تشریح افزایش حقوق بازنشستگان و حکم ریاست جمهوری تامین اجتماعی

میرهاشم موسوی در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به گلایه ها و انتقادات مستمری بگیران غیرحداقلی مبنی بر نحوه افزایش دستمزدها در سال جاری، اظهار کرد: آنچه را که باید طبق قانون به عنوان سازمان تامین اجتماعی انجام می دادیم انجام دادیم. همان راهی بود که تا به حال دنبال می کردیم

وی افزود: در ماده 96 قانون تامین اجتماعی مقرر شده است که میزان افزایش غیرحداقل مزد بر اساس هزینه های زندگی تعیین و سپس به تصویب هیات وزیران و اجرا شود. در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نیز آمده است که افزایش حداقل مزد حداقل حقوق بگیران نباید کمتر از حداقل مزد کارگران مصوب شورای عالی کار باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بر اساس مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی مسیر افزایش حقوق را طی کرده ایم و مصوبه هیات امنای تامین اجتماعی را به دولت ارسال کرده ایم، گفت: این مصوبه تصمیم اداراتی و سازمانی ما بود و هیئت امنا هم همین را تصویب کرد و ایشان هم قبول کردند و به شورای دولت فرستادند اما الزاماتی که در شورای دولت مطرح می شود علاوه بر نگاه جزئی ما به تامین اجتماعی و طبیعتا قانونگذار بر اساس اصل 96 این اختیار را به هیات وزیران داده است تا به این ملاحظات و الزامات رسیدگی کند.

موسوی ادامه داد: پیشنهادی که ارائه کردیم یک قانون است و هم قانونی است که الزامات آن باید در دولت دیده شود. هر دو قانون هستند و نمی توانیم یک طرف قانون را ببینیم و طرف دیگر قانون را نادیده بگیریم. خب، شورای دولت با توجه به مابقی اعتبارات و همچنین سایر موضوعات مقطعی در اقتصاد کلان و بخش های مختلف تصمیم نهایی را اتخاذ کرد. کابینه آنجاست و همه باید نظر خود را بگویند و تصمیم نهایی را بگیرند.

و افزود: البته ما در جلسات کارشناسی مختلفی که حضور داشته ایم و توضیحات تخصصی خودمان را داشته ایم نظرات خود را ارائه کرده ایم. در نهایت افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد مصوب شد. برای سایر سطوح درآمدی دو سطح وجود دارد، اولاً افراد با حقوق زیر 10 میلیون تومان که مشمول افزایش 10 درصدی به اضافه 650 هزار تومان مبلغ ثابت هستند و ثانیاً افراد با حقوق بالای 10 میلیون تومان که حقوق آنها 10 درصد افزایش یافته است.

رئیس کل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه برای برخی از “سطوح دیگر” که ممکن است حدود 900 هزار مستمری بگیر را شامل شود، این تصمیم افزایش دستمزد زیر سوال رفته و اعتراض کرده اند، تصریح کرده است: این موضوع در حال بررسی است. دولت . پس از آن بود که کمیسیون آیین نامه مجلس وارد عمل شد و نظرات خود را اعلام کرد.

موسوی همچنین درباره پرداخت غرامت به این دسته از بازنشستگان که پیش از این از سوی وزارت رفاه اجتماعی وعده داده شده و در برخی رسانه ها منتشر شده بود، توضیح داد و گفت: این موضوع اکنون در دولت در دست بررسی است. نمی‌توانیم بگوییم چه مدلی را می‌خواهیم برای آن جبران کنیم. ما منتظر تصمیم نهایی برای انجام کارهایی هستیم که طبق قانون باید انجام دهیم و این آمادگی در تامین اجتماعی وجود دارد که هر تصمیمی که گرفته شود طبق قانون عمل کرده و اقدامات لازم را برای آن عزیزان انجام دهد. در پرداخت حقوق بازنشستگی

وی در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور اولین نفری بود که پس از شکایت این بازنشستگان دستور بررسی مجدد داد. رئیس جمهور نگران بازنشستگان است و بعد از دستور ایشان جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور داشتیم که نمایندگان بازنشستگان نیز در آن حضور داشتند و قول داده شد که بر اساس دستور رئیس جمهور این موضوع بررسی و تصمیم گیری شود. در همین حین کمیسیون تطبیق مجلس وارد شد. الان بدون مبنای قانونی نمی توانیم کاری انجام دهیم اما باید مبنای قانونی فراهم شود.

مدیرعامل تامین اجتماعی افزود: من به مستمری بگیران اعم از دولت و مجلس و ما به عنوان متولی امر اعلام کرده ام که تصمیم ما قطعاً پرداخت حق آنها خواهد بود.ما برای احقاق حق اینجا هستیم. از بازنشستگان تحت هنر. 29 قانون اساسی، یعنی در دولت سیزدهم مردمی که شعار اصلی آن عدالت بود و قطعا خوب خواهد بود. البته ملاحظات بین دستگاهی است و حق هیئت دولت است که آن ملاحظات را داشته باشد و پس از آن تصمیم در آینده نزدیک دستور رئیس جمهور داشتیم که نسبت به این افراد اقدام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید