زمان ثبت نام حج تماتو 1402 به تعویق افتاد / افراد زیر 12 سال مجاز به انجام حج نیستند

ساعت: 16:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1922919

در حالی که قرار بود ثبت نام حج از 9 دی 1402 آغاز شود، سازمان حج و زیارت اعلام کرد که ثبت نام حجاج به زمان دیگری موکول شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان حج در پی اطلاعیه های قبلی در خصوص زمان ثبت نام داوطلبان حج تمتع 1402 اعلام کرد: با توجه به همزمانی اطلاعیه قبلی با برگزاری کنکور سراسری و اعمال محدودیت های اینترنتی و همچنین عدم انجام با رعایت برخی شرایط، ثبت نام در کاروان های حج تمتع که قرار بود در 9 دی ماه سال جاری انجام شود، به زمان دیگری موکول شد تا متعاقباً اطلاع رسانی شود.

قرار بود سازمان حج و زیارت در روزهای آینده ثبت نام حج را آغاز کند اما هنوز مشمولان حج از شرایط و حتی هزینه این سفر اطلاعی ندارند و سازمان حج و زیارت نیز اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه ارائه نکرده است.

عربستان سهمیه حج بسیاری از کشورهایی را که هر ساله بیشترین زائر را در ایام حج دارند اعلام کرد و طی تفاهم نامه ای به سایر برنامه های حج در آینده اشاره کرد.

لغو محدودیت های کرونری در حج 1444 قمری

علاوه بر این، در حالی که وزیر حج عربستان سعودی در نمایشگاه حج از لغو محدودیت های کرونا در حج قمری سال 1444 خبر داد، اما موارد مرتبط با کرونا همچنان در ثبت نام حج سعودی ها و حتی در برنامه های حج برخی از افراد اعمال می شود. کشورها. بنابراین سعودی ها تکمیل واکسیناسیون کرونا را یکی از دستورالعمل های حج آینده اعلام کردند.

محدودیت ثبت نام زائران زیر 12 سال نیز از دیگر مواردی بود که انتظار می رفت با اعلام وزیر حج عربستان از رفع محدودیت ها برداشته شود. اما همچنان افراد زیر 12 سال اجازه حضور در مراسم حج آینده را ندارند و به نظر می رسد قصد وزیر حج عربستان از لغو محدودیت سنی برای ویروس کرونا حذف محدودیت سنی برای افراد بالای 65 سال است. در حج گذشته اجرا شد.

این اقدام به منظور ایجاد فرصتی برای اعزام زائران سالمند به حج است و به نظر می رسد حج سال 1444 قمری (1402 میلادی) نسبت به سال های گذشته زائران سالمند بیشتری داشته باشد و برای این منظور سعودی ها در حال برنامه ریزی هستند تا مشکل برای ارادتمندان..

واکسیناسیون آنفولانزای فصلی و مننژیت

یکی دیگر از مواردی که زائران خانه خدا باید به آن توجه کنند، واکسیناسیون آنفولانزای فصلی و مننژیت است که در دستورالعمل حج پیش رو به آن اشاره شده است.

عربستان سعودی اعلام کرده است که محدودیتی برای تعداد زائران حج وجود ندارد، اما همچنان برای کشورها سهمیه تعیین کرده است. بنابراین سهمیه اندونزی به عنوان کشور دارای بیشترین حج حدود 215 نفر است و کشوری مانند نیجریه 95 هزار حج دارد. همچنین اخیراً نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از سهمیه 85 هزار نفری ایران در حج آینده خبر داده است. سعودی ها که هر سال بدون هیچ ضابطه ای سهمیه ای اختصاص می دهند، تعداد زائران را 850 هزار نفر اعلام کردند، البته اولویت با افرادی است که هنوز به حج مشرف نشده اند. البته با توجه به کاهش جمعیت سعودی ها نسبت به 2 سال گذشته، به نظر می رسد اکثر مسلمانان این کشور در مراسم حج شرکت کرده اند.

عربستان همچنین محدودیت زیارت زنان بدون محرم در حج آینده را حذف کرد و در سال 1402 زنان می توانند بدون محرم به خانه خدا مشرف شوند. البته خبرگزاری فارس پیش از این نیز در مطلبی این موارد را منتشر کرده بود که اکنون طبق دستور العمل سعودی ها توسط خبرگزاری فارس تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید