تشکیل بیش از 2800 پرونده نزاع و توهین در استان قزوین

وی در ادامه به مهم ترین علل و عوامل ایجاد نزاع و درگیری در جامعه اشاره کرد و افزود: علل فردی مانند فقر عاطفی، فقر تحصیلی و فقر مذهبی و علل اجتماعی مانند رسانه ها و رسانه های ارتباط جمعی، یادگیری بازی های رایانه ای خشن. مصرف مواد مخدر و روانگردان و رواج سبک زندگی نامناسب از جمله این موارد است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه خشونت یکی از پدیده هایی است که تکرار آن باعث فروپاشی بنیان های اخلاقی جامعه، تضعیف احساس امنیت در آحاد یک ملت و افزایش آن می شود. هرج و مرج در روابط بین مردم، به همین دلیل است که سریعترین واکنش به این نوع رفتار هم در سطح نهادهای اجرایی و هم در سطح قانونگذاری ضروری است.

خشونت و درگیری جزو 10 اتهام اصلی در کشور است

این مقام مسئول گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، از 10 اتهام اصلی در کشور، حداقل چهار تا پنج مورد از آنها مصادیق مختلف خشونت است که سالانه نزدیک به دو میلیون پرونده را شامل می شود. و این در حالی است که رسیدگی به موارد خشونت از جانب قربانیان به دلایل مختلف حیثیتی، مصلحتی و یا سایر دلایل نیز به حساب نمی آید و در نهایت منجر به تشکیل پرونده نمی شود.

این مقام قضایی استان یادآور شد: بر اساس بند 5 ماده 156 قانون اساسی و پیشگیری از وقوع جرم 1393؛ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در زمینه پیشگیری و کنترل خشونت در جامعه وظایف قانونی و ذاتی دارد.

فولیان با اشاره به اقدامات انجام شده در سطح استان، ادامه داد: اجرای برنامه های جامع پیشگیری از خشونت، طرح جمع آوری سلاح و مهمات سرد و گرم غیرمجاز، کنترل مجرمان حرفه ای، مجرب و خطرناک، فرهنگ سازی و آگاهی عمومی. مردم با ارسال پیامک و همچنین استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در این زمینه که با نظارت معاونت مذکور و دستگاه های اجرایی ذیربط در زمینه پیشگیری از انواع خشونت ها از جمله خشونت فیزیکی، خشونت کلامی، تعرض عمدی، خشونت خانگی مانند خشونت علیه کودکان، زنان، سقط جنین یکی از این اقدامات است.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد دستگاه قضایی در برخورد با جرایم خشن خاطرنشان کرد: بی توجهی و چشم پوشی از رفتار مجرمانه و به ویژه رفتارهای خشونت آمیز در جامعه منجر به استثمار مجرمان و آسیب های جدی به جامعه می شود، بنابراین رویکرد دستگاه قضایی در برخورد با جرایم سنگین، رویکردی جدی، سازش‌ناپذیر و مدارا و صدور شدیدترین دستورات کیفری در مرحله تحقیقات مقدماتی، صدور احکام قاطع و محدودکننده، ممنوعیت اعمال هر گونه امتیاز و نهادهای دوست و اجرای احکام است. در کوتاه ترین زمان ممکن پس از لازم الاجرا شدن تصمیمات، بخشی از این جدیت است، دستگاه قضایی با جرایم سنگین مواجه است.

تجاوز دلیل قتل است

معاون پیشگیری اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان قزوین گفت: با توجه به اینکه پرخاشگری و تعارض اعم از فردی و یا جمعی از آسیب های اجتماعی است که امنیت عمومی شهروندان را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که پرخاشگری و خشونت در محل نباید انجام شود. تبدیل به دعوا می شود که منجر به جراحت و حتی خودکشی می شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که خشم به عنوان یک غریزه در بدن انسان نهفته است، باید به شیوه صحیح مدیریت شود و لازم است دستگاه های متولی امر به ویژه آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد آموزشی کشور، نسبت به انتقال آن اقدام کنند. مبانی زندگی و آموزش مهارت های ارتباط موفق، گفتگو، حل مسئله، تاب آوری و کنترل خشم کودکان و نوجوانان باید در اولویت وظایف خطیر آنان قرار گیرد.

این ضابط قضایی استان به تأثیر نزاع لفظی و عدم مقاومت مردم در ارتکاب قتل اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در استان مواردی از قتل بدون برنامه ریزی قبلی و به صورت لحظه ای اتفاق افتاده است. به نحوی که منشأ آن توهین و فحاشی مقتول بوده است که قاتل تحمل خود را به دلیل فقدان تاب آوری و کنترل خشم از دست داده و توهین ساده به دلیل عدم مدیریت رفتار منجر به قتل و گرفتن شخص می شود. زندگی و در نتیجه بر تعداد پرونده های قتل در دادگاه ها افزوده می شود و بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی فراوانی را به همراه دارد.

شیوع خشونت منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و سلامت روان می شود

فولیان با اشاره به تعداد پرونده های مربوط به نزاع و نزاع لفظی اذعان داشت: بر اساس آمار به دست آمده از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، تعداد پرونده های مربوط به توهین به مردم عادی و شرکت در نزاع دسته جمعی در حال انتقال است. دستگاه قضایی استان ۲۸۸۴ پرونده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در قزوین تشکیل شده است.

این مسئول در پاسخ به روند رو به افزایش یا کاهشی پرونده ها در سال جاری اظهار کرد: بر اساس آمار دادگستری استان قزوین روند ورودی پرونده های توهین به مردم عادی و شرکت در نزاع های دسته جمعی در شش ماهه نخست امسال مقایسه شده است. با مدت مشابه سال قبل تمایل به کاهش دارد، بنابراین موارد مشارکت در نزاع دسته جمعی در 6 ماهه اول سال 1400، 136 مورد و در 6 ماهه اول سال 1401، 100 مورد است که دارای یک کاهش 26 درصدی و همچنین توهین به مردم عادی در مدت مشابه سال گذشته 2965 هزار و 784 مورد در سال جاری به ثبت رسیده که 6 درصد کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: بدیهی است ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و تقویت بنیان های فرهنگی یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش تعارضات در جامعه است که باید با آموزش اصول زندگی انجام شود. مهارت های مهارتی اعضای جامعه از دوران پیش دبستانی تا کودکی، نوجوانی و جوانی باید مورد توجه سرپرستان قرار گیرد، شاید تعداد زیادی از این حوادث متأسفانه ناشی از فقدان مهارت های تاب آوری، گفتگو، حل مسئله و کنترل خشم باشد. .

وی گفت: گسترش خشونت در جامعه منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و سلامت روان می شود و بروز آن در سطح فردی و اجتماعی کشور را از دستیابی به اهداف متعالی خود دور می کند، بنابراین اگر شهروندان ما مهارت های فوق را بیاموزند. از کودکی می توانند بدون خشونت و سلامت زندگی کنند که ثمره آن ارتقای مهارت های فردی و داشتن جامعه ای سالم و آرام و بدون خشونت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید