تزریق بوتاکس با مغز شما چه می کند؟

تزریق سم بوتولینوم که بیشتر با نام بوتاکس شناخته می شود، به دلیل خاصیت نوروتوکسیک در ایجاد فلج عضلانی در دوزهای بسیار کم برای رفع چین و چروک استفاده می شود. اما بر اساس یک مطالعه جدید، این اثرات به همین جا ختم نمی شود و این تزریق سر می تواند پردازش فعالیت مغز مرتبط با احساسات را نیز کاهش دهد.

سم بوتولینوم چیست؟
سم بوتولینوم یک نوروپروتئین سمی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود و باعث یک بیماری فلج کننده جدی به نام بوتولیسم می شود. این سم یکی از قوی ترین سموم شناخته شده تا به امروز است که با مهار مولکول استیل کولین به عنوان یکی از مهم ترین انتقال دهنده های عصبی در انتهای عصب حرکتی باعث فلج می شود. هشت نوع مختلف از این سم وجود دارد که نوع A فعال ترین آنهاست. این سم دقیقاً همان ماده ای است که در مقادیر بسیار کم برای اهداف درمانی و زیبایی استفاده می شود.

تزریق بوتاکس به ماهیچه های واقع در زیر چین و چروک های صورت باعث شل شدن آنها و در نتیجه صاف شدن پوست این قسمت می شود. این تزریق نود نشانه پیری که به طور همزمان بسیاری از حالات چهره را در ارتباطات غیرکلامی حذف می کند.

تعامل دو طرفه بین حالت چهره و پردازش احساسات مغزی
بر اساس «فرضیه بازخورد صورت»، احساسات ما تا حد زیادی تحت تأثیر حالات چهره است و تیمی از دانشگاه کالیفرنیا این موضوع را با ده زن سالم 33 تا 40 ساله که هرگز بوتاکس تزریق نکرده بودند، بررسی کردند. آنها با نشان دادن چهره های عصبی و شاد به این زنان قبل و بعد از تزریق بوتاکس، تأثیر نگاه به این چهره ها را بر فرآیندهای عاطفی مغزشان بررسی کردند.

فرضیه بازخورد صورت بیان می کند که ماهیچه های صورت یک تعامل دو طرفه با مناطق احساسی مغز، به ویژه آمیگدال دارند.

مطالعات قبلی نشان داده است که تزریق بوتاکس به عضلات گلابلار بین ابروها که برای صاف کردن خطوط اخم استفاده می شود، می تواند علائم اختلال افسردگی را بهبود بخشد. این پدیده را می توان در مطالعات جدید با فرضیه بازخورد صورت توضیح داد که این تعامل را دوطرفه می داند، زیرا فلج شدن عضلات کلیدی در بیان احساسات منفی بازخورد این احساسات را قطع می کند.

در واقع، وقتی چهره‌های شاد یا عصبانی را می‌بینیم، تمایل داریم ناخودآگاه از آنها تقلید کنیم تا آن احساسات را بهتر بشناسیم. در واقع ماهیچه های صورت ما اخم یا لبخند طرف مقابل را تقلید می کنند و سپس سیگنال هایی را به مغز می فرستند تا این احساسات را تفسیر کنند. اما این مطالعه نشان می دهد که بوتاکس با مسدود کردن حرکت عضلات، این مسیر ارتباطی بین صورت و مغز را مختل می کند و در نتیجه دیگر احساسات دیگران را به همان شکل احساس نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید