تشکیل باندهای بودجه با امضای طلایی مسئولان

تشکیل باندهای بودجه با امضای طلایی مسئولان

روز جدید : بودجه فرهنگی نهادی مانند شهرداری تهران به تنهایی 2547 میلیارد تن است. این در حالی است که بسیاری از ردیف های مبهم در این بودجه و عدم ارائه توضیح از سوی شهرداری تهران سوالات زیادی را به وجود آورده است. به عنوان مثال مبلغ 20 میلیارد تومان برای حمایت از «عوامل مؤثر جبهه انقلاب» در نظر گرفته شده است. آقای زاکانی شهردار تهران تاکنون پاسخ خاصی نداده است.

– هیرش سیدیان: گزارشگر یک شبکه تلویزیونی چینی در یک گزارش خبری در مقابل استودیوی فیلم کره در حومه پیونگ یانگ که در سال 1947 تأسیس شد، از تعداد زیادی کارمند که به سر کار می رفتند فیلمبرداری کرد. در کره شمالی، سازمان سینمایی یک سازمان دولتی است، مانند اداره گاز یا برق، که کارگردانان، بازیگران، نویسندگان و کارکنان آن رسمی هستند. استودیوهای دیگر مانند موسسه فیلم 25 آوریل یا خانه فیلم کودکان کره نیز زیرمجموعه های دیگری هستند. طیف تاثیرگذار ایران هرگز آرزوی کپی برداری از چنین ساختاری را در سینما و در کل حوزه فرهنگ کشور پنهان نکرده است. منتقدان همواره در طول دهه‌ها هشدار داده‌اند که همان‌طور که یک مؤسسه دولتی تاجر یا صاحب باشگاه خوبی نیست، قطعاً هنرمند خوبی هم نیست و فقط تبلیغات بی‌موثر و پرهزینه از دودکش هنر دولتی بیرون می‌آید.

سونامی پولشویی فرهنگی در دولت اصلی

چهل و سه سال بعد، شاید بتوان دولت سیزدهم را نقطه اوج سونامی پولشویی فرهنگی دانست، موج عظیمی از بودجه های متفاوت و موازی که توسط سازمان های مختلف تعیین شده است و این موضوع چشم بسیاری را کور کرده است. اعتبارات فعالیت های فرهنگی در لایحه بودجه 1401 مبلغ قابل توجهی بالغ بر 229398408 میلیون ریال تعریف شده است. علاوه بر این بودجه عمومی، بسیاری از موسسات بودجه های مختلفی در این زمینه دریافت کرده اند. بودجه رئیس دین که در لایحه بودجه سال 1401 به 2600 میلیارد تن رسید، قابلیت تعریف پروژه های فرهنگی و هنری را دارد.
همچنین در مفاد لایحه قانون بودجه 1401 (ز) تبصره «9» دستگاه‌های اجرایی مجازند دو درصد از بودجه خود را صرف هم‌افزایی و ترویج فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل قرآن، تئاتر، مطبوعات، رسانه‌های جدید کنند. ، نشر و کتاب.” “وظیفه. این در حالی است که کمترین اعتبار در جدول فرهنگی بودجه 1401 مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی بوده است. دین و مذهب 3200 میلیارد، فرهنگ و هنر 6800 میلیارد، رسانه 5800 میلیارد و 700 میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه در حوزه فرهنگ اختصاص یافت. نهادهای فرهنگی کمتر شناخته شده زیر نظر وزارت ارشاد مانند انجمن مفاخر فرهنگی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات نیز بودجه فرهنگی جداگانه ای دارند. ده ها نهاد دیگر مانند آژانس تبلیغاتی و حوزه هنری دارای ردیف های بودجه قابل توجهی هستند. مهم این است که مشخص نیست این خطوط چگونه و طی چه فرآیندی هزینه می شود. چه کسی حقوق می گیرد و چرا هیچ فراخوان شفافی برای تامین بودجه آثار هنری وجود ندارد؟

به عنوان مثال، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 80 دفتر در 62 کشور جهان دارد و تاکنون گزارش موثق و موثقی از اهمیت، ضرورت و نتایج فعالیت های فرهنگی این سازمان برای اقناع افکار عمومی در رسانه ها منتشر نشده است.

همچنین در نمونه ای دیگر، برنامه تحقیقات دینی، علمی و کاربردی بین 9 دستگاه زیرمجموعه وزارت ارشاد توزیع شده است.

برنامه حمایت از توسعه هنر فرهنگ اقتصاد
برنامه اصلاح و ترویج سبک زندگی با رویکرد اسلامی – ایرانی
برنامه حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب
برنامه حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی و تغییر نظم رسانه ها

در این حوزه به عنوان مثال بودجه ای برای تغییر آرایش رسانه ای در فضای مجازی که افراد و شرکت ها برای چه نوع حجم و کیفیت محتوا اختصاص می یابند، تعریف نشده است. البته ده ها سازمان و وزارتخانه دیگر نیز بودجه هایی با عناوین مشابه به ویژه در حوزه فرهنگی و فضای مجازی دارند. عناوین نامفهوم و مستقلی در خود لایحه بودجه وجود دارد که از آن جمله می توان به اختصاص 700 میلیارد تن مستقیم به نهادهای فرهنگی انقلابی اشاره کرد.

بودجه موثر جبهه انقلاب

بودجه فرهنگی نهادی مانند شهرداری تهران به تنهایی 2547 میلیارد تن است. این در حالی است که بسیاری از ردیف های مبهم در این بودجه و عدم ارائه توضیح از سوی شهرداری تهران سوالات زیادی را به وجود آورده است. به عنوان مثال مبلغ 20 میلیارد تومان برای حمایت از «عوامل مؤثر جبهه انقلاب» در نظر گرفته شده است. آقای زاکانی شهردار تهران تاکنون پاسخ خاصی نداده است.

توزیع هزار و 500 میلیارد جلد از فعالان در فضای مجازی توسط صداوسیما از دیگر ردیف های بودجه ای بود که سوالاتی را درباره تعداد، ماهیت و نحوه به دست آوردن این حجم هنگفت از این فعالان ایجاد کرد. سازمان صدا و سیما ساترا علاوه بر این بودجه برای فعالیت های فضای مجازی خود 11 تریلیون و 600 میلیون تن بودجه اضافی دریافت کرد.

کارشناس و خبرنگار سابق سازمان فرهنگی بودجه به این نویسنده می گوید: برای یک پروژه ساده مانند فیلم، مستند، داستان، کتاب یا چیزی که به موضوعاتی مانند انقلاب اسلامی، محور مقاومت و … بسنده می شود. مانند” کیفیت پایین) برای بدست آوردن بودجه های میلیاردی با شانس کم. وی در گفت و گو با آفتاب نیوز به تشکیل باندهای بودجه ای نیز اشاره کرد که بیشتر اطرافیان مسئولان با امضاهای طلایی هستند.

توسط هنرمندان تاسیس شد

شاید یکی از نشانه های سرریز این بودجه های هنگفت در دنیای هنر، تغییر محسوس جایگاه برخی سلبریتی ها باشد. به عنوان مثال اخیراً جلسه افسران جنگ نرم برگزار شد، اما نه با سخنرانان معمولی، بلکه با سخنرانی شخصیتی نامتعارف مانند رضا کیانیان بازیگر. حضور پرویز پرستویی در یک تور سینمایی تحت حمایت دولت آمریکا که بودجه آن نیز با بودجه دولتی تامین می شد، حاشیه هایی نیز داشت.

به نظر می رسد ایجاد شرکت فیلم و هنر فارسی توسط پاریس پرستویی و محمد بحرانی بازیگر و مصطفی کیایی کارگردان، نمونه ای باشد که نشان می دهد تعدادی از هنرمندان از بودجه های اخیر سوء استفاده کرده اند.

طبق اساسنامه این شرکت، راویان تاریخ انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت (راویان نور) – تحکیم نهاد خانواده – توسعه فرهنگی و آگاه سازی عموم مردم از مضرات و خطرات فضای مجازی و امکان استفاده از این فضاها با توجه به اساسنامه شرکت به نامه شماره 179699/1400 از تاریخ 4/7/1400 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهداف تاسیس این شرکت می باشد. رضا کیانیان در اقدامی مشابه شرکت اردیبهشت عودلاجان را تأسیس کرد. شرکتی با وضعیت مشابه که «به مردم در مورد خطرات فضای مجازی آموزش می دهد» یکی از دغدغه های آن است.

زندگی شخصی، زندگی بودجه

کارشناس و خبرنگار سابق یکی از نهادهای فرهنگی در چارچوب بودجه های گذشته نیز در گفت و گو با آفتاب نیوز به کسب درآمد از طریق توییت اشاره کرد. اما خود این چهره ها با رد این گونه انتقادات، ترس انقلابی را دلیل عملکرد جدید سیاسی اجتماعی خود می دانند.

دارین حمزه بازیگر لبنانی سریال ایرانی با ذکر خاطره ای از شرکت در یک مهمانی ایرانی با حضور کارگردانان، چهره های سینمایی و نیروهای موسوم به هنرمند محترم دولت بدون حجاب و مشروبات الکلی از دوگانگی حریم خصوصی خود ابراز تعجب کرد. موقعیت اجتماعی بیان شد.

روزنامه شهران در تشریح اظهارات اخیر شهاب حسینی نوشت: شهاب حسینی به دنبال راه چاره است. یک منتقد سینما در توضیح بیشتر این موضوع گفت: حسینی هیچ پیشنهادی برای بازی ندارد، هنرمندان فصلی محبوبیت خود را در میان طبقه متوسط ​​شهری از دست خواهند داد و این امر حتی کارگردانان انقلابی را مجبور به ایفای نقش در فیلم ها و سریال های آنها می کند. نگذارید فیلم و سریال بنشیند به همین دلیل تنها راه حل را در ارائه یک ویترین ارزشی انقلابی می بینند که قطعا شامل بودجه می شود. به عنوان مثال با توجه به اینکه گیشه صندوق رای است، فیلم های پرهزینه ابراهیم خاتمیکی هرگز به گیشه راه نیافتند، اما این موضوع باعث نشد که این کارگردان مدام مبالغ هنگفتی را از نهادهایی مانند موسسه اوج اختصاص دهد.

بسیاری از منتقدان معتقدند که فیلمسازی دولتی با واکنش منفی مردم فقیر و فقیر مواجه شده است و این نحوه هزینه کردن بودجه بر مردم اثر معکوس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید