میزان مهاجرت نخبگان کشور از سال 1382/برنامه «هزار» در دستور کار بنیاد نخبگان

میزان مهاجرت نخبگان کشور از سال 1382/برنامه «هزار» در دستور کار بنیاد نخبگان

روز جدید کارمند بنیاد «ملی نخبگان» اعلام کرد: 57 درصد نخبگان برنده المپیادهای علمی هستند که از این تعداد 39 درصد مهاجرت می کنند. 69 درصد نخبگان از 1 تا 100 در کنکور هستند که 27 درصد آنها مهاجرت کرده اند.

دکتر ناصر باقری مقدم امروز در نشست خبری در خصوص برگزاری دوازدهمین همایش ملی نخبگان با بیان اینکه این همایش با شعار «دولت نخبگان برای تعالی ایران» برگزار می شود، افزود: به دنبال آن هستیم. برای اینکه نخبگان چگونه مدیریت توسعه کشور را بر عهده خواهند گرفت.»

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار بانک های اطلاعاتی بنیاد، 50 هزار نفر واجد شرایط دریافت جوایز نخبگان بنیاد هستند و از جوایز این بنیاد بهره مند شده اند، این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی به طور میانگین 1 تا 1.2 درصد از هر جامعه استعدادها و نخبگان است. آن جامعه ای را تشکیل می دهد که برای کشور یک میلیون نفر می رسد.

باقری مقدم ادامه داد: شرط نخبگانی حضور نخبگان کافی است و با 50 هزار نخبه در کشور نمی توانیم به این هدف برسیم. بنابراین اولین رویکرد ما استفاده از روش هایی برای افزایش تعداد نخبگان در کشور است. البته این گفته به معنای پایین آوردن استانداردهای شناسایی نخبگان نیست.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در این راستا رویکردها و برنامه های متعددی را در زمینه شناسایی نخبگان قرار داده ایم که اولین آن «پایگاه نخبگان» است، یعنی تعدادی از نخبگان و استعدادها در حوزه های علمی، صنعتی، هنری و کارآفرینانی در کشور داریم که نمی خواهند شناسایی شوند و به دنبال معرفی این افراد هستیم.

وی متنوع سازی نخبگان را از دیگر رویکردهای شناسایی نخبگان برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر بر شناسایی نخبگان علمی و صاحبان مقالات علمی تمرکز کرده ایم، حتی در حوزه رسانه نیز نخبگان را شناسایی می کنیم.

به گفته وی، بر این اساس بنیاد ملی نخبگان به دنبال پیشرو و نخبگان در حوزه های مدیریت، کارآفرینی، صنعت و قرآن است.

افزایش کارآمدی نخبگان در کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان توجه به ظرفیت را از دیگر رویکردهای بنیاد برای شناسایی نخبگان دانست و افزود: هدف بنیاد ما علاوه بر شناسایی نخبگان، افزایش کارآمدی نخبگان در کشور است. رویکرد ایجاد زمینه برای اثربخشی این افراد است که از جمله این حوزه ها می توان به جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی، مشارکت در مراکز حل مشکل و نقش آنها در شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.

باقری مقدم توجه ویژه به نخبگان علوم انسانی و علوم پایه را از دیگر رویکردهای این نهاد برای شناسایی نخبگان عنوان کرد و گفت: نخبگان علم و فناوری در قالب شرکت های دانش بنیان، اما در حوزه های علوم انسانی فعال می شوند. و علوم پایه نیازمند سازوکار جدیدی هستیم که نخبگان در این حوزه مشکلات اصلی کشور را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: بستر فعالیت نخبگان علوم انسانی و بنیادی شرکت های دانش بنیان نیست، بلکه بسترهای دیگری برای افزایش اثربخشی این افراد در حل مشکلات کشور نیاز است.

بازگرداندن نخبگان به کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه های این نهاد برای بازگشت نخبگان به کشور، توجه ویژه به بازگشت نخبگان به کشور را از دیگر رویکردهای این نهاد عنوان کرد و ادامه داد: ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان با پدیده مهاجرت نخبگان مواجه هستند. ما به گردش نخبگان اعتقاد داریم زیرا این یک امر طبیعی است و حتی معتقدیم نخبگان باید آخرین اکتشافات علمی را بیاموزند و آنها را در این زمینه تشویق می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با این حال باید بسترهایی برای بازگشت موقت یا دائم نخبگان به کشور فراهم شود، گفت: طبق آمار، مهاجرت در سه رده برگزیدگان المپیاد علمی، 1 تا 100 داوطلب و 1 تا 1000 نفر است. نامزدهای.

وی افزود: 57 درصد نخبگان برگزیده المپیاد علمی هستند که از این تعداد 39 درصد مهاجرت کرده اند. 69 درصد نخبگان 1 تا 100 هستند که 27 درصد آنها مهاجرت می کنند و 78 درصد نخبگان جزو رتبه های 1 تا 1000 کنکور هستند که 16.7 درصد آنها مهاجرت می کنند.

باقری مقدم بیان کرد: مهاجرت نخبگان در سال های 1392 تا 1398 صورت گرفت و با اجرای طرح بازگشت نخبگان، 2 هزار و 700 نخبه به کشور بازگشتند.

اجرای 4 هزار برنامه در بنیاد

باقری مقدم با اشاره به برنامه های حمایتی بنیاد ملی نخبگان گفت: در این راستا برنامه «پروژه هزاران» را در دستور کار داریم که در نظر داریم با کمک دولت آن را اجرا کنیم.

وی «استخدام سالانه هزار نخبه»، «بازگشت سالانه هزار نخبه به کشور»، «ساخت هزار واحد مسکونی نخبگان» و «آموزش و تربیت هزار نخبه» را از جمله این برنامه ها می داند.

باقری مقدم، شفاف سازی در حوزه نخبگان را از دیگر رویکردهای این سازمان برشمرد و گفت: در این راستا تلاش کردیم تعامل سازنده ای با رسانه ها داشته باشیم و سعی کردیم مشکلات مربوط به بنیاد را از طریق به مردم اعلام کنیم. رسانه ها.

مشارکت نخبگان در حل مشکلات کشور

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه سند راهبردی امور نخبگان تکلیف همه نهادها و مدیران امور نخبگان را روشن کرده است، گفت: بر این اساس استعداد برتر به عنوان فردی تعریف می شود که با توجه به ویژگی های ذاتی خود، فرصت رسیدن به مرحله نخبه را دارد، اما هنوز زمینه های لازم برای شناسایی کامل و ظهور استعدادهای ویژه در او فراهم نشده است.

به گفته وی، نخبگی به فردی برجسته و مؤثر اطلاق می شود که در ایجاد و گسترش علم، فناوری، هنر، ادبیات، فرهنگ و اداره کشور در چارچوب ارزش های اسلامی تأثیر بسزایی داشته و همچنین فعالیت های وی نیز می باشد. بر اساس هوش، خلاقیت، انگیزه و توانایی ذاتی از یک سو و تخصص، تخصص و توانایی اکتسابی از سوی دیگر موجب تسریع پیشرفت و اعتلای کشور می شود.

وی آخرین مرحله استعداد نخبگان را نخبه بودن می داند و یادآور شد: اگر جامعه شرایط نخبگی را برای افراد فراهم کند این افراد به سطح نخبگان می رسند اما در حال حاضر تعداد زیادی از افرادی که پایه و اساس بنیاد ملی نخبگان هستند از جمله این افراد هستند. استعدادهای برتر و تعداد کمی از آنها نخبه هستند.

باقری مقدم با اشاره به مفهوم نهاد نخبگان، تصریح کرد: گروه نخبگان به هر یک از گروه ها، سازمان ها و نهادهایی اطلاق می شود که نسبت به سایر هویت های مشابه، توانایی انجام فعالیت های نخبگانی را داشته باشند و ما به دنبال شناسایی نهادهای نخبگان هستیم. زیرا این نهادها در تداوم فعالیت نخبگان موثرند.

وی به شرکت های دانش بنیان، اندیشکده ها و موسسات پژوهشی در میان نهادهای نخبه اشاره کرد و تصریح کرد: در این دوره به دنبال راهکارهایی برای توسعه این موسسات هستیم.

وی مشارکت نخبگان در حل مشکلات جامعه و صنعت را از دیگر رویکردهای بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و گفت: تاکنون 300 مشکل عمده کشور با مشارکت نخبگان حل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید