تربیت نیروی متخصص کارآفرینی باید در اولویت دانشگاه‌های دانش‌بنیان/علوم محرک اقتصاد کشور باشد


ساعت: 12:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839250

معاون مرکز نوآوری یاس و عضو هیئت مدیره و استاد دانشگاه:

مهدی شالچی طوسی گفت: با توجه به دانش بنیان بودن تولیدات ملی عملا درهای اقتصادی پویاتری به روی کشور باز خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ رهبر انقلاب اسلامی سال 1401 را سال «تولید» توصیف می کنند. وی گفت: دانشمندان اشتغال ایجاد کرده اند. برای تحلیل و ارزیابی وضعیت کنونی کشور در حوزه دانشجویی با دکتر مهدی شالچی طوسی معاون مرکز نوآوری یاس و عضو هیئت مدیره و استاد دانشگاه گفت وگو کرده ایم.

اقتصاد دانش بنیان چیست و چه مزایایی دارد؟
امروزه بیشتر کشورهای جهان از رویکرد جدیدی در اقتصاد صحبت می کنند که به آن اقتصاد دانش بنیان می گویند. اقتصادی مبتنی بر تولید، انتشار و کاربرد دانش و اطلاعات و رویکرد آن سرمایه گذاری در صنعت دانش و دانش است. همچنین یکی از عوامل رونق اقتصادی کشورها میزان تولید ملی آن کشورهاست که در اقتصاد دانش بنیان این تولیدات ملی باید بر اساس دانش و اطلاعات شکل بگیرد.

از این رو مهم است که تولید دانش بنیان یکی از ویژگی های قابل توجهی است که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1401 به آن پرداخته اند. تولیدات کشورهای دانش بنیان در زمینه های مختلف علمی، صنعتی و پزشکی قابل انجام است. بخش ها و این امر مستلزم حضور مهم ترین بازیگران این عرصه یعنی شرکت های دانش بنیان است.

شرکت هایی که موتورهای رشد و توسعه هر کشور در حال توسعه نامیده می شوند در اقتصاد سرعت بیشتری پیدا می کنند.

مقام معظم رهبری این لایه از محصولات را آنقدر مهم می دانند که وجود آن را دلیلی برای تقویت روحیه خودباوری ملی و ایجاد حس عزت در جامعه می دانند. همچنین اگر دولت ها تمام تلاش خود را برای حمایت های مادی و معنوی مختلف از شرکت های این حوزه برای دستیابی به تولید شرکت های دانش بنیان انجام دهند، می توان امیدوار بود که طی چند سال آینده شاهد افزایش تولید در بخش های مختلف باشیم که منجر به این امر خواهد شد. به شاخص های مختلف اقتصاد بر حسب درآمد سرانه روند مثبت تری را نسبت به گذشته تجربه خواهد کرد.

رابطه صنعت و دانشگاه چگونه باید باشد؟ و چگونه می توان اشتغال را افزایش داد؟
با توجه به اینکه در چند سال اخیر مهمترین نکات در بیانات مقام معظم رهبری تاکید بر وضعیت اقتصادی کشور و سامان دادن به آن بود. می توان فهمید که این موضوع چقدر مهم است. این یک راز نیست؛ یکی از این عوامل نابسامان وضعیت بیکاری جوانان و مشکل اشتغالزایی است.

موضوعی که در سخنان نوروزی خطاب به رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از ویژگی های تولید مطرح شد. اشتغال چیزی است که به خودی خود می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر عوامل اجتماعی و سیاسی مانند آمار ازدواج، مشارکت سیاسی، باروری و رفاه اجتماعی تأثیر بگذارد. در سال‌های اخیر، ناکامی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ورود به بازار کار، نگاه ویژه‌تری به رابطه صنعت و دانشگاه ایجاد کرده است.

اگر صنعت ارتباط نزدیک تری با نهاد دانشگاه داشته باشد، دانشجویان مسیر روشن تری برای ورود به بازار کار خواهند داشت. بنابراین افزایش تولید ملی که منجر به نیروی کار بیشتر و ایجاد شغل بیشتر برای جویندگان کار می شود را می توان عامل مهمی در کاهش بیکاری دانست. بر اساس آمار منتشر شده، درصد جوانان در ایران به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است و این به معنای وجود نیروی کار جوان و پویا است.

حال اگر تقاضای نیروی کار در بازار و صنعت متناسب با این جمعیت جوان و جویای کار نباشد، ممکن است نارضایتی و ناامیدی زیادی به جوانان تحمیل شود که جز نارضایتی اجتماعی در بین مردم اثری ندارد. با ایجاد پیوند بین بازار کار و دانشگاه از یک سو و افزایش تولید دانش بنیان ملی و ایجاد اشتغال از سوی دیگر می توان امیدوار بود که تا چند سال دیگر از نرخ بیکاری کاسته شود و درصد جوانان بیکار کاهش خواهد یافت.



چه رابطه ای بین تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال وجود دارد؟
این نام توسط ولی فقیه در سال 1401 انتخاب شد. اما سوال اینجاست که تولید صحیح دقیقا به چه معناست؟ اقتصاددانان می گویند وقتی تولید ملی یک کشور در مسیر درستی قرار دارد، کشورها باید کالاهایی تولید کنند که بتوان با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت تولید کرد.

یعنی محصولات این محصول از نظر کیفیت و قیمت نسبت به واردات همان محصول از خارج به نفع مصرف کننده است. نتیجه این است که اگر هزینه واردات این کالا کمتر از تولید آن باشد، باید برای کالایی که قیمت تمام شده آن کمتر از قیمت نمونه خارجی است، وارد و خروجی آن را مصرف کند.

تولید دانش بنیان که مبتنی بر دانش و فناوری اطلاعات است زیرا وقت خود را صرف تولید کالاهایی می کند که دارای ویژگی های فوق هستند. بنابراین منجر به تولید کالاهایی با نرخ بازدهی بالا می شود که به معنای تولید ملی هدفمند است که در مفهوم تولید دانش بنیان نهفته است.

اگر یک واحد تولیدی صرفاً بدون در نظر گرفتن هزینه ها و هزینه ها به تولید کالا بپردازد، زیرا روی آوردن به مدلی دیگر برای مردم مقرون به صرفه تر است، ناگزیر رقابت پذیری خود را از دست داده و در نتیجه پس از مدت کوتاهی مجبور به توقف و حتی تعطیلی می شود. واحد تولیدی

اگر محصول بر اساس دانش و فناوری اطلاعات تولید شود، به لحاظ کیفیت بالای آن، حتی امکان صادرات مازاد مصرف داخلی به خارج از کشور را فراهم می کند. در نتیجه می تواند درآمد دولت را افزایش دهد. به این ترتیب با توجه به دانش بنیان بودن تولیدات ملی، درهای اقتصادی پویاتری به روی کشور باز می شود.

پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری چگونه به اقتصاد دانش بنیان کمک می کنند؟
در واقع پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان در یک کشور هستند. این پارک یک واحد مرتبط با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است. ارائه خدمات زیرساختی و پشتیبانی به ویژه فضای اداری و آزمایشگاهی برای شرکت های دانش بنیان. بستر لازم برای انتقال و توسعه فناوری، جذب سرمایه گذاری و ورود به بازارهای داخلی و خارجی را ایجاد می کند.

بنابراین امروزه پارک ها نقش اساسی در موفقیت و توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان دارند.
تجاری سازی دانش و تبدیل ایده ها به یک کسب و کار مبتنی بر دانش
کمک به رشد شرکت های دانش بنیان
ارائه تسهیلات اعتباری و مالی
ارائه خدمات حقوقی
رابط بین دانشگاه و صنعت
ارائه خدمات اداری، پشتیبانی و آزمایشگاهی
در مرکز بین المللی نوآوری یاس چه می کنید؟
با ارتباط دانشجویان خارجی با شرکت های دانش بنیان و خلاق داخلی و توسعه صادرات خدمات و محصولات این شرکت ها و ارتباط دانشجویان داخلی با شرکت های خارجی برای آموزش های مهارتی و انتقال ایده و فناوری در کشور.

چشم انداز آینده مرکز نوآوری یاس چیست؟
توسعه کسب و کار دانش بنیان از طریق تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه برای تبدیل شدن به کانون کارآفرینی نوآورانه در سطح بین المللی به عنوان اولین مرکز نوآوری بین المللی و صادرات اقتصاد دانش بنیان و تبدیل شدن به قطب نوآوری در منطقه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید