ اسارت حاج احمد و یارانش
پس از آزادی خرمشهر، شورای عالی دفاع کمک به مردم مظلوم سوریه را در دستور کار خود قرار داد، به طوری که فرمانده تیپ 27، محمد رسول الله را به سوریه اعزام کرد و ابتدا با حافظ اسد به توافق اولیه رسید و این افراد بازگشتند. به کشور چون عرض کردم راه قدس از کربلا می گذرد.
وی افزود: حاج احمد متوسلیان با این دستور به تهران بازمی گردد و برای سازماندهی نیروهای باقی مانده در سوریه بازمی گردد که در 9 تیرماه سال جاری حاج احمد متوسلیان و سه نفر دیگر در منطقه اسیر می شوند و فرمانده حاج همت را انتخاب می کند. سپاه به عنوان فرمانده تیپ محمد رسول الله. به مرور زمان تیپ محمد رسول الله (ص) لشکر شد و در دوران دفاع مقدس شاهد افتخارات و پیروزی های بزرگ این لشکر پیروز بودیم.


اکثر شهدا متعلق به لشکر 27 محمد رسول الله (ص) سپاه هستند.

4 فرمانده، 6 معاون، 2 رئیس ستاد، 10 فرمانده تیپ و بیش از 150 فرمانده و معاون گردان. شما نمی توانید یک واحد را پیدا کنید که تعداد زیادی از فرماندهانش کشته شده باشند، اما در لشکر 27 این عجیب نبود، زیرا فرماندهان آن به اندازه نیروهای عادی کشته شده بودند. رزمندگانی که زیر پرچم حاج احمد متوسلیان و شهید همت جنگیدند جز شهادت یا پیروزی به هیچ چیز راضی نیستند. به همین دلیل بیشترین شهدا و بیشترین پیروزی ها در جنگ متعلق به سپاه محمد رسول الله (ص) است.


ضرورت تبیین دستاوردها و اقدامات سپاه تهران بزرگ در 4 دهه اخیر

چهار دهه از تشکیل تیپ محمد رسول الله (ص) می گذرد و در این چند سال این لشکر در دوران دفاع مقدس به سپاه تهران بزرگ تبدیل شد و همچنان به دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم ادامه می دهد. هفته گذشته در تهران چهلمین سالگرد تأسیس سپاه محمد رسول الله (ص) در تهران با رونمایی از نقاشی دیواری در میدان ولیعصر تهران با عکس هایی از فرماندهان لشکر 27 برگزار شد. سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در مراسم رونمایی از نقاشی دیواری جدید در میدان ولیعصر تهران به مناسبت چهلمین سالگرد لشکر 27 محمد رسول الله (1360) گفت: حاج احمد متوسلیان و همرزمانش اعزام شدند. تهران تیپ و یگان ویژه راه اندازی و تشکیل داده و امروز چهل سال از آن می گذرد.


305321b7 0631 471d a438 23896ccb2672 خبر خاکستری

وی ادامه داد: امروز همه لشکر 27 محمد رسول الله (ص) را به نام سپاه تهران می شناسند. موسس این واحد از شاگردان مکتب امام (ره) و انقلاب است. بنابراین اخلاص، دوراندیشی و … و دیگر ویژگی های امام راحل را در قالب حاج احمد متوسلیان می توان دید.

به گفته سردار حسن زاده، تیپ محمد رسول الله (ص) به زودی برای عملیات مهم فتح المبین راه اندازی می شود. این تیپ و ارتش و سپاه همیشه پیروز محمد رسول الله با اخلاص و مجاهدت در حال رشد است.
فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ ادامه داد: 9 سردار شهید از ویژگی های مهم سپاه تهران هستند که سه نفر از آنها مدافع حرم هستند. این نشان می دهد که فرماندهان این سپاه پیشگام هستند. لشکر محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ دارای 188 فرمانده گردان در دوران دفاع مقدس و 225 فرمانده شهید است. این یگان با پایان دفاع مقدس دست از کار برنمی دارد و بزرگترین سد کشور را می سازد.

سردار حسن زاده با اشاره به اقدامات عمرانی لشکر 27 محمد رسول الله (ص) خاطرنشان کرد: در سال 87 این لشکر توسعه و ارتش محمد رسول الله (ص) تشکیل می شود.

وی با ابراز امیدواری گفت: حاج احمد متوسلیان را فرمانده کل این سپاه می دانیم. ما منتظریم به او بگوییم تیپی که شما تأسیس کردید امروز به بزرگترین سپاه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و دارای نهادهای فرهنگی و جهادی بسیاری است. آنها بیش از 2800 گروه جهادی دارند.

فرمانده سپاه تهران بزرگ با یادآوری اقدامات حاج احمد متوسلیان در پاوه گفت: سپاه محمد رسول الله نیز در عرصه های مختلف این اقدامات را دنبال کرده و الگوی آن برگرفته از اقدامات حاج احمد متوسلیان است.
وی گفت: امروز سپاه تهران در امنیت فرهنگی، اجتماعی و پایدار ایفای نقش می کند. 17 باخمن سالروز تأسیس تیپ 27 سپاه تهران بزرگ است.

سردار حسن زاده در پایان گفت: از امروز تا بهمن ماه 1401 دستاورد و نحوه عملکرد سپاه تهران در چهل سال گذشته را توضیح خواهیم داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید