ترویج معارف دینی نباید منحصر به ایام خاص باشد/ مدارس میز پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی راه اندازی کنند.


ساعت: 11:31
تاریخ انتشار: 1401/07/14
کد خبر: 1901490

مینا رضایی گفت: کودکانی که از مهدکودک تا دانشگاه به لحاظ مبانی دینی تغذیه مناسبی ندارند در معرض بیشترین آسیب دینی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مینا رضایی، فعال و پژوهشگر رسانه ای در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: انقلاب اسلامی دین را در بستر زندگی فردی و اجتماعی قرار داد و نظام سیاسی کشور بر اساس مبانی اسلام است. شاخص های دینداری و مبانی دینی در کشور ما بسیار عمیق و قوی است و آموزه های اسلامی در جامعه ظهور و توسعه فراوانی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بی توجهی و کوتاهی برخی وظایف، آسیب های جدی در برخی از اقشار جامعه مشاهده می شود که متولیان امر باید هر چه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام کنند..

رضایی افزود: در چند روز گذشته در تعدادی از مدارس و پژوهشگاه ها شاهد بخشی از این آسیب ها در سایه فیلمنامه مهسا امینی بودیم. سوال اینجاست که ریشه این مشکلات چیست؟ چه راهکارهایی برای اصلاح این آسیب وجود دارد؟

این کارشناس تصریح کرد: عوامل زیادی در این رابطه دخیل هستند از جمله فضای مجازی که باید هر چه سریعتر ساماندهی شود اما در اینجا از جمله عوامل ریشه و عامل اصلی این آسیب است.

گفت: اساس همه رفتارهای انسان اعتقادات اوست. معرفت دینی و بصیرت اسلامی راهگشای انسان در مصائب و مصیبت های فردی و اجتماعی است و در غیاب آنها بذر شک و شبهه و انکار حقایق کاشته می شود و نتیجه آن ترک شعائر دینی و معاشرت و همسویی است. با گرایش های ضد دینی.

رضایی ادامه داد: کودکانی که در مبانی دینی از مهدکودک تا دانشگاه در خانواده و جامعه به درستی تربیت و حمایت نمی شوند، در معرض بیشترین آسیب های دینی و رفتاری قرار خواهند گرفت..

این کارشناس افزود: در مراکز علمی و محیط های آموزشی و پژوهشی ما با وجود فعالیت ها و تلاش های علمی فراوان مسئولان، اساتید و معلمان برای ارتقای علمی جوانان که در جای خود قابل ستایش است، در عین حال وجود دارد. خلاء ریشه دار معرفت دینی به شدت احساس می شود.

وی گفت: نهادهایی که می توانند این خلأ را پر کنند و اساساً این حوزه را جزو رسالت خود بدانند، نهادهای نشر معارف و معارف دینی هستند مانند سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات حوزه علمیه و …..

رضایی بیان کرد: دین و معارف اسلامی توسط این نهادها منتشر می شود که نباید به روزهای خاصی از سال اختصاص یابد، بلکه باید در طول سال برنامه ویژه ای برای مراکز علمی و آموزشی که نقش مهمی در رشد انسان ایفا می کنند داشته باشند، به ویژه در حوادث و اغتشاشات طراحی شده توسط دشمن، تلاش این نهادها باید به صورت جهادی و شبانه روزی باشد..

این فعال رسانه ای ادامه داد: نسل آینده کشور در مدارس و دانشگاه ها ساخته می شود، پس باید با مبانی اسلامی رشد کنند و از آنجایی که آموزش روندی تدریجی دارد، باید هر روز در معرض آموزه های دینی و آموزه های اسلامی قرار گیرند. مؤسسات مزبور در طی مدارس و دانشگاهها باید دارای کارشناس مذهبی و مبلغ متخصص باشند.

وی افزود: یکی از پیشنهادات کاربردی و مؤثر ایجاد دفتر پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی و معرفتی در هر مدرسه و مرکز علمی با تعامل و هماهنگی با آموزش و پرورش است تا دانش آموزان در هر ساعت از شبانه روز مراجعه و از خود سؤال کنند. پرسش ها و حل چالش های ذهنی و گره های فکری آنها و تقویت بنیان های دینی آنها به نحو مطلوب..

رضایی تصریح کرد: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که حتی والدین نیز برای امنیت فرزندانشان باید آن را از مدارس و آموزش و پرورش مطالبه کنند..

این فعال رسانه ای ادامه داد: ورود روحانیت به آموزش و پرورش برای ساختن نسل آینده، ایده شهید بهشتی و شهید باهنر بود و به دلیل اهمیت این موضوع، مدتی قبل از انقلاب وارد این نهاد راهبردی شدند و تلاش کردند. انتشار چند کتاب درسی با مبانی دینی که این مسیر را باید از طرق مختلف و با توجه به شرایط روز طی کرد..

این کارشناس در نهایت خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در بحث های فکری و معرفتی اگر نرم افزار مورد تایید اسلام را برای نسل جدید ارائه نکنیم، نرم افزار مقابل جایگزین آن می شود، حد وسطی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید