تاکنون 47 گسل در استان مرکزی شناسایی شده است / 712 هکتار از سکونتگاه های غیررسمی آسیب پذیر استان مرکزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; محسن گادری کارشناس اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در نشست مدیریت بحران استان مرکزی گفت: این یک ارزیابی است.

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و استان مرکزی در رابطه با زلزله باید در این زمینه آمادگی لازم را داشته باشیم چرا که تاکنون 47 گسل در استان مرکزی شناسایی شده است.

گادری تاکید کرد: بیشترین زلزله های کشور در رشته کوه های البرز و زاگرس رخ می دهد و منطقه ما نیز در زاگرس است، بنابراین با توجه به این موضوع باید آمادگی داشته باشیم و اقدامات پیشگیرانه را در اولویت قرار دهیم. به عنوان مثال در جنوب شرقی استان مرکزی شاهد گسل طویل زاگرس هستیم که یک تهدید بزرگ است.

وی مهمترین کاستی های استان را تبرتچ، طلحاب، چوگر، تفرش، عزالدین، هوشرود، آینداس، کوشک، البرز، بیدهند، کهک، موچان، محلات شمالی، اندجیرک، امان آباد، رهجرد، ساوا عنوان کرد. مهمترین گسل های استان تهدید اصلی اراک، گسل تبارتک است که بزرگی لرزه ای آن 7.4 در مقیاس ریشتر است.

گادری افزود: بر اساس بررسی های انجام شده وضعیت استان مرکزی در خصوص زلزله متوسط ​​و زیاد است که در شمال و شمال شرق اراک خطر بیشتری دارد.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: 1970 هکتار بافت فرسوده و 712 هکتار سکونتگاه غیررسمی آسیب پذیر در استان مرکزی داریم که نیازمند اقدامات پیشگیرانه در این زمینه هستیم. همچنین متاسفانه استان مرکزی شرایط خوبی برای فرونشست ندارد و در آینده ممکن است در استان با بحران مواجه شویم که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید