تشکیل «پرونده ویژه» برای پیگیری پرونده های چند شاکی/چند پرونده در سال جاری اجرایی می شود.


ساعت: 13:58
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879962

مدیرکل روابط عمومی قوه قضائیه از ایجاد پوشه ویژه پیگیری پرونده های چند مرحله ای خبر داد و از تکمیل اکثر آنها تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اصغر رفاهی مدیرکل روابط عمومی قوه قضائیه در گفت و گو با برنامه ایرانشهر با اشاره به اینکه یک سال است که رئیس جدید قوه قضائیه روی کار آمده است، گفت: حجت الاسلام محسنی ادجه ای جلسات متعدد مردمی را برای یک سال برگزار کرده است. سالی که در سیستم قضایی تأسیس می شوند. از ابتدای سال 1400 تا پایان سال 24 سفر استانی و بازدید سرزده انجام شد که البته بخشی از آنها مربوط به دوره ریاست جمهوری قبلی بود. همچنین اعضای شورای قضایی 34 جلسه علنی نیز برگزار کردند که همگی با توجه به درخواست رئیس این نهاد برای رسیدگی به درخواست های مردمی بوده است.

وی افزود: در دیداری که در 16 تیر با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان فرمودند که نباید رابطه با مردم ضعیف شود. به همین دلیل محسنی ادجه ای شخصاً در جلسات علنی شرکت می کند و به همه اعضای جلسه شورای عالی قضایی تذکر می دهد که به روابط عمومی و دیدار با مردم بیایند. اولین دیدار مردمی حجت الاسلام محسنی آژه ای در تاریخ سوم مرداد ماه 1400 در دفتر روابط عمومی برگزار شد.

رفاهی همچنین با ارائه آماری از تعداد مراجعه کنندگان به روابط عمومی قوه قضائیه گفت: در یک سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده است. ما روزانه 300 مراجعه حضوری داشتیم و نزدیک به 400 تا 500 نفر از راه های دیگر مانند سامانه پستی و پیامکی درخواست های خود را برای ما ارسال می کردند. این مراجع اولیه می گویند که ما به شما پناه داده ایم. همانطور که می دانید رهبر معظم انقلاب هم بیاناتی دارند و می فرمایند «نظام قضایی باید پناهگاه مردم باشد». اداره امور عمومی بهشتی است که هر کسی از هر کجای سیستم قضایی می تواند به آنجا بیاید.

وی تاکید کرد: رئیس قوه قضائیه همیشه در رابطه با مردم دو نکته را مورد تاکید قرار می دهد و می گویند دو نکته را تاکید کنید. یکی اینکه اگر فردی به روابط عمومی مراجعه کرد، فقط نامه ننویسیم، بلکه پیگیری کنیم تا جواب دقیق و دقیقی بگیریم. نکته دیگر اتخاذ رویکرد حل مسئله است. اگر کسی مشکلی داشت و ما احساس کردیم باید حل شود، باید آن را پیگیری و حل کنیم. مثلا امروز یک نفر به ما مراجعه کرد و بدون نوشتن نامه مستقیماً تلفنی مشکلش را حل کردیم.

مدیر دفتر روابط عمومی قوه قضائیه تصریح کرد: نظر آقای محسنی آژه ای این است که تا آخر کار را پیگیری کنیم و اگر جایی مشکلی وجود دارد رفع شود. در واقع سعی می کنیم در صورت کسری جبران کنیم. اگر فسادی باشد به نهاد مربوطه ارجاع می دهیم، اگر شکایت مربوط به قضات باشد به دفتر آقای محسنی آجی منتقل می کنیم و… یادم هست یک مورد داشتیم که یک نفر از گلیمی ها درخواستی را مطرح کرده بود. سایت ما. ظرف 4-5 روز با ایشان تماس گرفتیم و از ایشان خواستیم در جلسه علنی با آقای مصدق معاون اول قوه قضائیه شرکت کند و خوشبختانه مشکل ایشان حل شد.

وی در خصوص دیدارهای مردمی سایر مسئولان قضایی نیز گفت: هر هفته یکی دو نفر از مسئولان ارشد قوه قضائیه به اداره کل روابط عمومی می آیند و با مردم دیدار می کنند. البته درخواست ها زیاد است اما ما آنهایی را که فکر می کنیم نیاز به ملاقات شخصی با مسئولین دارد را جدا می کنیم، پیش نویس نامه ای برای او می نویسیم و در روزی که مسئول اداره مربوطه می آید به او ارائه می کنیم.

رفاهی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به روند رسیدگی به پرونده های چند جانبه مانند موسسات مالی گفت: یکی از برنامه های اداره کل ارتباطات مردمی در سال جاری پایان دادن به این پرونده ها و پیگیری جدی آنهاست. . البته ما حلال نیستیم و فقط می توانیم دنبال کنیم. یکی از کارهای ما که از سال گذشته به دستور مستقیم محسنی ادجه ای انجام شده است، ایجاد یک پوشه پیگیری ویژه برای همه آنهاست. شاکیان نمایندگان خود را به ما معرفی کرده اند و من هر ماه دو بار با نمایندگان آنها ملاقات می کنم و مرتب پرونده آنها را پیگیری می کنم.

و ادامه داد: همانطور که می دانید در گذشته تجمعاتی داشتند اما الان نداریم چون می بینند به کارشان جفا می شود. پیش بینی من این است که بسیاری از این پرونده ها در سال جاری بسته می شود. علاوه بر این، طبق تصمیمی که از معاون اول قوه قضاییه گرفتیم، مقرر شد کارگروهی تشکیل شود و مسئولان ارشد قوه قضائیه در آن حضور داشته باشند. هفته آینده جلسات این کارگروه آغاز می شود و گزارشی از این موارد ارائه خواهیم کرد تا به نتیجه نهایی برسیم.

وی در پاسخ به این سوال مجری که آیا امکان مراجعه حضوری برای رفع مشکل وجود دارد یا خیر، گفت: خیر; راه های دیگری نیز وجود دارد؛ مخصوصا برای هموطنانی که خارج از تهران زندگی می کنند. اول، همه کارکنان فضایی در شهرهای دیگر ملاقات می کنند. از اول مردادماه سال گذشته بنا به دستور محسنی عذایی مکاتباتی با استان ها داشتیم و مقرر شد رئیس کل دادگستری و دادستان هر استان هر ماه جلساتی داشته باشند. لازم به ذکر است که از ابتدای مرداد ماه تا پایان سال بیش از یک میلیون و 30 هزار جلسه مردمی توسط مراجع قضایی در شهرستان ها برگزار شد. بر این اساس اگر فردی در شهری مشکل دارد می تواند با مراجعه به دادسرای هر استان درخواست خود را ارائه کند. همچنین در همه استان ها یک رابط مردمی داریم که برای حل مشکلات مردم کار می کند. همچنین سامانه «همان» و سامانه ارتباط عمومی «عدلیه» مکان هایی برای بیان مطالبات مردمی هستند.

وی گفت: از مردم تقاضا داریم با در نظر گرفتن 4 نکته مهم درخواست های خود را به این سامانه ها ارسال کنند که بلافاصله رسیدگی و پیگیری می شود. ابتدا مشخصات کامل خود را در پیام ها ارسال کنید. آنها همچنین باید جزئیات پرونده خود از جمله شماره پرونده، استان رسیدگی و غیره را ارسال کنند. ثالثاً مشکل را بیان کنید و در نهایت ادعای خود را مطرح کنید. من به شما اطمینان می دهم که این سیستم روزانه بررسی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید