تا پایان سال مالیات خانه های خالی آغاز می شود

ساعت: 18:23
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784905

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحلیل فرآیند سازمان امور مالیاتی گفت: طبق قانون تا پایان دی ماه اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان خانه های جعلی صادر می شود و مشمولان یک ماه فرصت دارند تا پرداخت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد برزگری در پخش زنده شبکه خبر درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: اطلاعات واحدهای مسکونی خالی ابتدا باید به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. این سازمان برای اجرای این قانون دو اقدام را اجرا کرده است. اول آماده سازی زیرساخت ها برای اخذ مالیات پس از دریافت اطلاعات مربوطه و دوم آموزش ماموران مالیاتی برای صدور اظهارنامه مالیاتی برای ارسال به صاحبان مسکن رایگان.

وی افزود: از شهریورماه امسال با تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، دستورالعمل جدیدی برای اخذ مالیات از مالکان این منازل ابلاغ شد. این بخشنامه به ادارات کل مالیاتی ابلاغ شده است. انتظار داریم اطلاعات خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی برسد.

برزگری درباره نقش وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: این وزارتخانه دریافت اطلاعات و بارگذاری آن در سامانه مربوطه را آغاز کرده است اما افراد باید اطلاعات محل سکونت دوم و اصلی خود را نیز در این سامانه وارد کنند.

او گفت: «به عنوان یک قاعده، وقتی اطلاعات خانه‌های خالی را دریافت می‌کنیم، می‌توانیم مالیات بگیریم. پس از شیوع تاج، بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با تاج، زمان درج اطلاعات املاک و مسکن شهروندان در سامانه املاک و مسکن کشور تا پایان آذرماه تمدید شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحلیل مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون بودجه سال جاری گفت: بر اساس این قانون، سازمان مالیاتی موظف است تا پایان دی ماه از خانه های خالی درخواست مالیات کند. ذینفعان نیز باید ظرف یک ماه پرداخت کنند. میزان مالیات بر مسکن های خالی طبق قانون مصوب آذرماه 1378 معادل 6 برابر مالیات اجاره بها در سال اول، 12 برابر مالیات بر اجاره در سال دوم و 18 برابر مالیات بر اجاره در سال سوم است.

برزگری ادامه داد: برای اخذ مالیات از خانه های خالی سه قانون وجود دارد. یکی قانون بودجه سال 1399 است که اجرای آن به شهرداری ها سپرده شده اما آیین نامه مربوطه در هیئت دولت تدوین نشده است. یکی قانون مصوب 1373 و دیگری قانون مصوب دی 1378. ارقامی که مرتباً برای تعداد خانه های خالی و شناسایی شده اعلام می شود، باید مشخص شود که کدام یک از این قوانین تعیین می شود، اما در حال حاضر اطلاعات خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی گزارش نشده است.

وی در خصوص اعمال قانون خانه های مجلل نیز گفت: مفاد اجرایی این قانون به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده و به محض دریافت این مفاد، مکاتبات با دستگاه های اطلاع رسانی مربوطه را آغاز کرد. بخشی از اطلاعات توسط خود سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. ما اقدامات اجرایی این قانون را اجرا می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید