تردید رئیس مجلس در تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان

تردید رئیس مجلس در تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان

علی اصغر عابستانی، عضو کمیته اجتماعی شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان گفت: خب کمیسیون تطبیق مصوبات نظر خود را در این خصوص اعلام کرد. و این نظر به دولت ارسال شد و پس از آن دولت پاسخ خود را داد، در این خصوص به مجلس ارسال شد و این پاسخ مجدداً به کمیسیون تطبیق ارجاع شد و آن کمیسیون مجدداً نظر اول خود را مورد تأکید قرار داد و نظر را برای رئیس مجلس ارسال کرد. مجلس اما رئیس مجلس در مورد اجرا نظری اعلام نمی کند و حالا به وضوح با دولت وعده و هماهنگی دارند.

وی ادامه داد: دولت استدلال ها و بحث هایی را مطرح کرده است و اکنون تصمیم گیری در مورد صدور یا عدم صدور رای اجرایی به عهده رئیس مجلس است زیرا تشخیص این موضوع بر عهده رئیس مجلس است که آیا این موضوع خلاف قانون است یا خیر. ، بر اساس دستورات دائمی، و دیگران مشاور گوینده و شخص هستند. رئیس جمهور باید تشخیص دهد که این موضوع خلاف قانون است یا خیر، اما فکر می کنم در این مورد مردد است چون اطلاعی نداده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس همچنین به «ارتباط رئیس مجلس با دولت و اینکه آیا این همراهی به جایگاه حقیقی و حقوقی ایشان و مجلس لطمه می زند یا خیر؟»، با توجه به اینکه در بحث وزارتخانه صحبت می شود، گفت: از زندگی حریم خصوصی به نوعی آیین نامه را رها کردند تا در کنار دولت باشند، ببینید الان 5-6 استیضاح در مجلس وجود دارد که هیچ کدام اعلام نشده و در دولت آقای روحانی در 15 ماهه است. در این که این مجلس با این دولت کار کرده است، 5-6 استیضاح مطرح شده و هیچ کدام اعلام نشده است. بدیهی است که سیاست رئیس جمهور همکاری با دولت ها و تعامل مثبت است.

وی تصریح کرد: البته در صورتی که مجلس به وظایف خود عمل نکند یا دولت ها معتقد باشند مجلس از انجام وظایف خود ناتوان است و از حق سوال و استیضاح استفاده می کند، این نباید با انجام وظایف مجلس منافات داشته باشد. به نظر من می توان فضای قانون گریزی را در کشور ایجاد کرد و ممکن است به سمتی برویم که دولت ها بر اساس تفاسیر خودشان قانون را اعمال کنند و نظر قانون گذار را نادیده بگیرند.

عنابستانی همچنین گفت: چون در دولت قبل اینگونه بود و این اتفاق افتاد، من درخواست و پیگیری کردم که وزیر نفت دولت قبل استیضاح شود و نزدیک به 50 امضا جمع آوری شد، جلسات مکرری با وزیر نفت و وزیر نفت برگزار کردیم. رئیس مجلس و دیگران، اما آقای تویی از اعلام دریافت استیضاح خودداری کرد. امروز می فهمیم که وقتی این وزیر را در آن زمان استیضاح نکردیم، تولید نفت و فروش نفت ما به 200 هزار بشکه و توقف کامل توسعه فرآوری نفت جرم بود، چقدر بد کردیم، حالا می فهمیم چقدر برای کشور سخت بوده است. همان روز باید استیضاحش می کردیم، اما تعامل رئیس مجلس مشوق چنین چیزهایی است.

وی افزود: متأسفانه در این ماموریت که برای اولین بار نماینده مجلس هستم، می بینیم که رئیس مجلس تخلف و قانون شکنی می کند و در عمل بر اساس همین قوانین، رئیس مجلس مجلس و همچنین رئیس مجلس شورای ملی نمی توانند این کار را انجام دهند. نمی توان آن را جدی گرفت.» زیرا برای مقابله با تخلف از قوانین تنها یک راه وجود دارد و آن تعلیق رئیس مجلس و برکناری وی است و در نتیجه نمی توانید با رئیس مجلس برخورد کنید. هنگام رای دادن به رئیس جمهور مراقب باشید به چه کسی رای می دهید.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سوال که «این دولت برای انتقاد از دولت قبل از تورم 40 تا 50 درصدی صحبت می کند اما افزایش 10 درصدی دستمزد را اجرا می کند». وی خاطرنشان کرد: در این مورد با دولت موافقم، اولاً دولت 10 درصد افزایش دستمزد را نداشت، به طور متوسط ​​می توان گفت 30 درصد افزایش پیدا کرد، زیرا دولت آستانه دستمزد را به 5 میلیون و 700 هزار تومان رساند. و از این طبقه 10 درصد اعمال می شود.

وی افزود: اما هزینه های ما باید با درآمدمان برابری کند، اشتباه مهلکی که دولت قبل در تمام 8 سال خود مرتکب شد این بود که هزینه هایش بیشتر از درآمدش بود و بعد مجبور شد به روش هایی متوسل شود که پول غیرواقعی ایجاد کند. خلق پول کند است، خلق پول یعنی تورم، وقتی تورم 50 درصد یا حتی 70 درصد می شود مربوط به این است که ما بیشتر از درآمدمان خرج می کنیم، این خرج بیش از درآمدمان باعث می شود بدون پشتوانه پول چاپ کنیم و پدر کشور و بیایید اقتصاد کشور را بیرون بیاوریم.

آنابستانی اضافه کرد: باید این درآمدها و هزینه ها را متعادل و تنظیم کنیم، این یک طرفه است، جایی که 82 تا 85 درصد کل هزینه های جاری کشور و حقوق را داریم، یکی از راه های کنترل افزایش حقوق است. وقتی دولت تصمیم به کنترل گرفت، برنامه اش این بود که کنترل را از بحث دستمزد شروع کند، در نتیجه برنامه دولت این بود که سطح دستمزدهایی که درآمد بالایی دارند یا افزایش اندکی داشته باشد و دسته دستمزد را افزایش دهد. درآمد کم دارد بیشتر بدهد

وی افزود: ایده دولت ایده درستی بود اما راه های دیگری مانند راه اندازی سیستم صادرات در کشور و افزایش درآمد وجود دارد که باید این راه را پیش ببریم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: من بارها گفته ام که اگر نظام گمرکی خود را اصلاح کنیم و اقتصاد صادرات محور را راه اندازی کنیم، درآمد کشور افزایش می یابد، بنابراین اگر درآمد خود را افزایش دهیم و به مردم پول بدهیم، تورم ایجاد نمی شود. اما وقتی هنوز نمی توانیم درآمد خود را افزایش دهیم، بهتر است هزینه ها را کنترل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید