تخطی از وعده رئیس جمهور در قبل از انتخابات مبنی بر عدم محدودیت اینترنت باعث ایجاد حس حقارت در مردم شد/ مطالبات شهروندان باید به موقع شنیده شود

تخطی از وعده رئیس جمهور در قبل از انتخابات مبنی بر عدم محدودیت اینترنت باعث ایجاد حس حقارت در مردم شد/ مطالبات شهروندان باید به موقع شنیده شود

روز جدید ماموریت دولت حفاظت از جان و مال شهروندان است. همانطور که در اصل 22 قانون اساسی آمده است. سوال اینجاست که آیا جان، مال، ناموس، حیثیت و حقوق همه ایرانیان بدون استثنا محفوظ است؟

گروه سیاسی: نشست «حق اعتراض»; عدم خشونت و گفت‌وگو بر اساس مصالح عمومی» در خصوص رویدادهای اجتماعی اخیر و در پاسخ به پیشنهاد قوه قضائیه برای گفت‌وگوی اجتماعی با دعوت از نهادهای مدنی تخصصی از جمله انجمن جامعه‌شناسی ایران، انجمن مددکاری اجتماعی ایران، انجمن حقوق اساسی ایران و انجمن روان. دانش ایران و انجمن حمایت از کودکان و زنان اتباع خارجی و همچنین دعوت از نهادهای رسمی از جمله دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی و وزارت کشور به جای انجمن ملی ایرانیان برگزار شد. کانون های وکلای دادگستری (اسکودا) در این نشست که به منظور ایجاد و ترویج گفت و گو بین دولت، کارشناسان علوم اجتماعی و نهادهای مدنی برگزار شد، دکتر علی اکبر گورجی ازندریانی، مدیرعامل کانون حقوق اساسی کشور به تشریح انواع حکمرانی و مولفه های حکمرانی خوب را تشریح کرد یعنی: «حکومتی که دارای مفهوم و نظریه باشد، حقوق و آزادی مردم را به رسمیت نمی شناسد، در مقابل حکمرانی خوب است. این قانون غیر استاندارد و غیرقانونی است. در حکمرانی غیراستاندارد، شهروند خلاق و مشارکت کننده به رسمیت شناخته نمی شود.

وی با بیان اینکه «نخستین معیار شایستگی نقش دولت ها در کاهش یا افزایش آلام و آلام مردم است»، افزود: دولتی که رنج و رنج همه مردم را به میزان قابل توجهی کاهش داده باشد، چه در ظاهر دموکراتیک باشد و چه نباشد شایسته است. با ظاهر سلطنتی یا امارت تزئین شده است. “زندگی انسان برای تعقیب سراب های دارویی کوتاه تر از آن است.”

وی گفت: وظیفه دولت کم کردن آلام شهروندان است در حالی که نتیجه برخی حکومت ها برای مردم چیزی جز درد و رنج و تحمل ذلت های مکرر نیست. پرهیز از غرور، تعصب، توهم و خودفریبی. و جهل مرکب زمینه پرهیز از چند برابر شدن مشکلات خواهد بود.

دکتر گرجی ریشه اعتراضات و خیزش آزادیخواهانه مردم را زایش پدیده ای به نام غفلت یا انکار می داند و می گوید: انکار دیگری، حذف متفاوت، ندیدن و ندیدن دیگری بدون شک نتیجه است. از دست دادن قدرت و بی توجهی به مفاهیمی چون کرامت انسانی، حقوق، آزادی ها، قانون اساسی، جمهوریت، اسلام گرایی، انسانیت، اخلاق و ایران.

وی در تشریح ریشه اصلی بحران‌ها گفت: نظام سیاسی باید به طور سیستماتیک به حقوق و آزادی‌های بنیاد احترام بگذارد. ابتدایی ترین حق، حق حیات و کرامت انسانی است. مأموریت دولت حفاظت از جان و مال شهروندان است. همانطور که در اصل 22 قانون اساسی آمده است. سوال اینجاست که آیا جان، مال، ناموس، حیثیت و حقوق همه ایرانیان بدون استثنا محفوظ است؟

وی با ادای احترام به همه شهدای راه آزادی، افزود: باید به موقع صدای مطالبات شهروندان را بشنوید. برای بیان یک انتقاد کوچک، نسل ما هزاران بار آن را در پاکت بسته بندی کرده است و بالاخره هیچکس نمی فهمد ما چه می گوییم، اما این نسل پاک و شجاع و شریف کنونی بدون نقاب و فریب و ریا حرف می زند و مطالبات خود را فریاد می زند، می زند. این نسل را باید قدر دانست. من مطمئنم که این نسل ایران را خواهد ساخت و «زن، زندگی در آزادی، مرد، وطن، آبادی» شعار سازندگی است. این شعار سرشار از هوش و فضیلت است. اگر بدون تعصب خود را با خواسته های نسل جدید تطبیق دهیم، اتفاقات خوشی رخ خواهد داد.»

وی عمل نکردن به وعده ها را در بحران اخیر موثر دانست و ادامه داد: وقتی کاندیداها در انتخابات برای رسیدن به عرصه قدرت قول می دهند اما تعهدات خود را ارزیابی نمی کنند، این نوع حکومت داری دینی، اخلاقی و مردمی است. استانداردها سازگار نیست آقای رئیسی می‌گوید وقتی در انتخابات ریاست‌جمهوری فضای مجازی را محدود نمی‌کنیم، اما در واقع دقیقاً عکس آن را مشاهده می‌کنیم، مردم چیزی جز احساس حقارت احساس نمی‌کنند.»

تخطی از وعده رئیس جمهور در قبل از انتخابات مبنی بر عدم محدودیت اینترنت باعث ایجاد حس حقارت در مردم شد/ مطالبات شهروندان باید به موقع شنیده شود

وی اصرار بر رفتار حکومتی کهن در عصر حاضر را نادرست و مخرب می داند و می افزاید: آشتی با مفهوم انسان مدرن و خردمند و به روز شدن ساختارها و باورها برای درک به موقع زندگی و توجه به اراده و خواست مردم در غیر این صورت و طبیعتاً شکافی بین دولت و ملت ایجاد می شود و این شکاف ها جامعه و دولت را دچار سیل هایی می کند که ایران را نیز تهدید می کند».

دکتر گرجی با بیان اینکه هر قانونی محترم و مشروع نیست، افزود: قانون غیرقانونی به معنای قانونی است که از فلسفه وجودی خود (تامین حقوق و آزادی های مردم) و مصالح عمومی فاصله گرفته باشد. قانون غیرقانونی و ناعادلانه. قانون شرافت لازم برای رعایت را ندارد. بنابراین تبعیت از قانون ناعادلانه با منطق عقلانی، قانونی و اخلاقی ناسازگار است.

وی افزود: امنیتی که آزادی شهروندان را زیر پا می گذارد، علیه خودش عمل می کند و اصلا امنیتی نیست. مثل این است که کسی را به زور بمیران و بعد در مورد امنیت و آرامش او صحبت کنیم. امنیتی که کرامت انسانی، آزادی های فردی و گروهی شهروندان را به خطر می اندازد، شایسته ترحم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید