در سامانه نیما مشکلی وجود ندارد/ مشکل ترخیص کالا ریالی است


ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917480

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز نیما از نظر عرضه ارز مشکلی ندارد و تعادل برقرار است و میزان عرضه در این سامانه بیش از تقاضا است و مشکلی در سامانه نیما وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تفاهم نامه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در ساختمان بانک مرکزی امضا شد.

در حاشیه این مراسم علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود عرضه فراوان ارز نسبت به تقاضا، قیمت آن در بازار آزاد افزایش می یابد؟ وی بیان کرد: بازار ارز نیما از نظر عرضه ارز مشکلی ندارد و تعادل برقرار شده و میزان عرضه در این سامانه بیش از تقاضا است و مشکلی در سامانه نیما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بر اساس ثبت درخواست واردات، ارز لازم تامین می شود و امسال سطح صادرات نسبت به سال قبل بهبود یافته است. مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی نسبت به سال قبل بیشتر بود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد.

وی در خصوص مدت زمان ماندگاری کالاهای وارداتی در بنادر و مشکل ترخیص آنها گفت: مشکل ترخیص این کالاها تامین ارز نیست، بلکه صدور ریال است تا ریال مورد نظر را در اختیار مرکزی قرار دهد. بانک و دریافت ارز اسمی و ترخیص کالاهای خود. بنابراین تامین ارز مشکلی ندارد.

وی بار دیگر تاکید کرد: میزان فروش نفت در سال جاری نسبت به سال قبل بهتر شده است و حتی بخشی از معوقات وزارت نفت برای تقاضای سایر کشورها مانند عراق وصول شده است و مشکلی نداریم، حتی مقداری. بدهی ارزی به ترکمنستان که مربوط به سال هاست. امسال پرداخت شد.

صالح آبادی درباره حواله های ارزی صادرکنندگان نیز گفت: صادرکننده حواله های ارزی را به بانک مرکزی می دهد مثلاً حواله یک میلیون دلاری می دهد و معادل یک میلیون دلار دریافت می کند و به صورت خارجی می فروشد. بازار مبادله به صورت قراردادی و دوره روزانه. در حال حاضر صادرکنندگانی هستند که علاقه مند هستند ارز صادراتی خود را با نرخ جذاب در بازار یکپارچه عرضه کنند و در این زمینه هم اسکناس و هم حواله در این بازار معامله می شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: برخی از صادرکنندگان از ورود ارز خود به بازار ارز استقبال می کنند و اقداماتی را برای تشویق صادرکنندگان صنایع دستی، شرکت های دانش بنیان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی و ارز انجام داده ایم. برای صادرات محصولات کشاورزی، شرکت های دانش بنیان و صنایع دستی تخصیص یافته است. یافته ها در این زمینه ارتقا یابد.

دیدگاهتان را بنویسید