تسهیل روند گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران در خارج از کشور


ساعت: 15:51
تاریخ انتشار: 1401/05/14
کد خبر: 1888075

معاون وزیر دیپلماسی اقتصادی خبر داد؛

مهدی صفری گفت: یکی از مهمترین وظایف وزارت امور خارجه تسهیل در روند توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، مهدی صفری عصر امروز در سفر دو روزه خود به مازندران به همراه حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، نادعلی کوهنسال رئیس دفتر هماهنگی استانداری و عبدالله مهاجر چ. . اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی مازندران از مناطق و سرمایه گذاری های انجام شده در بندر امیرآباد که به منظور بررسی شرایط موجود و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه مبادلات بین المللی و توسعه انجام شده است، بازدید کرد. صادرات استان از طریق بنادر، با مدیر کل و معاونین آن بندر دیدار کرد.

صفری با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف وزارت امور خارجه تسهیل در روند توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است، بر نقش مهم بندر امیرآباد در راهبردهای کلان کشور تاکید کرد. دولت مردم کریدور بین المللی شمال-جنوب را در صادرات و واردات به ویژه در ترانزیت هر کالایی فعال کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای صادرات مصالح ساختمانی از ایران به روسیه و نیاز کشورهای حاشیه دریای خزر به این نوع کالاها خواستار ترانزیت انواع کالاها به صورت کانتینری به منظور استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور شد. بندر امیرآباد.

صفری خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت و معرفی توانمندی ها و ظرفیت های کشور در آن سوی مرزها، ایجاد روابط مطلوب بین ایران و کشورهای CIS، افزایش روابط اقتصادی و عرضه است. کالاهای ضروری و جایگزین این مسیر ترانزیتی می باشد.کالاها از کشورهای منطقه به دلیل تنش در شرق اروپا می باشد.

وی همچنین جذب بالای سرمایه گذاری بخش خصوصی، طرح های مستند توسعه بندر، روند رو به افزایش عملیات تخلیه و بارگیری محموله، عمق مناسب آب و وجود زیرساخت های مناسب را از مزیت های استراتژیک بندر امیرآباد برشمرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه بر تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از حوزه دریای خزر تاکید کرد و گفت: با توجه به همجواری روسیه و قزاقستان با ایران به ویژه بندر امیرآباد، امکان افزایش کالاهای اساسی مورد نیاز کشور وجود دارد. عرضه این نوع کالاها به ویژه غلات در این بخش و در این راستا لزوم استفاده از ظرفیت کشتی‌های رو رو برای بهره‌گیری از ظرفیت مبادلات تجاری با کشورهای مرزی خزر را ضروری دانست.

در این بازدید مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد به ارائه توانمندی های بندر امیرآباد و اقدامات انجام شده در این بندر پرداخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل و احداث جاده مستقیم از بندر امیرآباد به بندر شهید رجایی را مورد تاکید قرار داد.

ساعدی پور به تسهیل فرآیندهای صادرات کالا و فعال شدن اتاق بازرگانی مشترک با کشورهای همسایه و رفع چالش هایی از جمله فرآیند حواله، نوسازی و بهبود ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای، توسعه راه حمل و نقل به کشور اشاره کرد. بندر، فعال سازی ترانزیت سوخت. و بر سوآپ فرآورده های نفتی و هماهنگ سازی تعرفه ها در حوزه خدمات ترانزیت کالا تاکید دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت همه جانبه دستگاه دیپلماسی در حوزه اقتصادی بندر امیرآباد و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر رونق تولید داخلی شاهد افزایش نیز باشیم. سهم تجاری ایران در بازار کشورها از CIS.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید