تراکنش‌های الگوریتمی مجاز به پیش‌سفارش نیستند / الگوریتم بدون مجوز را وارد کنید

ساعت: 16:42
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780168

رئیس بورس تهران درباره معاملات الگوریتمی گفت: الگوریتم ها در زمان باز شدن بازار مجاز به ثبت سفارش نیستند. یعنی تراکنش های الگوریتمی الزاماتی دارند که همه باید رعایت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود گودرزی، رئیس بورس تهران درباره معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه گفت: معاملات الگوریتمی منوط به داشتن مجوزهای لازم از سازمان بورس است و اظهارات افرادی که می گویند معاملات الگوریتمی بدون مجوز انجام می شود صحت ندارد. “

وی خاطرنشان کرد: معاملات الگوریتمی در صورت داشتن مجوز برای همه انجام می شود نه تعداد معینی از افراد.

رئیس بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: یک سری معاملات وجود دارد که در کمتر از 300 میلی ثانیه صورت می گیرد. واحدهای نظارتی بورس اوراق بهادار تهران و بورس اوراق بهادار تهران بر این نوع معاملات نظارت دارند.» اگر یک معامله گر چندین سفارش را در کمتر از 300 میلی ثانیه، به صورت الگوریتمی یا غیر از این، در نظر بگیرد. ما به هیچ فرد یا شرکتی در این زمینه مجوز نداده ایم.

گودرزی با بیان اینکه صحبت هایی در فضای مجازی بیشتر به دلیل ناآگاهی مردم در حال انجام است، افزود: افرادی که به معاملات الگوریتمی اعتراض دارند باید بدانند که الگوریتم ها در زمان افتتاح بازار مجاز به ثبت سفارش نیستند. یعنی تراکنش های الگوریتمی الزاماتی دارند که همه باید رعایت کنند. در ماده 10 دستورالعمل تجارت آنلاین آمده است که این سامانه ها مجاز به ثبت سفارش در زمان باز شدن بازار نیستند. کسانی که معتقدند این معاملات ظلم به سهامداران خرد است، از این موضوع آگاه نیستند.

رئیس بورس تهران با اشاره به اینکه افرادی که از معاملات به اصطلاح الگوریتمی استفاده می کنند نمی توانند عنوان کنند، ادامه داد: این معاملات را بشناسید. افرادی که در تراکنش های با فرکانس بالا سفارش های کمتر از 300 میلی ثانیه می دهند توسط سیستم شناسایی و به آنها اطلاع داده می شود.

وی در پایان با بیان اینکه فاصله ایجاد سفارش تا حذف آن توسط تراکنش های الگوریتمی باید یک ثانیه باشد، گفت: اگر تراکنش های الگوریتمی پاسخگوی این مشکل نباشد، تخلف شده و مورد بررسی قرار می گیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید