تشکیلات دیوان محاسبات کشورهای اسلامی باید ایجاد شود


ساعت: 17:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890386

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به ظرفیت های موجود در کشورهای اسلامی و مشکلات فراوان مشترک بین این کشورها، تشکیل سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی را پیشنهاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ “آفلوس یاسین خدیررئیس دیوان محاسبات عراق به همراه سفیر این کشور و هیئتی از دیوان محاسبات عراق با «مهرداد بذرپاش» و دیگر کارکنان این نهاد نظارتی دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست که به منظور امضای تفاهم نامه همکاری بین دیوان های محاسباتی دو کشور برگزار شد، موضوعات مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهرداد بذرپاش ضمن خوشامدگویی به هیئت عراقی گزارشی از اقدامات تحول در دیوان محاسبات کشورمان و انتشار گزارش ارائه کرد. منها کردن بودجه 1400 شش ماهه بیشتر ▼ از مهلت مقرر قانونی، کسورات دو ماهه اجرای بودجه سال جاری، راه‌اندازی مرکز نوآوری و خانه خلاق و فعال‌سازی سامانه ارتباطات مردمی سال 80 را از مهم‌ترین وظایف این نهاد نظارتی برشمرد.

وی در ادامه به بررسی برخی مسائل مشترک با عراق پرداخت و با اشاره به قراردادهای صادرات گاز و برق بین دو کشور، بر وصول مطالبات کشورمان تاکید کرد و از اتاق حسابرسی عراق برای تحقق این مشکل کمک خواست.

اجرای پروژه های مشترک نفتی برای بهره برداری از ذخایر و حفاظت از منابع مشترک نفت و گاز و نیاز به برنامه کوچک نظارت بر اجرای پروژه ها از دیگر سوالات مطرح شده از سوی رئیس دیوان محاسبات بود.

بازرپاش سپس به معضلات زیست محیطی به ویژه پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از ریزگردها پرداخت و سوءمدیریت در استفاده از منابع آبی را یکی از مهم ترین عوامل ایجاد گرد و غبار دانست.

تکمیل فرآیند انجام نشد مالچ پاشی افشانه در مناطق هدف، اجرا نشدن طرح بیابان زدایی از دیگر مشکلاتی بود که وی از مهمترین عوامل ریزگردها عنوان کرد.

سومین سوال رئیس اتاق حسابرسی کشورمان پیشنهاد تشکیل سازمان اتاق حسابرسی کشورهای اسلامی بود.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در کشورهای اسلامی و مشکلات گسترده مشترک بین این کشورها، تشکیل چنین سازمانی را برای اقدامات نظارتی مشترک و همکاری های گسترده تر ضروری دانست.

رئیس دیوان محاسبات در پایان با تشکر از میزبانی دولت و ملت عراق در ایام اربعین، ابراز امیدواری کرد که همکاری های دوجانبه دو کشور زمینه را برای سفر بهتر و ارزان تر برای زائران ایرانی و عراقی فراهم کند.

در بخشی دیگر از این نشست، “قرعه کشی یاسین خدیروی ضمن تشکر از میزبانی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت مشترک ایران و عراق، حضور در ایران و امضای یادداشت تفاهم همکاری بین دو دیوان را اولین گام در این امر دانست. پروژه های نظارتی مشترک بین دو کشور

رئیس دیوان محاسبات عراق از پیشنهاد ایران برای تشکیل سازمان دیوان محاسبات کشورهای جهان اسلام استقبال کرد و این اقدام را گامی جدید در هم افزایی مراجع نظارتی مالی و انتقال تجربه دانست.


قرعه کشی یاسین هادیر وی با اشاره به ساختار دیوان محاسبات کشورمان و حضور دادستانی، شوراهای مشورتی و جلسات دادگاه، خواستار ارتباط بیشتر و انتقال این تجربه به دیوان محاسبات عراق شد.

وی با دعوت از بذرپاش برای سفر به عراق و بازدید از دیوان محاسبات این کشور، ابراز امیدواری کرد با امضای تفاهم نامه همکاری، تحولات مثبتی در آینده روابط دو دیوان ایجاد شود.
لازم به ذکر است در پایان این دیدار، تفاهم نامه همکاری مشترک بین اتاق حسابرسی جمهوری اسلامی و جمهوری عراق به امضای روسای جمهور دو کشور رسید.

دیدگاهتان را بنویسید