تاکید وزیر علوم بر برنامه ریزی برای بقای نخبگان در کشور

ساعت: 13:43
تاریخ ارسال: 11/02/1401
کد خبر: 1923646

وزیر علوم بر برنامه ریزی برای ماندگاری نخبگان در کشور تاکید کرد و گفت: ژن نخبگان خمیرمایه اصلی نخبگان است و زمانی که نخبگان از کشور خارج می شوند در واقع ژن نخبگان از کشور خارج می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وزارت علوم ، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در دیدار با 56 نفر از نخبگان دانشگاهی عضو بنیاد نخبگان استان تهران گفت: وزارت علوم یک اقدام مهم را اجرا می کند. برای نخبگان در پیشرفت جامعه نقش داشته و تاکنون مستقیماً اقداماتی را برای رفع مشکلات نخبگان انجام داده و یا در این اقدام مشارکت داشته است.

وی از اقدامات کلیدی وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکلات نخبگان، تلاش وزارت علوم برای تصویب آیین نامه جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی و انتصاب قوه مجریه را نام برد. نخبگان به عنوان هیات علمی

لزوم برنامه ریزی برای بقای نخبگان کشور

وزیر علوم بر برنامه ریزی طول عمر نخبگان کشور تاکید کرد و گفت: در کنار محیط خانواده، محیط اجتماعی، نظام آموزشی و…، ژن افراد نخبه خمیرمایه اصلی نخبگان است و زمانی که نخبگان از کشور خارج می شوند. در واقع ژن نخبگان از کشور خارج می شود و متعاقباً کشورهایی که نخبگان را می پذیرند در زمینه های علمی پیشتاز خواهند بود و کشورهایی که از نخبگان دوری می کنند، تبعیت می کنند.

ذوالفیگل افزود: البته معتقدم نخبگان محدود به مرزهای جغرافیایی نیستند و متعلق به کل جامعه بشری هستند، اما وقتی نخبگان ریشه خود را رها می کنند، طبیعی است که اکوسیستم نخبگان آنها آسیب ببیند، از این رو رویکرد ما به نخبگان است. استراتژیک و آینده نگر است.

چالش های جذب نخبگان در دانشگاه ها

وزیر علوم در این خصوص گفت: برای رفع این چالش ها، آیین نامه جذب نخبگان در دانشگاه ها به عنوان هیأت علمی با امضای 5 نفر از مسئولان آموزش و پرورش و فناوری کشور تنظیم و به شورای عالی انقلاب ارسال شد. شورای فرهنگ انقلاب.

راه طولانی جذب نخبگان در دانشگاه ها

وزیر علوم درباره راه طولانی جذب نخبگان در دانشگاه ها توضیح داد: برای حل این چالش اخیرا مصوبه ای از شورای عالی جذب دریافت کردیم که بر اساس آن به محض تایید فرد، دانشگاه ها موظف به انعقاد همکاری هستند. توافق.

ذوالفیگل ادامه داد: از آنجایی که حقوق اعضای هیأت علمی تا زمان وصول استعلام متوقف شده است، از دانشگاه ها خواسته شده تا حقوق آنها تا نتیجه استعلام ها پرداخت شود.

پیشنهاد وزیر علوم برای حل مسکن نخبگان

وزیر علوم در خصوص مشکلات تامین مسکن برای نخبگان گفت: راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد که یکی از آنها کنار گذاشتن محوطه دانشگاهی بلااستفاده برای این منظور است.

وی تخصیص خانه های نهادی در پردیس های دانشگاهی را یکی دیگر از راهکارهای این حوزه برشمرد و ادامه داد: نمونه این اقدامات در دانشگاه صنعتی اصفهان است که 30 سال است با اختصاص کلبه به اساتید جذب شده این مشکل را برطرف می کند. که می توان طرح را الگوبرداری کرد و به همه دانشگاه ها سرایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید