تاکید بر تسهیل همکاری های اقتصادی و مبادلات مرزی ایران و پاکستان


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810691

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پاکستان مرز طولانی با ایران دارد و مسائل امنیتی و هماهنگی دو کشور اهمیتی دوچندان دارد، گفت: همکاری های اقتصادی و تبادل مرز مشترک باید مورد توجه و تسهیل قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قاسم خان سوری نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان شامگاه سه شنبه (۲ اسفند) با محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه روابط ایران و پاکستان بسیار قدیمی است و این امر عمیق و نزدیک به شکل گیری انقلاب اسلامی در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و… پاکستان بیش از 40 سال است که به هر دو طرف سفر کرده است که نشان دهنده عمق روابط نزدیک بین ملت ها و دولت ها از جمله پارلمان یازدهم و دولت سیزدهم است که به تازگی روی کار آمده اند. آنها با کشورهای همسایه در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره ارتباط دارند.

وی ادامه داد: این مهم تا زمانی است که پاکستان مرز طولانی با ایران داشته باشد و مسائل امنیتی و هماهنگی بین دو کشور اهمیتی دوچندان پیدا کند. دولت ها و همچنین گروه های دوستی پارلمانی بین دو کشور باید برای دستیابی به این مهم تلاش بیشتری کنند.

کلیباف با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: بر این اساس توجه بیشتر به مسائل اقتصادی و همکاری های مرزی دو کشور حائز اهمیت است و ایران آمادگی کامل برای تقویت روابط در این زمینه ها را دارد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر پیگیری موضوعات مربوط به پایانه های مرزی مشترک دو کشور، افزود: مرز مشترک دو کشور از منطقه میرآوا تا دریا امتداد یافته است که این امر حائز اهمیت است؛ این امر حائز اهمیت است. مبادلات برون مرزی نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، اما هنوز رضایت بخش نیست، بنابراین باید تسهیلات حمل و نقل ریلی و جاده ای بیشتری برای بهبود این امر فراهم شود.

وی با بیان اینکه موضوع مبادلات بانکی و مالی یکی از موضوعاتی است که می تواند به همکاری های مشترک اقتصادی لطمه بزند، گفت: بر این اساس بانک های مرکزی دو کشور باید تلاش کنند تا زمینه را برای تعامل بین بانک های موجود فراهم کنند. . ایران و پاکستان را برای تسهیل ارتباطات درک کنید.

کلیباف در خصوص همکاری های دفاعی و امنیتی بین دو همسایه گفت: خوشبختانه ارتباط عمیق و خوبی بین نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی ایران و پاکستان وجود دارد و با مراجعه ماموران مرزبانی، بلاتکلیفی کاهش یافته است. ”

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله افغانستان برای هر دو کشور و مسئله حکومتداری آینده این کشور مهم است و همه گروه ها و اقوام افغانستان در حکومتداری مشترک نقش دارند، گفت: رژیم صهیونیستی و از این رو کشورهای اسلامی باید مراقب باشند که تهدید رابطه با رژیم صهیونیستی را برطرف نکنند و حتی دولت ها و ملت های اسلامی باید هزینه های برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را برای کشورهایی مانند ایران و پاکستان افزایش دهند. حوزه.

کلیباف با تاکید بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمنان اسلام هستند، بنابراین فارغ از قومیت و گروه، دشمنان جدی مسلمانان به شمار می روند، گفت: آنها با تشکیل گروه های نیابتی سعی در ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی دارند. .

کلیباف در پایان بر اهمیت روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و پاکستان برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و غیره تاکید کرد و خاطرنشان کرد: گروه دوستی پارلمانی ما در آینده نزدیک از مرزهای مشترک با پاکستان بازدید خواهد کرد. در تعمیق روابط دو کشور موثر باشد.


قاسم خان سوری: پاکستان تلاش های زیادی برای مقابله با تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران انجام داده است

بر اساس این گزارش، قاسم خان سوری نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان با تمجید از میهمان نوازی ایرانیان گفت: سفر به ایران برای من خوب و آرامش بخش بود.

وی با اشاره به اینکه در این سفر سعی داریم روابط دو کشور را تقویت کنیم، گفت: خوشبختانه در این راستا مقامات مختلف ایران از جمله وزرای خارجه و کشور به پاکستان سفر کردند و دیدارهای زیادی با نخست وزیر، فرمانده ارتش و … داشتند. . “داده شده. عمران خان نیز از سال 2018 تاکنون دو بار به ایران سفر کرده است که اهمیت روابط دو کشور را نشان می دهد.

سوری با بیان اینکه دو کشور 920 کیلومتر مرز مشترک دارند که امنیت آن حائز اهمیت است، افزود: لازم به ذکر است که پاکستان اولین کشوری بود که پس از انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و تلاش زیادی برای مقابله با تحریم های سرکوبگرانه علیه ما انجام داد. ساخت ایران و این از اظهارات و اقدامات نخست وزیر کشورمان مشهود است. امیدواریم این تحریم های اقتصادی هر چه زودتر پایان یابد.

وی گفت: موضوع فلسطین نیز یکی از مهمترین موضوعات بین دو کشور به شمار می رود.

وی همچنین موضع روشن و صریح ایران در قبال موضوع کشمیر را ستود.

نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان در ادامه این نشست گفت: صدها هزار زائر پاکستانی به شهرهای مشهد و قم می آیند، لذا از مهمان نوازی و میهمان نوازی ایرانیان قدردانی می کنم. در چند هفته آینده وزیر حج و صدقات پاکستان به ایران می آید چرا که در تلاش هستیم سازوکاری برای حضور زائران کشورمان در ایران فراهم کنیم.

وی با تاکید بر ارتقای روابط اقتصادی دو کشور گفت: امیدواریم روزی شاهد تبادل کانتینرهای ایرانی در این بندر و صادرات به چین باشیم.

وی افزایش ارتباطات زمینی بین دو کشور را به نفع ملت ها دانست و گفت: پروژه قطار تهران، اسلام آباد و استانبول نیز در حال پیگیری است و به نتیجه رسیده است.

سوری گفت: موضوع دستیابی به توافق برای استفاده از پول داخلی در روابط دو کشور از دیگر موضوعات مهم ایران و پاکستان است زیرا یکی از راه های مبارزه با تحریم ها و بهبود روابط اقتصادی است.

او گفت: «پاکستان خواهان یک افغانستان مستقل و آزاد است.

وی با تاکید بر اینکه وحدت می تواند مشکلات موجود را حل کند، افزود: این در حالی است که دولت های غربی به دنبال تفرقه و تفرقه هستند. ما در شهر حوزه انتخابیه من صدها شهید را برای مبارزه با تروریسم تقدیم می کنیم، اما با اخوان المسلمین شاهد امنیت هستیم.

وی در پایان از کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به پاکستان دعوت کرد و برای دولت سیزدهم آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید