“تصادفات زنجیره ای”؛ پدیده انشعاب خطای انسانی/ «معاینه فنی خودرو» قبل از سفر، حلقه مفقوده ایمنی سفر!

ساعت: 15:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799494

در گفت و گو با کارشناس حوادث؛

این کارشناس تصادفات گفت: یکی از پدیده های امروز تصادفات زنجیره ای است که علت آن تردد با خودروی نامناسب و چک نکردن خودرو در مراکز و خدمات مجاز بازرسی قبل از سفر است که باید مشمول قوانین منفی و جدی باشد. جنایات.”

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ یکی از پدیده‌هایی که اخیراً در شبکه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در قالب اخبار، فیلم‌ها و تصاویر مکتوب می‌بینیم؛ وقوع تصادفات زنجیره ای نوعی تصادف که در گذشته کمتر دیده می شد اما امروز در برخی از تصادفات جاده ای مانند تصادف زنجیره ای بهبهان – رامهرمز که صبح امروز با 59 دستگاه خودرو برخورد کرد و در مجموع سه خودرو آتش گرفت و چهار نفر از هموطنان جان باختند. اما برای درک دلایل وقوع چنین تصادفات جاده ای با کارشناس حوزه تصادفات جاده ای گفت و گو کرده ایم که نتیجه آن را در ادامه خواهید پرسید؛

5583b855 4817 4b7e aacc 839f81fe360b خبر خاکستری

عرفان صمصامی کارشناس حوادث رانندگی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد تصادفات زنجیره ای در محورهای مواصلاتی بین شهری بوده ایم، در حالی که در گذشته اگر سه یا چهار خودرو با هم برخورد می کردند برای همگان تعجب آور بود. اما امروزه شاهد این هستیم که این نوع تصادفات در حال رایج شدن است و تصادفات زنجیره ای و کاروانی به هم می زند و متأسفانه افراد زیادی و برخی اعضای بدن کشته شده اند.

وی افزود: در این گونه تصادفات قطعا خطای انسانی وجود دارد و به نظر می رسد ذهن مردم و برخی از مشکلات مرتبط با زندگی امروز حواس رانندگان خودرو و در برخی موارد تصادفات دلخراش جاده ای را منحرف می کند.در این میان اولین اشتباه این است که رانندگان فاصله طولی را با خودروهای اصلی خود رعایت نکنند.

e4c2b23c 466d 4a42 9200 ddbbecf01e79 خبر خاکستری

این کارشناس تصادفات در بخشی دیگر از این تحلیل اظهار داشت: اطمینان رانندگان به سلامت خودروی خود یکی دیگر از ضروریات سفر خودرویی است که امروزه به دلایل مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته است. زیرا قانون سفر با خودروهای شخصی این است که رانندگان باید قبل از سفر به طور معمول وسایل نقلیه خود را تعمیر کنند. قبل از شروع سفر خودرو و سایر سرنشینان داخل خودرو، راننده خودرو باید خودروی خود را به مراکز معاینه مکانیکی و فنی برساند تا کارشناسان این مراکز بتوانند خودروی وی را از همه لحاظ بررسی کنند. راننده باید مسافت مورد انتظار را به کارشناسان فنی اطلاع دهد تا با بررسی اینکه آیا وسیله نقلیه توانایی طی کردن چنین مسافتی را دارد یا خیر و این دقیقا همان لحظه ای است که مورد غفلت قرار می گیرد و در برخی موارد باعث تصادف می شود.

وی افزود: رانندگان برای صرفه جویی در هزینه ها، این عنصر یعنی بردن خودرو به مراکز فنی و تعمیرگاه های مجاز را که بیش از همه موارد سفر ضروری است حذف می کنند، ضمن اینکه چک کردن خودرو قبل از سفر یکی از موارد بسیار مهم است. مهم. الزامات اولیه «سفر و تضمین جان و مال مسافران در زمینه ایمنی سفر.

9bafd954 c5a4 48b4 9862 bce18c41c12b خبر خاکستری

صمصامی بیان کرد: موضوعی که نباید فراموش کرد این است که برخی از خودروها مانند خودروهای ایرانی امکان تردد ندارند، به ویژه اینکه بسیاری از خودروهایی که در جاده ها می بینیم فرسوده هستند و چندین سال کار کرده اند که عموماً کارکرد دارند. این خودروها با بی توجهی رانندگان تجهیز نشده اند، این خودروها عموماً به مراکز بازرسی و متخصصان نشان داده نمی شوند و همین مشکل باعث بروز حوادثی مانند تصادف امروز در محور بهبهان – رامهرمز می شود که حدود 60 50 وسیله نقلیه با هم برخورد کردند و یکی از عجیب ترین تصادفات سال رخ داد.

4a0ddfaf 1048 46eb bb4d 3d994b0bd38a خبر خاکستری

صمصامی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با این حال به نظر می رسد پلیس راهور برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی باید کنترل بیشتری در این زمینه اعمال کند و حتی با قوانین منفی و جرایم سنگین کنار بیاید. اگر دقت کنید در همین تهران که هوا تاریک می شود خودروهایی را می بینیم که متاسفانه نه چراغ جلو دارند و نه چراغ اضطراری! همه آنها به صورت تصادفی در محل هستند. اگرچه امروز وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی بسیار سخت است، اما از آنجایی که چاره دیگری نداریم، باید دوباره به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنیم و از پلیس راهنمایی و رانندگی انتظار داشته باشیم که با خودروهایی که مشکل فنی دارند و رانندگانی که وعده می دهند برخورد نکنند. برای تعمیر ماشین خود در زمان برخورد با پلیس؛ به من اعتماد نکن و در انتقال اینگونه خودروها به پارکینگ دریغ نکنید و اگر اینگونه وسایل نقلیه قصد ورود به جاده ها و محورهای حمل و نقل یا در جاده ها را دارند بدون هیچ تخفیفی با آنها همکاری کنید و از تردد و ورود این خودروها به محورهای حمل و نقل خودداری کنید.

خبر خاکستری


ویدیوی زنجیره ای بهبهان – رامهرمز 20 دی 1392

این کارشناس تصادفات در پایان سخنان خود گفت: باید به آن دسته از افرادی بگویم که تنها پس از چند روز تعطیلی با خودروی خود یا قرض گرفتن خودروی دیگری، راهی سفر می شوند و سفری بی پایان را آغاز می کنند. شما مسئول جان مسافرانی هستید که برای آنها رانندگی می کنید و همچنین سایر هموطنانی که در جاده ها تردد می کنند. در این مواقع باید عاقلانه تصمیم بگیرید و اگر تصمیمتان سفر است، حداقل نکات فنی و نکات ایمنی را رعایت کنید تا خود یا دیگران را به ورطه پرت نکنید. مثلاً اگر به تصادف امروز بهبهان نگاه کنید، می بینید که شروع این فاجعه با اشتباه یک نفر شروع شد و ماشین های دیگر یکی پس از دیگری با هم برخورد کردند و وضعیت همین است و خسارات جانی زیادی دارد و غیره. خسارت به خزانه، کار ناپخته، غیرمنطقی و بی اساس.

37e6fd0e d0b7 4b84 8fe1 81cb077adc52 خبر خاکستری

f4394a8c 5a57 4fcf 8ebc e59abdd55d57 خبر خاکستری

dadcb823 264b 462f a657 1811f05ccd11 خبر خاکستری

dc232c67 937e 4795 9f6a 0651cf442934 خبر خاکستری

b97d355d 8822 4f02 b4bb 37a3f8db5c6e خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید