راه امام عطار(ع) و امام حسین(ع) راه رسیدن به خداست/ مراسم محرم باید در جهت رفع شبهات و معرفت دینی باشد.


ساعت: 17:53
تاریخ انتشار: 05/07/1401
کد خبر: 1886335

امام جمعه موقت شهر ایلام با بیان اینکه ماه محرم ماه تقدیم حضرت امام حسین (ع) و اهداف آن حضرت در قیام عاشورا حسین است، گفت: درب ورودی رحمت الهی ائمه عطار هستند. (ع) و حضرت امام حسین (ع).

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ایلام بیدار خجت الاسلام «سراج» امام جمعه موقت شهر ایلام ظهر امروز (18 مرداد) در خطبه های نماز جمعه این هفته در مصلی اعظم امام خمینی (ره) این شهر. ایلام گفت: مراسم، بزرگداشت ها و آیین های ما در راستای نزدیک شدن به ایلیا است. الله هست و همه این مراسم و مناسک راه و خطی برای رسیدن به هدف نهایی است و آن هدف نهایی رضایت خداوند متعال است.

حجت الاسلام سراج با اشاره به دعای شریف دعا گفت: در این دعای شریف می خوانیم که اهل بیت (علیهم السلام) وسیله ای برای سفر در این مسیر، تنها راه ارتباط با خدا هستند. نزدیک راه الی الله و شاهراه نبی اکرم راه اهل بیت علیهم السلام است.

خطیب نماز جمعه موقت ایلام با بیان اینکه ماه محرم ماه معرفی حضرت امام حسین (ع) و اهداف آن حضرت در قیام عاشورا حسینی است، افزود: باید رحمت و زندگی امام حسین (ع) را بشناسیم. باب رحمت واسعه خداوند، حضرت این امام حسین علیه السلام است و دروازه رحمت خداوند، ائمه عطار علیهم السلام و حضرت امام حسین علیه السلام هستند.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) دارای لقب تار الله و خون خداست، اظهار داشت: عظمت امام حسین (ع) بسیار بلند است، دریای امام حسین (ع) است. دریای محبت و رحمت است، تقوای الهی امری است که باید در کوچکترین اعمال ما در زندگی رعایت و اجرا شود و امام حسین (ع) الگوی ما در تقوای الهی و راه امام حسین (ع) است. تا با رعایت شرایط او به خداوند متعال برسیم.

خوجت الاسلام سراج با اشاره به اینکه میدان کربلا میدان تحقق سؤالات و بیانات دینی ماست، خاطرنشان کرد: در زیارت ها و دعاهایی که داریم شناخت و شناخت خداوند از اولین پیام های هر زیارتی است. رویکرد دیگر در نماز رویکرد جامعه شناختی است که به ارتباط مردم با مسائل اجتماعی و نوع ارتباط با دیگران می پردازد و رویکرد دیگر رویکرد تربیت سیاسی است که به اصل تولی و طبری مربوط می شود و این مسائل در اکثر زیارت های ما .

خطیب نماز جمعه موقت ایلام گفت: اگر می‌خواهیم رفتار، کردار و گفتارمان درست باشد راهش این است که با اهل بیت (ع) الگوی اجتماعی و فردی قرار دهیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: سخنرانی در ایام محرم باید کوتاه باشد و در حدی باشد که شبهات جوانان برطرف شود، مراسم به دلیل وضعیت تاج، در مداحی و مضامین زیاد طولانی نشود. شکایات در دعاها باید مطالب طولانی و صحیح و مطابق با علم اهل بیت (ع) باشد.

حجت الاسلام سراج با بیان اینکه سخنرانی ها و دعاها باید مستند و بر اساس روایات اهل بیت (علیهم السلام) و ائمه عطار (علیهم السلام) باشد، گفت: آنچه در مراسم و مناجات گفته می شود باید باشد. نظام امام حسین (ع) یک نظام قرآنی است و هر چه در آن است باید صحیح و در مسیر درست باشد.

خطیب موقت نماز جمعه ایلام گفت: در مراسم ایام محرم مردم با دستگاه امام حسین (ع) در مراسمات همراه شوند.

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با ائمه جمعه سراسر کشور گفت: حضرت آقا فرمودند ائمه جمعه سخنگوی انقلاب هستند و این یعنی وظیفه اصلی ائمه جمعه جلوگیری از این امر است. شعائر انقلابی و اسلامی از بین برود و اگر انقلاب در مورد محرومیت زدایی بود، از بین بردن علم و استقلال بود و ائمه جمعه وظیفه دارند این شعائر را بیان و ترویج کنند.

حجت الاسلام سراج با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند ائمه جمعه باید با همه رفتار پدرانه داشته باشند، افزود: مقام معظم رهبری نسبت به همه گروه های سیاسی نگاه پدرانه دارند، اصل نظام و ولایت فقیه است. این اصول که اگر فردی نیاز به پذیرش در هر حزب یا گروهی داشته باشد، برای همه ما محترم است و اشکالی ندارد.

امام جمعه موقت ایلام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند وظیفه امام جمعه بازتولید مفاهیم معرفتی است، یعنی ائمه جمعه باید همگام با زمان باشند، شرعی را تبیین کنند. مفاهیم به مردم به صورت علمی و نماز جمعه کلاس و دانشگاه تئوری معرفت است.

وی با بیان اینکه حضرت آقا در این دیدار فرموده اند که ائمه جمعه باید عقلانی، معقولانه و بدون عاطفه وارد بحث عفاف و حجاب شوند، تصریح کرد: (عج) و انقلاب ما وسیله جذب است و نباید این گونه رفتار کنیم که دامنه دافعه ما بیشتر از جاذبه با گفتار و کردارمان است.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید