ترویج آموزش باید به خوبی توضیح داده شود

ترویج آموزش باید به خوبی توضیح داده شود

ویژه برنامه اختتامیه رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش) در مرکز همایش های بین المللی رادیو با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان برگزار شد.

محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این مراسم اظهار داشت: امروز روز شنیدن است نه سخن گفتن. بنابراین ما مشتاقانه برای شنیدن آمدیم. در این مراسم همکاران من از دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش حضور دارند و مسئول آموزش و پرورش هم برای شنیدن آمد.

وی افزود: شما اعضای سازمان کار بزرگی را آغاز کرده اید و در عرصه تحول نظام آموزشی قدم گذاشته اید. ایجاد تحول محصول اصلی سند اصلی تحول آموزش و پرورش است و افراد زیادی برای درک اجرای این سند صحبت کرده اند.

امانی تهرانی با اشاره به اینکه سند اصلی اصلاحات دارای 6 زیرنظام است، ادامه داد: وقتی می گوییم سند اصلاحات اجرا می شود به این معناست که در هر یک از این 6 زیرنظام پیشرفت هایی داشته ایم. یکی از زیرسیستم ها فضا و تجهیزات است که به معنای وضعیت فضا و تجهیزاتی است که کودکان به نحوی از آن استفاده می کنند، یاد می گیرند و زندگی می کنند. اگر نسبت به سال های 1392 و 1393 این فضا از نظر تراکم دانش آموزی، فضای فیزیکی، امنیت، تجهیزات و فناوری تغییر کرده است، سند تحول بنیادین نیز به همین نسبت محقق شده است.

وی افزود: یکی دیگر از زیرسیستم ها تامین نیروی انسانی و معلم است. اگر معلمان سال 90 را پروفایل می کردیم و آنها را پروفایل می کردیم تا ببینیم مدرک تحصیلی آنها چیست؟ آیا از راه های مجاز معلم شده اند؟ آیا از فیلتر تربیت معلم عبور کرده اند؟ صلاحیت آنها چقدر با موضوع تدریسشان مطابقت دارد یا دوره های خاصی را گذرانده اند؟ در این صورت مشخص می شود که سند اصلی تحول چقدر محقق شده است و اگر اصلاح نشود به معنای عدم تحقق سند تحول است.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در حوزه محتوای آموزشی اگر موقعیت های یادگیری موثری که در مدارس شکل می گیرد بهبود یافته به این معناست که سند تحول اجرا شده است و اگر بهبود نیافته سند تحول است. برآورده نشده است; در زیرنظام مالی اگر بودجه صرف شده برای آموزش و پرورش از نظر کمی و بهره وری بهبود یافته باشد، سند تحول محقق می شود و اگر بهبود نیافته باشد، سند محقق نمی شود.

وی خطاب به پرسنل موسسه گفت: دغدغه تبدیل و اجرای سند تبدیل قابل تقدیر است. در کشور ما خیلی ها شرایط فعلی را توصیف می کنند که اقدام خوبی است و این توصیف باعث درک بهتر شرایط فعلی می شود.

امانی تهرانی تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) فرمودند: «حرکت نمی کنید مگر اینکه در مبدأ علم باشد». علاوه بر توصیف، گروه بندی و تحلیل که خوب هم هست. در تجزیه و تحلیل، آنها علل را نشان می دهند، تجزیه و تحلیل و سهم عوامل را محاسبه می کنند. اگر در توصیف و تحلیل بمانیم، هیچ اتفاقی نمی افتد و جز ناامیدی، دلسردی و یأس چیزی به دنبال نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به قول شاعری که می گوید: «در دایره او راه مد مثل من است/ دل افسرده به جامعه ظلم می کند»; اما نکته بعدی که امید می‌افزاید، حل مشکل است. یعنی شناخت پیدا شد، آن را تحلیل کردیم، اما چه باید کرد؟ ورود به این عرصه ورود به عرصه افرادی است که مسئولیت و مدیریت را مجدانه بر عهده می گیرند و می توانند تحلیل یا روش علمی مناسب ارائه دهند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: کسی که موافق حل مشکل است، می داند که حل مشکلات همیشه نسبی است. یعنی باید این شش زیرسیستم را که گفتم مدام بهبود ببخشید و گام های مستمر همه ما ارزشمند است. نکته چهارم این است که رویکرد دولت ما ارتقای آموزش است. این مفهوم ترویج آموزش مفهومی بسیار عمیق است که در سند تحول بنیادین برجسته شده است.

وی افزود: از اولین باری که مدارس دولتی وارد ایران شدند، یک کلمه اشتباه ترجمه شد. یعنی در غرب می گفتند (مکتب عمومی) یعنی مدارس مربوط به عموم مردم، اما وقتی به اینجا رسید به مدارس دولتی ترجمه شد که انحراف بزرگی است.

امانی تهرانی با بیان اینکه مدارس دولتی برای همه بچه های کشور است و باید کل کشور دست به دست هم بدهند تا به بهترین شکل ممکن ساخته شود، گفت: همانطور که پارک ملی و باغ برای مردم است و همه از آن استفاده می کنند. مدرسه هم همینطور همه در این زمینه تعهد دارند و مدرسه نسبت به همه تعهد دارند این مفهوم در سند برای یک تغییر اساسی به نام مدرسه – مرکز آموزش محله برجسته شده است.

وی با اشاره به اینکه باید روند عمومی سازی آموزش و پرورش به خوبی تبیین و مرز آن با مرز خصوصی سازی مشخص شود، افزود: آفات خصوصی سازی به هیچ وجه نباید وارد عرصه آموزش و پرورش شود. بحث مردمی‌سازی جدا از خصوصی‌سازی است و لطفاً بدانید که ورود مردم به عرصه آموزش نقطه بهبود آن است. نکته اصلی این است که شما که امروز اینجا صحبت می کنید، راه حل ارائه می دهید و سخنرانی می کنید، به این فکر کنید که چه کسی باید به آنها گوش دهد و به آنها عمل کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: بارها به گروهی به نام «مسئول» اشاره می کنیم. این مسئولین چه کسانی هستند؟ آنها کجا هستند؟ و این مشکلی است که باید با آن دست و پنجه نرم کنیم. سند تحول بنیادین در سال 1990 قابل درک، عملیاتی و اجرا شد و این مستلزم تثبیت مدیریت در سطح استراتژیک بود. چنین تثبیت مدیریت در سطح راهبردی به گونه ای است که در این مدت 6 وزیر و 4 ناظر می آیند و می روند و هر کدام برای درک عملیاتی از موضوع، سازمان مدیریتی خود را سازماندهی می کنند، وارد برنامه ریزی می شوند. مرحله شناخت و از برنامه ریزی تا سازماندهی و اجرا زمان زیادی می برد و با این مدل سند و شورای عالی باقی می ماند. شورای عالی آموزش و پرورش اصلا نباید نقش اجرایی داشته باشد.

امانی تهرانی بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش شعبه ای از مجلس است. خوب است شورای عالی ثبات نسبی داشته باشد که نگذارد این علم بخوابد اما اجرایی نباشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مجری آن وزارت آموزش و پرورش است، افزود: بحران فقدان هسته ساخته شده مدیریت راهبردی وجود دارد. نظام آموزشی کشور که بتواند به برنامه های اساسی گوش دهد. مدیریت راهبردی آموزش و پرورش باید بتواند پروژه ها را طوری برنامه ریزی کند که بگوید 10 سال دیگر به یک نقطه می رسم اما با سیاست نیم چرخه کار کند پیش می رود که این یکی از مسائل مهمی است و ما باید به این موضوع فکر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید