تولید علم مفید، تکلیف اساتید دانشگاه برای رسیدن به تمدن اسلامی/ انقلاب اسلامی پارادایم جدیدی را در جهان معرفی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ نشست «دانشگاه و تمدن نوین اسلامی و نقش اساتید» به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان به صورت مجازی برگزار شد. سخنران ویژه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپنا، معاون هنری و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بود.

با ذکر خاطره مرجع عالیقدر جهان تشیع، مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در جریان این دیدار که خطیب ویژه آن نیز سخنرانی کرد، به نقش این مرجع تقلید در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی اشاره کرد. گسترش معارف اسلامی به برخی آثار ارزشمند.


* ضعف دانشگاه های کشور در نظریه پردازی

حجت الاسلام حسین روپنا در این نشست با بیان اینکه «تمدن» به مجموعه دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری بشری که شامل پیشرفت در همه زمینه ها و علوم است، بر ضرورت حرکت کشور به سمت تمدن نوین اسلامی تاکید کرد و گفت: نوین اسلامی. تمدن یعنی تمدنی که باید مبتنی بر عقلانیت اسلامی باشد و این به معنای کنار گذاشتن تمدن های گذشته نیست، زیرا علم همیشه اثربخشی خود را دارد، پس با حفظ پیشرفت های گذشته و دستاوردهایی که در تمدن های قبلی داشته ایم، به سمت تمدن جدید برویم. تمدن اسلامی.

رئیس پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران افزود: باید روند ساخت تمدن جدید را طی کنیم و بتوانیم با عبور از جامعه اسلامی و تشکیل دولت اسلامی تمدن نوین اسلامی را بسازیم.

معاون هنر و علوم انسانی دانشگاه آزاد، دانش، معیشت، امنیت، سلامت و صنعت را از مولفه های تمدن نوین اسلامی می داند که باید در آن تمدن به آن پرداخته شود و نیازهای هر یک را برطرف کند.

وی در این جریان به نقش اساتید دانشگاه پرداخت و نظریه پردازی و تولید علم مفید را وظیفه اساتید دانشگاه برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی دانست.

این اندیشمند و محقق حوزوی و دانشگاهی با انتقاد از رکود نظریه پردازی و تولید علم در حوزه و دانشگاه گفت: در حالی که مردی مانند کانت به دلیل ارائه نظریه خود در اروپا به قدری مورد انتقاد قرار گرفت که مجبور به ارائه نسخه ویرایش شده شد. از آن می بینیم که حتی اساتید انقلابی نیز 40 سال اندیشه کانت را بدون کوچکترین انتقاد یا خروجی علمی در مورد آن تدریس می کردند.


* انقلاب اسلامی پارادایم جدیدی در علم ایجاد کرد

حجت الاسلام خسروپنا افزود: اینکه یک استاد دانشگاه خود را انقلابی بداند کافی نیست و باید دید آیا به وظیفه خود در تولید علم انقلاب عمل کرده است یا خیر. تولید مقاله کار بزرگی است اما آنچه امروز نیاز است انقلاب و تحقق است.«تمدن اسلامی فقط تولید مقاله نیست، بلکه نیاز به تولید علم نیز هست.

وی مولف صدها کتاب و مقاله علمی در زمینه فلسفه، حکمت، تمدن و … است که با تاکید بر ضرورت واقع گرایی در وضعیت کنونی تمدن اسلامی، از لزوم آرمان گرایی در این عرصه می گوید.

وی گفت: ظهور انقلاب اسلامی به خودی خود تحولی در جهان ایجاد کرد و باعث شد سکولاریسم که در آن زمان جزو بدیهیات جهان بود در هم شکسته و انقلاب ایران پارادایم جدیدی در علم ایجاد کند. “

نایب رئیس هیئت حمایت از روسای نظریه، نقد و مناظره از کم بودن تعداد کارشناسان و نظریه پردازان در کشور گلایه کرد و گفت: ممکن است کشور توسعه یافته ای باشد اما تمدنی وجود ندارد و گسترش نمی یابد. به دیگر کشورها و مناطق، توانسته است بر عقلانیت جهان تأثیر بگذارد.


* ساختار دانشگاه ها باید به روز شود

معاون هنری و انسانی دانشگاه برای مثالی از ضعف جامعه دانشگاهی و اساتید دانشگاه به وجود صدها دانشگاه و دانشکده و پژوهشکده کشاورزی در کشور با حدود 10 هزار استاد اشاره کرد. تعدادی از مراکز تحقیقاتی و اساتید این حوزه، مشکلی در حوزه کشاورزی در کشور ندارند، اما امروزه این رشته با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است که هیچ نظریه ای از سوی این دانشمندان ارائه نمی شود.

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: چالش هایی مانند مصرف 80 درصد آب های زیرزمینی، بی کیفیتی 80 درصد زمین های کشاورزی کشورمان، سهم پایین کشاورزی در سرمایه گذاری، آگاهی پایین کشاورزان، واردات کودهای گران قیمت و سموم بی کیفیت برای مصرف در روستاها. اقتصاد کشور و غیره یکی از چالش های بخش کشاورزی است و اکنون این سوال مطرح می شود که ارتباط دانش مراکز تحقیقات کشاورزی با مقالات ISAI و مقالات علمی آن با آنچه در بخش کشاورزی کشور می گذرد چیست؟ ?

وی خاطرنشان کرد: صنعت کشاورزی ما امروز در شرایط فعلی تنها پاسخگوی 50 میلیون نفر است در حالی که اگر با همین منابع موجود بهره وری آن به حد معقولی برسد می تواند پاسخگوی 200 میلیون نفر باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ساختار دانشگاه ما بر اساس آنچه در سال 1313 تدوین شده است، از ایراد جدی به قوانین ترفیع صحبت کرد و افزود: امروز قوانین ارتقای اساتید دانشگاه اجباری است و هر آنچه را که در آن فراخوانی کردیم. شورای عالی، انقلاب فرهنگی که اگر تئوری داده شود باید استاد کامل شود و نباید بیهوده به این موضوع نگاه کرد.

معاون هنری و انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تغییر رویکرد علمی کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و غیره با تغییر در دولت ها را ناشی از ضعف در نظریه پردازی و تولید علم دانست و تاکید کرد: علوم انسانی بومی است. هر منطقه و کشوری با توجه به شرایط و مقتضیات خود علوم خاص خود را دارد.

حجت الاسلام خسروپنا گفت: مسیر تمدن نوین اسلامی از گذر علم و دانش یعنی نظریه پردازی می گذرد و اگر می توانستیم به این مهم دست یابیم از گذر تمدن می گذشتیم و گرنه نمی شد. .

وی گفت: امروز جامعه دینی ما در بسیاری از موارد به اسلام عمل می کند و موفق می شود، اما ما اساتید دانشگاه آنقدر ضعیف هستیم که حتی نتوانستیم از این مسیر نظریه ای استخراج کنیم، مثل حاج قاسم سلیمانی که مدیر موفقی است. در حوزه امنیت بود، اما با وجود اینکه شاهد پیروزی ها و موفقیت های خیره کننده این سردار شهید بوده ایم، کدام نظریه مدیریت و امنیت حاج قاسم تدوین شده است!؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید