تجلی فهرست طلایی علم و دانش در دانشگاه های کشور / رشد فزاینده دانشجویان در استان قزوین پس از انقلاب اسلامی

بیش از چهل سال است که در چنین روزهایی، دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها شاهد تحولات عمده‌ای بوده‌اند که با هدف اسلامی‌کردن نهاد مقدس دانشگاه آغاز شد و به عنوان تبدیل شد. در واقع انقلاب فرهنگی در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی متولد شد که به فرمان امام راحل و برای پاسخگویی به وضعیت خاص فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در سال 1359 شکل گرفت.

در روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی در فضایی بودیم که علاوه بر فرهنگ، نیاز به توسعه و جمع بندی ارزش های انقلاب و عطش علم و دانش بسیار بالا بود، زیرا آنچه ما پاسخگوی نیاز مردم نبوده است. تعداد دانشگاه های کشور قبل از انقلاب حدود 15 واحد بود که امروزه تعداد آن افزایش چشمگیری داشته است به طوری که سهم استان قزوین در بازه زمانی 85 تا 99 شامل 28 مرکز پژوهشی و دانشگاهی است.

به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون پنج دانشگاه دولتی، چهار دانشگاه آزاد اسلامی، هشت دانشگاه پیام نور و بیش از 17 دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی در استان قزوین وجود دارد.

تأسیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برای تحقق اهداف نظام و دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب متبوع در آموزش عالی است.

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به برکت انقلاب اسلامی و استفاده از تمام ظرفیت خود برای ایجاد فضایی توانمند، مسیر رشد قابل توجهی را طی کرده است که در سال 2020 در صدر نظام رتبه بندی اینترنشنال تایمز در آموزش عالی قرار گرفته و رتبه برتر دانشگاه را کسب کرده است. دپارتمان مهندسی و فناوری امسال، درخشش چندین نام از اساتید دانشگاه در فهرست بهترین دانشمندان جهان در سال‌های اخیر، تنها بخش کوتاهی از زمینه رشد است.

513eb44f 6be1 43e2 aef3 91e8fd5b6811 خبر خاکستری


رشد روزافزون دانشجویان دانشگاه قزوین پس از انقلاب اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ثمرات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با سابقه درخشان خود توانسته حدود 30 درصد از نتایج مقطع متوسطه استان را در رشته های مختلف جذب کند.

در سال 1376 تعداد 65659 دانشجو با 2248 استاد و مدرس در دانشگاه های استان قزوین تحصیل کردند.

با نگاهی به آمار مقایسه ای بخش و رشته های دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در سال های اخیر می توان به دستاوردهای انقلاب اسلامی پی برد. تعداد رشته های دانشگاهی از 118 رشته به 154 رشته، مقطع دکتری از 21 به 37 رشته، مقطع کارشناسی ارشد از 60 به 80 رشته و تعداد کل دانشجویان از 04/7 به 8966 رشته در سال های 92 تا 99 قابل افزایش است. انقلاب در حوزه آموزش عالی

مجموع دانشجویان دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین در سال‌های 92 تا 99 از 207 تا 564، دانشجویان از 4901 تا 5906، دانشجویان کارشناسی ارشد از 1896 به 2000 نفر و تعداد کل اساتید دانشگاه در همین مدت به 496 نفر رسیده است. از 279 نفر به 320 نفر و تعداد مدرسین با عنوان استاد از 5 نفر به 18 نفر افزایش یافته است.

تعداد مدرسین عنوان علمی دانشیار از 46 نفر در سال 92 به 111 نفر در سال 1378 افزایش یافته است.

انقلاب اسلامی در زمینه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دستاوردهای علمی گوناگونی به همراه داشت. طبق اعلام دانشگاه، تعداد معلمان به ازای هر دانش آموز از 1 تا 42 نفر و تعداد دانشجویان تقریباً 14000 نفر است.

همراستایی علمی مقالات دانشگاه های قزوین با دانشگاه های داخلی و بین المللی

گفتنی است در حال حاضر 747 نفر از مجموع دانشجویان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در مقطع دکتری تخصصی تحصیل می کنند. آمار دانشجویان غیرایرانی 500 نفر، اساتید تمام وقت 229 نفر، معلمان پاره وقت 10 نفر و تعداد اساتید مدعو 350 نفر است که 155 نفر زن و بیش از 70 هزار فارغ التحصیل این دانشگاه هستند.

طبق بررسی های انجام شده از سال 1364 تا 1378، تمامی دانشگاه های استان قزوین دارای 26 مجله علمی تخصصی بوده و تاکنون 441 مجله به چاپ رسیده است. پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان قزوین 33 هزار و 317 مقاله علمی شامل 5 هزار و 19 مقاله در مجلات، 18 هزار و 839 مقاله در کنفرانس های علمی کشوری و 5 هزار و 19 مقاله بین المللی منتشر کرده اند.

آمارهای مقایسه ای نشان می دهد که تعداد مقالات علمی منتشر شده در دانشگاه های استان قزوین از جمله دانشگاه امام و آزاد اسلامی قزوین افزایش چشمگیری داشته است.

به عنوان مثال، تعداد مجلات پژوهشی منتشر شده توسط دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در مجلات معتبر در سال‌های 92-99 از 236 تا 488 مجلات بوده و طرح‌های پژوهشی ارائه شده در سطح ملی و بین‌المللی رشد خوبی داشته است.

از سوی دیگر با توجه به شکل گیری انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مقالات علمی و رتبه بندی علمی به رشد چشمگیری دست یافته و تعداد انجمن های علمی را افزایش داده است.

در حال حاضر 9 انجمن علمی الکترونیک، مهندسی پزشکی، معماری، شهرسازی، زبان انگلیسی، مدیریت صنعتی، عمران و صنعت ساختمان، صنایع و مکانیک در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین فعال هستند.

e8d06538 6fc8 4f2f 941c 7caef81bbc5b خبر خاکستری

در خصوص عناوین و مقام های علمی دریافتی دانشگاه آزاد واحد قزوین باید گفت که مقام های زیادی در مسابقات داخلی، بین المللی و جهانی توسط دانشجویان این دانشگاه که دارای بیش از 500 عنوان برتر و برگزیده در سطح بین المللی و جهانی هستند، به دست آمده است. مسابقاتی مانند رباتیک، مسابقات اتومبیل رانی صنعت ساخت و ساز، مهندسی عمران و بازی های رایانه ای است.

پیوند دانشگاه و صنعت یکی از مؤلفه های مهم و مؤثر هر دانشگاهی است که به این مؤلفه رشد و توسعه توجه دارد. دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین به برکت انقلاب اسلامی در زمینه روابط صنعتی نیز موفق بوده است. تحقیقات فوق برنامه همراه است.

فعالیت 44 انجمن علمی در دانشگاه و کسب عناوین و مقام های مختلف در جشنواره حرکت هر ساله توسط انجمن های علمی دانشگاه، افزایش تعداد کانون ها از 7 به 20 کانون در سال های اخیر و کسب مقام های متعدد در جشنواره هر ساله توسط فرهنگیان دانشگاه. مراکز یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

لازم به ذکر است در حال حاضر 16 مرکز در دانشگاه اسلامی قزوین فعال است که کانون بقیه الله، اندیشه های امام، جره نور، اندیشه نور، هلال احمر، دارالقرآن و صحیفه سجادیه از فعالیت های فرهنگی هستند.


رشد روزافزون زیرساخت های دانشگاهی، شکل گیری انقلاب اسلامی را تحت الشعاع قرار داده است

فعالیت های آزمایشگاه مرکزی دانشگاه همچنین راه اندازی سایت، راه اندازی خدمات آزمایشگاهی الکترونیکی در چهار آزمایشگاه مهم و سودآور به صورت پایلوت (آزمایشگاه مکانیک خاک پیشرفته، آزمایشگاه مواد پیشرفته، آزمایشگاه MRI و آزمایشگاه لایه بندی) و گسترش ارائه خدمات. یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه، گروه تجهیزات و زیرساخت‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی است.

78 آزمایشگاه و 47 کارگاه مجهز و استاندارد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برای حمایت از یادگیری بهتر دانشجویان وجود دارد.

این دانشگاه همچنین دارای پنج مرکز تحقیقاتی شامل یک مرکز تحقیقات مدیریت بهره وری، یک مرکز تحقیقات مکاترونیک (MRL)، یک مرکز تحقیقات صنعت ساختمان، یک مرکز تحقیقات علوم شناختی، یک مرکز تحقیقات مکانیک خودرو، دو واحد فناوری و نوآوری با یک مرکز شتاب دهنده سخت افزاری (Hexin) و مرکز شتاب دهنده نرم افزاری Ceres (SOURCE) فعال هستند.

به گزارش صبح قزوین ، دهه فجر فرصتی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است تا پاسخ روشنی به جنگ نرم دشمنان نظام داده شود و امید به زندگی و آینده در جامعه به ویژه نسل جوان تقویت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید