تاکید رئیس قوه قضائیه بر حفظ آبروی خانوادگی متهم / قبل از تکمیل تحقیقات از احضار و دستگیری خودداری کنید

ساعت: 14:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803604

رئیس قاضی با تاکید بر اهمیت احترام به خانواده متهم و حفظ حیثیت و حیثیت آنان در مراحل مختلف تحقیقات قضایی به ذکر خاطره ای از محاکمه خود پرداخت و گفت: لهجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه صبح امروز چهارشنبه پنجم بهمن ماه با حضور در سازمان قضایی نیروهای مسلح بر سر مزار شهید گمنام مدفون در مجموعه این سازمان و کلیه شهدای والامقام این سازمان حضور یافت. دوران دفاع مقدس

این شهید گمنام که هنگام شهادت 17 سال داشت و در سال 1361 در منطقه ببر شرقی به شهادت رسید، اسفند 1394 با حضور جمع کثیری از شهدا در تهران و جمعی از مسئولان از جمله حجت الاسلام والمسلمین محسنی تشییع شد. اژه ای.

سپس رئیس قوه قضائیه ساختمان اداری سازمان قضایی نیروهای مسلح را که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است افتتاح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی نیز خطاب به قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح، کارکنان این سازمان را در دژی حساس خواند و گفت: بیش از 4 دهه است که دشمنان ایران اسلامی توطئه کرده اند. اعتصاب انقلاب ما تصور و اجرا شد، اما ما به برکت توجه و عنایت امام عصر(عج) و هوشیاری و بصیرت مقام معظم رهبری بر این توطئه ها غلبه کردیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت نیروهای مسلح و ترجیح امنیت و استقلال کشور بر سایر مسائل گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در رأس قدرت، عزت و بازدارندگی قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به رجز خوانی و تهدیدهای توخالی دشمنان از جمله «همه گزینه ها زیر یا روی میز هستند»، گفت: آنها در اوج قدرت، اقتدار و بازدارندگی خود هستند. و به همین دلیل حاکمان نظام سلطه جرات هیچ حماقت و شرارتی علیه کشور ما ندارند.

رئیس قوه قضائیه فعالیت های سازمان قضایی نیروهای نظارتی را حساس و مهم ارزیابی کرد و گفت: کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئولیت خطیری در قبال حفظ امنیت و استقلال کشور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه با تشریح ابعاد و زوایای مختلف حساسیت و اهمیت کار در دستگاه قضائی نیروهای مسلح، گفت: خطرات و آسیب های جبران ناپذیری برای کشور و مردم وجود دارد؛ در حالی که این خطرات و آسیب های جبران ناپذیری برای کشور و مردم وجود دارد. بر این اساس مسئولیت حفاظت از نیروهای مسلح امری حیاتی و خطیر است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح به دلیل حساسیت و اهمیت کار در این سازمان باید اقدامات ویژه ای در رسیدگی به پرونده ها انجام دهند، گفت: رسیدگی به پرونده ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح به دلیل حساسیت موضوعات، الزامات خاص خود را دارد و بر این اساس قضات و سایر کارکنان قضایی سازمان باید به تدابیر و الزامات منحصر به فردی مجهز شده و مراحل مختلف رسیدگی را برای هر پرونده با نهایت دقت بررسی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در این خصوص گفت: بی شک باید به سازمان قضایی نیروهای مسلح که به اندازه کار در این سازمان مهم و حساس است، در تجهیز نیروها و وسایل مورد توجه قرار گیرد. در ابعاد مختلف کمی و کیفی و همچنین اداری و قضایی.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضوابط، صلاحیت ها و تخصص قضات شاغل در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: قضات از سازمان قضایی نیروهای مسلح برای ارتقای عدالت، بهبود وضعیت دستگاه قضایی، بهبود وضعیت پیشگیری جرم و جنایت کارمندی و نظارت بر جرایم کارکنان وظایف خطیری بر عهده دارند که لازم است تا حد امکان در انجام این وظایف و مسئولیت ها به عهده گرفته شود و در تبیین جایگاه و رسالت حساس خود برای آحاد جامعه تلاش فراوانی می کنند.

رئیس کل دادگستری در ادامه توصیه هایی به قضات به منظور ارتقای کارایی و اثربخشی نظارت و وضعیت قوه قضائیه ارائه کرد و به موضوع مهم ختم تحقیقات قبل از احضار متهم یا متهمان تحقیق و تجمع اشاره کرد. با وجود شواهد در شروع پرونده، این امر تأثیر مطلوب را در مراحل بعدی روند نشان می دهد و از طولانی شدن جلسات جلوگیری می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه به قضات و سایر کارکنان دادگستری توصیه کرد در موارد غیرضروری از صدور قرار بازداشت موقت خودداری کنند و مورد رسیدگی قاضی صادرکننده قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: ضمناً نحوه بازرسی، بازجویی و سایر مقررات و الزامات رسیدگی و مختومه شدن پرونده باید به گونه ای باشد که فرد احضار شده یا بازداشت شده با خود و جهات مختلف رعایت انصاف و صحت داشته باشد. آرام “آرام باش.

رئیس قوه قضائیه همچنین جمع آوری ادله و مستندات اتهامی پس از احضار و بازداشت را نادرست دانست و به همه قضات و کارکنان دادگاه هشدار داد که این روش را نپذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی توضیح داد: نمی خواهم بگویم که عملکرد کارکنان قضایی اشکال و ایراد دارد، اما تاکید می کنم قضات و بازپرسی که قرار بازداشت موقت صادر می کنند، مسئولیت قانونی دارند و باید بازداشت شوند، در حالی که باید بازداشت شوند. متهم در مراحل مختلف تحقیقات او را تحت نظر قرار دهد و توجه داشته باشد که تصرف متهم توسط ضابط رافع مسئولیت شرعی و قانونی قاضی صادرکننده حکم نیست.

رئیس قاضی با تاکید بر اهمیت احترام به خانواده متهم و حفظ حیثیت و حیثیت آنان در مراحل مختلف تحقیقات قضایی به ذکر خاطره ای از محاکمه خود پرداخت و گفت: لهجه است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر تسریع در رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضایی نیروهای مسلح و جلوگیری از اطاله دادرسی تاکید کرد و در این راستا به موضوع مهم کادرسازی در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: نحوه جذب و گزینش کارکنان در قوه قضائیه یک اقدام و تحول جدی می طلبد که با ارائه دستورالعملی به معاونت اول قوه قضاییه و معاونت منابع انسانی وزیر در خصوص تغییر نحوه جذب، انتخاب و استخدام نیروی انسانی تلاش می کنیم.

پیش از سخنان رئیس قاضی حجت الاسلام والمسلمین پورقاکن رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اصل 172 قانون اساسی در مورد وظایف و عملکرد قوه قضاییه نیروهای مسلح گفت:

تجدید قوا و استفاده از تجربه طولانی جانبازان، توجه به قرارهای داخلی، کاهش پرونده های قدیمی و معوق، حفظ و استفاده از ظرفیت های جایگزین زندان، کاهش هزینه های جاری و ضایعات، ارتقا و بهینه سازی تجهیزات موجود و تلاش برای الکترونیکی شدن کامل پرونده ها. از جمله اهداف و برنامه های در دستور کار سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

سپس حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان از 78 بازدید و بازرسی توسط دادستان، دادستان، قضات و فرماندهان عالی رتبه نظامی و انتظامی از زندان ها و بازداشتگاه های نیروهای مسلح در سال 1399 خبر داد.

وی گفت: ارتقای سطح اقدامات آموزشی سازمان قضایی نیروهای مسلح باعث کاهش پرونده های تشکیل شده در این سازمان و افزایش صیانت از نیروهای مسلح می شود. 5 سال پیش اعلام شد.

حجت الاسلام (مسلم حاجهوند صالحی) دادستان نظامی تهران طی سخنانی در این مراسم، تلاش برای حفاظت و حراست از نیروهای مسلح را از اهداف سازمان قضایی نیروهای مسلح برشمرد.

همچنین در این مراسم که با حضور مسئولان و تعدادی از قضات و اعضای سازمان قضایی نیروهای مسلح تمامی استان های کشور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی، قاضی دادگستری نیروهای مسلح استان تهران، یکی از اعضای سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستان و بلوچستان و یکی از بانوان کارمند سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید