تامین 30 درصد چادر مشکی مورد نیاز کشور در کوم

ساعت: 14:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792585

چتر اگرچه نماد و هویت زن ایرانی است، اما کالای فرهنگی محسوب نمی شود و به همین دلیل فاقد حمایت کالاهای فرهنگی است. حجاب و عفاف در نظر گرفته شده است. با راه اندازی کارخانه چادر در کوم 30 درصد نیاز داخلی تامین می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل قول ها فردا پدرخوانده، چتر اگرچه نماد و هویت زن ایرانی است، اما کالای فرهنگی محسوب نمی شود و به همین دلیل فاقد حمایت کالاهای فرهنگی است. حجاب و عفاف مورد توجه است و قطعاً پیامدهای نامناسب گسترده تری دارد.

این روزها قیمت چادر مشکی مانند سال های گذشته افزایش یافته و خرید چادر برای بسیاری از خانواده هایی که نگران استفاده از آن هستند به معضلی اقتصادی تبدیل شده است که یکی از دلایل آن واردات چادر و به بهانه … قیمت دلار این محصول فوق العاده حجاب شده و تبدیل به کالای لوکسی شده که خانواده ها نمی توانند آن را بخرند و همین امر باعث شده خانم های ایرانی که می خواهند حجاب داشته باشند مانتوهای بلند بپوشند.

ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده چادر مشکی، سالانه ۱۰۰ میلیون مترمربع چادر مشکی مصرف می‌کند، اما پس از دهه‌ها فعالیت در صنعت نساجی، همچنان ۹۴ درصد نیاز چادر خود را از طریق واردات تامین می‌کند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی باید در در کانون توجه قرار دارند تا جایگاه خود را در بازار حفظ کنند و شاید در صورت حمایت لازم از سوی تولیدکنندگان داخلی، قیمت چادرها کاهش یابد یا حداقل افزایش بیشتری نداشته باشد.

سالانه 100 تا 120 میلیون دلار چادر مشکی وارد کشور می شود در حالی که با قیمت 20 تا 25 میلیون دلار می توانیم خط تولید 10 میلیون متری چادر مشکی ایجاد کنیم.

چادر مشکی در حال حاضر از کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین، اندونزی، تایلند، کره و ژاپن وارد می شود.

با تبلیغات، محبوبیت زنان ایرانی در پارچه های چتر مشکی بیشتر شده است، اما کارخانه حجاب شهر کرد در حال حاضر تنها تولید کننده پارچه چتر مشکی در ایران است که کمتر از 10 درصد نیاز داخلی را پوشش می دهد و نیاز به سرعت دارد. در ساخت کارخانه های چادر سیاه.

تا قبل از سال 1370 دو کارخانه «ایران امرینوس»، «کرپ ناز کرمانشاه» و «گلدن نای اصفهان» نیز بخش قابل توجهی از مصرف کشور را تامین می کردند و بخشی از خط تولید خود را برای تولید پارچه مشکی چادری جدا کردند، اما با توجه به طبق شواهد موجود، تولید این کارخانه ها متوقف شده است.

به گفته کارشناسان این حوزه، نقش و تاثیر مافیای واردات در ورشکستگی و ورشکستگی کارخانه های چادر مشکی در ایران محسوس است. مردمی که از واردات و قاچاق کالا در کشور منتفع می شوند، نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی کنند، بلکه در مقابل کارخانه های داخلی قیام می کنند، خطوط تولید را به ورطه می کشانند و کارگران خود را بیکار می کنند.

اما بر اساس آنچه مشاهده می شود عزم برای مقابله با این مافیا با راه اندازی کارخانه های چادر سیاه در کشور وجود دارد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طی یک سال آینده با سرمایه گذاری یک میلیارد و 130 میلیارد تنی در کوم کارخانه چادر مشکی راه اندازی می کند که پروژه ساخت آن از تابستان امسال آغاز شده و بر اساس برنامه ریزی سالانه بیش از 18 میلیون مترمربع چادر مشکی پیشنهاد شده است بازار این واحد که در این صورت قم به بزرگترین تولیدکننده پارچه چادر مشکی در کشور تبدیل خواهد شد.

با توجه به گرانی چادر مشکی که باعث شکایت خانواده ها شده است، به گفته مسئولان استانی، کارخانه کوم چادر مشکی را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت فعلی بازار تهیه می کند.

محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کوم در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا گفت: به دنبال ایجاد زیرساخت های لازم برای تسریع در ساخت کارخانه پارچه چادری در کوم هستیم زیرا در ابتدا مشکل تامین زمین وجود داشت. و به دلیل مسائل مالکیتی، مدت تملک زمین تمدید شد و پس از آن نقشه تغییر کرد و مجبور شدیم زمین را جابجا کنیم، اما مدتی طول کشید، اما سرمایه گذاران قول دادند که با وعده دو ساله کارخانه را به سرعت پیش ببرند. به کارخانه پارچه چادر داده شده است.

سیجانی گفت: نظارت مستمر بر روند پیشرفت کارخانه پارچه چادر مشکی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم با کمک کارکنان مربوطه این موانع و مشکلات را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت راه اندازی کارخانه پارچه چادر مشکی در کوم 18 میلیون مترمربع آن یعنی تقریبا بالای 30 درصد نیاز داخلی تامین می شود.

کاهش قیمت چادر مشکی با توجه به آنچه در بازار مشاهده می شود مستلزم معجزه است، معجزه ای که کارکنان و واردکنندگان این محصول از انجام آن جلوگیری می کنند اما با احداث کارخانه های بیشتر در کشور و استقبال بانوان از پارچه ایرانی این معجزه محقق شد. دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید