تا پایان سال 500 وسیله نقلیه مشمول چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت می شود

ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921877

سخنگوی شهرداری تهران گفت: اکنون با پیگیری های انجام شده سه هزار اتوبوس فعال در تهران داریم که با حمایت دولت 300 دستگاه از این دستگاه ها به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شده است. پیش بینی می شود تا پایان سال با تلاش شهرداری 500 وسیله نقلیه دیگر در چرخه حمل و نقل شهری پایتخت قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالمطر محمدهانی سخنگوی شهرداری تهران در برنامه زنده صبحانه ایران از شبکه دو با پرداختن به شرایط فعلی آلودگی هوای پایتخت و پاسخ به این سوال که هوای پاک تهران بر عهده کیست؟ او گفت که قانون هوای پاک چندین مسئولیت را برای نهادهای مختلف از جمله شهرداری تهران در نظر گرفته است. بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و گسترش فضاهای سبز شهری یکی از مهمترین وظایف شهرداری حل معضل آلودگی هوا است و این وظایف باید توسط معاونت حمل و نقل و معاونت پیگیری شود. خدمات شهری به ترتیب.

محمد خانی افزود: شهرداری تهران طی یک سال گذشته تقریباً به تمام تعهدات خود در رفع بحران آلودگی هوا عمل کرده است. به عنوان مثال، طبق قانون سرانه فضای سبز، هر شهروند باید به طور میانگین 15 متر داشته باشد و این رقم در تهران به 15.48 سانتی متر رسیده است و طی یک سال و نیم گذشته هزار و 250 هکتار درخت کاشتیم. حومه پایتخت و دو پارک بزرگ به همراه تعدادی پارک کوچک (پارک مادر و کودک) پیدا کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 7 قانون هوای پاک در رابطه با مدیریت ترافیک نیز تعهداتی به شهرداری محول شده است و در این راستا موضوع معاینه فنی خودروها به خوبی از سوی مجموعه مدیریت شهری برای اجرای طرح ها پیگیری می شود. طرح زوج و فرد

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه در خصوص مصوبه شورای شهر مبنی بر صدور نیم بها بلیت حمل و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوای شهر تهران گفت: در این خصوص کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوبه ای را به تصویب رساند. که برای اجرای این مصوبه باید اجرا شود به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است. قطعا با تصویب شورا زیرساخت های تحقق این وعده را نیز فراهم خواهیم کرد.

محمد هانی با اشاره به میراث به جا مانده از مدیریت شهری قبلی در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: مدیریت شهری قبلی زیرساخت های حمل و نقل عمومی را تخریب کرد. طبق قوانین تهران حداقل به هفت هزار اتوبوس نیاز دارد. در سال 1395 تعداد اتوبوس ها در تهران 5000 دستگاه بود اما در دوره مدیریت شهری قبلی تهران نه تنها تعداد این اتوبوس ها افزایش پیدا نکرد بلکه پس از 4 سال این رقم به 2050 اتوبوس رسید.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کمک دولت به شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: اکنون با پیگیری های انجام شده 3000 اتوبوس فعال در تهران داریم و 300 دستگاه از این تعداد اضافه شده است. به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت با حمایت دولت پیش بینی می شود تا پایان سال با تلاش شهرداری 500 وسیله نقلیه دیگر وارد چرخه حمل و نقل شهری پایتخت شود.

وی افزود: در ماه های اخیر 4 ایستگاه مترو افتتاح شده و تا پایان سال 6 ایستگاه دیگر را افتتاح خواهیم کرد. همچنین با همکاری وزارت کشور در روزهای آینده 630 مینی بوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود.

سخنگوی شهرداری تهران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: همانطور که گفته شد شهرداری به تعهدات خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است اما مشکل اصلی آلودگی امروز میزان دی اکسید گوگرد در هوا است که از سال 2014 بی سابقه است. منبع آلودگی کجاست؟ رسانه ها دنبال می کنند.

محمد هانی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره وجود فیلتر در اگزوز اتوبوس های شهری نیز پاسخ داد: در اگزوز تمام اتوبوس های شهری فیلتر وجود دارد که البته این موضوع یکی از موضوعات کم اهمیت مرتبط با آلودگی هوا است. چالش اصلی ما نوع مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی در تهران است.

وی در ادامه افزود: مترو تهران 11 خط دارد و باید روزانه حداقل 3 میلیون مسافر جابه‌جا کند. ما هنوز با این عدد فاصله داریم و تا عزم ملی برای توسعه حمل و نقل شهری وجود نداشته باشد و نتوانیم مترو را توسعه دهیم یا هفت هزار اتوبوس برای ناوگان اتوبوسرانی شهر تهیه کنیم، عملاً از مبارزه با آلودگی هوا صحبت می کنیم، این مثل یک شوخی است.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین در خصوص وعده ها و تصمیمات دولت برای توسعه حمل و نقل شهری تهران توضیح داد: دولت قول مساعدت در تامین 900 دستگاه اتوبوس در سال 1400 را به شهرداری داد که تاکنون 140 دستگاه آن اجرایی شده است. .

وی در ادامه تاکید کرد: حضور زاخانی در آخرین جلسات شورای دولت و تصمیمات اتخاذ شده نویدبخش اتفاقات خوبی برای حمل و نقل عمومی تهران در روزهای آینده است.

سخنگوی شهرداری تهران در پایان این پخش درباره وجود گاز متان در هوای تهران گفت: متان آلاینده هوا نیست و به سلامت مردم آسیب نمی رساند و این گاز تاثیر غیرمستقیم بر محیط زیست دارد. بنابراین وجود آن در هوا برای انسان بحرانی نیست، اما به دلیل اثرات غیرمستقیم آن بر محیط زیست باید از توسعه آن جلوگیری کرد. برخلاف آنچه رسانه ها می گویند منبع متان تهران مجتمع آراد کوه نیست و ما به همراه دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به دنبال یافتن منبع تولید متان در پایتخت هستیم. البته در اینجا لازم به ذکر است که اتفاقات خوبی نیز برای مجموعه آرادکوه در حال رخ دادن است که منجر به کاهش جمع آوری زباله در این منطقه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید