تسریع در ترخیص کالا در مناطق آزاد


ساعت: 16:26
تاریخ ارسال: 1301/10/09
کد خبر: 1920826

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت؛

احمد جمالی گفت: با هماهنگی سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک، ترخیص کالا در این مناطق با صدور چک مالیات بر ارزش افزوده تسهیل و تسریع شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد جمالی گفت: با هماهنگی سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران، ترخیص کالا در این مناطق با صدور چک مالیات بر ارزش افزوده تسهیل و تسریع شد.

احمد جمالی افزود: پیش از این بر اساس ماده 52 قانون سال 1386 مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پرداخت این نوع مالیات معاف بودند اما در قانون جدید مشمول پرداخت هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون گمرک موظف به اخذ مالیات و عوارض از محصولات داخلی منطقه آزاد است و بابت صادرات این محصولات نیز باید حقوق ورودی پرداخت شود.

جمالی تاکید کرد: مثبت بودن تراز تجاری منطقه، قرار گرفتن منطقه در خارج از مناطق پرجمعیت و محصور بودن آن سه شرطی بود که فعالان اقتصادی را در قانون 1400 از مالیات بر ارزش افزوده معاف می کرد، اما قانونگذار به این نکته توجه نکرد که هیچ سابقه ای در کشور وجود ندارد که چرا همه مناطق آزاد مشمول پرداخت این مالیات صادرات و واردات برای سرزمین اصلی هستند.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی در اغلب موارد مجبور به پرداخت مالیات دو برابری می شوند; ابتدا ورود مواد لازم برای تولید به این منطقه و سپس خروج آن از گمرک در سرزمین اصلی این تجار را مجبور به پرداخت دو برابر مالیات بر ارزش افزوده می کند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با اجرای این قانون از دی ماه سال گذشته، نه تنها این مناطق مستثنی نشدند، بلکه باید مبلغی را نیز پرداخت کنند که موجب شد دولت لایحه اصلاح این قانون به مجلس ارائه شود و شورای اسلامی رفع شروط مذکور را پیشنهاد دهد.

جمالی تصریح کرد: بر این اساس با هماهنگی سازمان امور مالیاتی و گمرک بخشنامه ای برای حل مشکل واحدهای تولیدی ابلاغ شد که بر اساس آن گمرک با معرفی اقتصادی چکی معادل مالیات بر ارزش افزوده کالا دریافت می کند. اپراتور به سازمان امور مالیاتی. با این اقدام بخشی از مشکل فعالان اقتصادی در مناطق آزاد حل می شود چرا که پس از صدور چک و تایید سازمان امور مالیاتی، کالای تجار در گمرک باقی نمی ماند و ترخیص کالا تسریع می شود. تسهیل کرد. .

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه با این بخشنامه بخشی از مشکلات برطرف شده است، تاکید کرد: این بخشنامه در آذرماه به گمرکات مناطق آزاد ارسال شده است که پس از دریافت چک، آن را تکمیل می کنند. تشریفات گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده مانع از ورود کالا می شود.

جمالی گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی دبیرخانه مقرر شد اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در جلسه روسای قوا مطرح شود تا معافیت مالیاتی مناطق آزاد مورد بازنگری قرار گیرد و این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. مشمول معافیت مالیاتی در بودجه 1402 شود.

دیدگاهتان را بنویسید