تاکید خبرچین بر ریشه کنی بی سوادی در کشور/ نهضت سوادآموزی باید جهت دهی شود

ساعت: 14:07
تاریخ انتشار: 29/10/1401
کد خبر: 1923306

جلسه شورای عالی حمایت از سوادآموزی پس از وقفه شش ساله به ریاست محمد محبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سوادآموزی و تلاش برای ریشه کنی بی سوادی در کشور مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلسه شورای عالی حمایت از سوادآموزی پس از 6 سال وقفه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سوادآموزی و تلاش برای ریشه کنی بی سوادی در کشور مورد تاکید قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور نماینده ولی فقیه در نهضت سوادآموزی و وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و … برگزار شد. . سران و نمایندگان نهادهای ذیربط دکتر محمد محبر با اشاره به اهمیت سوادآموزی در کشور، بی سوادی را مادر همه رنج ها خواند و گفت: در اقصی نقاط ایران کودکان مستعدی هستند که به دلایل مختلف از ادامه تحصیل بازمانده اند. اما با شکوفایی استعدادها و فراهم شدن امکانات آموزشی می توانند به استعدادی درخشان برای خود و کشورتان تبدیل شوند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بی سوادی در محیط خانواده می تواند در همه ابعاد منشأ آسیب های جدی باشد، بر اهمیت مهارت آموزی در کنار سوادآموزی تاکید کرد و افزود: نهضت سوادآموزی باید در جهت و بین سوادآموزی، اشتغال زایی و فراگیری شغل و شغل تلاش کند. مهارت‌ها، باید پیوندی ایجاد شود تا افراد پس از اتمام تحصیل با یادگیری یک حرفه، محیط کاری جدیدی داشته باشند.

این مخبر با اشاره به رتبه باسوادی ایران در شاخص های جهانی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش های نهضت سوادآموزی در 40 سال گذشته و رسیدن به بالای 90 درصد باسوادی در کشور، اما به دلیل وجود برخی تضادها در شاخص ها، تلاش سوادآموزان نهضت در سال های اخیر به خوبی دیده نشد که باید با به روز رسانی این شاخص ها و برنامه های سوادآموزی برای ارتقای رتبه ایران در سطح کشورهای جهان قدم برداریم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به تعداد افراد بی سواد در کشور اشاره کرد و تاکید کرد: عدم تحصیل در سنین پایین و بی سوادی در هرم سن بالا در کشور به هیچ وجه مناسب نیست و احیای حمایت عالی شورای سوادآموزی در دولت سیزدهم پس از شش سال وقفه. این نشان دهنده عزم جدی دولت برای ریشه کنی بی سوادی در ایران است.

وی همچنین از سازمان برنامه و بودجه خواست تا در تخصیص حداکثری بودجه نهضت سوادآموزی کمک کند و تصریح کرد: باید در تهیه بودجه سال آینده و همچنین تهیه برنامه هفتم توسعه با توجه به نگرش به مردم، پوشش بودجه ای ویژه دیده شود. بازماندگان تحصیل و بی سوادان.

حجه الاسلام قرائتی نماینده ولی قانونی در نهضت سوادآموزی نیز با اشاره به مشکلات عدیده این نهضت در چند سال گذشته، ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه پس از وقفه طولانی شش ساله، خواستار شد: توجه ویژه دولت 13 به گسترش سوادآموزی در کشور.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت باسوادی در کشور بر اساس اطلاعات مرکز آمار در خصوص بی سوادی، بی سوادی و باسوادی، تفاوت نرخ باسوادی شهرها و روستاها و کاهش آن از 34 درصد در اوایل انقلاب به 11 درصد در سال گذشته اختلاف نرخ باسوادی مردان و زنان از 23 درصد در ابتدای انقلاب اسلامی به 6 درصد در سال گذشته رسید.

یوسف نوری در ادامه به تشریح اقدامات نهضت سوادآموزی و همکاری با سازمان ها و ارگان های مختلف برای شناسایی و پوشش نهضت سوادآموزی در کشور، رسالت سازمان نهضت سوادآموزی در سه مقطع تحصیلی دوره سوادآموزی، دوره گذار و دوره تحکیم و فعالیت های پیش روی نهضت سوادآموزی در قالب مدرسه محوری، فناوری نوین، مشارکت ها، شتاب بخشی به استان های با جمعیت بالای بی سوادی داده شد.

همچنین در این جلسه گزارشی از اثربخشی سامانه یکپارچه مدارس و طرح شهید محمودوند برای شناسایی بازمانده از تحصیل به تفکیک استان و 729 منطقه آموزشی ارائه و اعلام شد کودکان 6 تا 11 ساله بازمانده از تحصیل. مدرسه حضوری و درون سیستمی شناسایی شده بود. برای ایجاد مراحل شروع دوره های آموزشی برای این جمعیت کشور برای پوشش دوره های پایه اول و آموزش عالی ثبت شده است.

در این جلسه مقرر شد اعتبارات برنامه تسریع سوادآموزی در دور دوم سفرهای استانی دولت دیده شود.

همچنین تاکید شد سازمان نهضت سوادآموزی در فضای جدید نهضت سوادآموزی کشور با جذب مستمری بگیران، دانش آموزان، خیرین و داوطلبان در عرصه تدریس، مهارت آموزی را در کنار سوادآموزی متمرکز کند.

بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد تمامی نهادها و وزارتخانه ها بانک اطلاعاتی خود را در اختیار نهضت سوادآموزی قرار دهند و علاوه بر الزام استانداران هدف به برگزاری جلسات شورای عالی، حداکثر تخصیص بودجه برای ساماندهی نهضت سوادآموزی درج شد. در بودجه 1402 و همچنین در برنامه هفتم توسعه این سازمان با تاکید بر ریشه کنی بی سوادی در کشور گنجانده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید