تصمیم دولت مبنی بر حذف نفت کوره از نیروگاه ها تا سال 1403

تصمیم دولت مبنی بر حذف نفت کوره از نیروگاه ها تا سال 1403

روز جدید روز گذشته وزیر کشور به تمامی فرمانداران دستور داد تا برای جلوگیری از مصرف سوخت گازوئیل در کلانشهرها و اطراف آن اقدامات کنترلی انجام دهند. در پی جلسات اخیر سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت که تحت نظارت سازمان بازرسی کل کشور نیز قرار دارد، مقرر شد تا سال 1392 نیروگاه های حرارتی یا به طور کامل نفت کوره را حذف کنند یا میزان گوگرد نفت کوره را کاهش دهند. از 3.5٪ تا کمتر از 1٪ درصد دسترسی

همشهری: افزایش مصرف گازوئیل به عنوان سوخت نیروگاه ها در نیمه دوم سال منجر به افزایش آلودگی در شهرهای بزرگ می شود. اکنون برای ساماندهی این وضعیت، دولت سیزدهم اعلام کرده است که تا سال 1403 مصرف نفت کوره در تمامی نیروگاه ها لغو و میزان گوگرد نفت کوره در صورت نیاز به نفت کوره به زیر یک درصد خواهد رسید. روز گذشته وزیر کشور به تمامی فرمانداران دستور داد تا برای جلوگیری از مصرف سوخت گازوئیل در کلانشهرها و اطراف آن اقدامات کنترلی انجام دهند.

در پی جلسات اخیر سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت که تحت نظارت سازمان بازرسی کل کشور نیز قرار دارد، مقرر شد تا سال 1392 نیروگاه های حرارتی یا به طور کامل نفت کوره را حذف کنند یا میزان گوگرد نفت کوره را کاهش دهند. از 3.5 درصد به زیر 1 درصد می رسد، در این شرایط کیفیت نفت کوره و به تبع آن کیفیت هوا بهبود می یابد، البته این شامل برخی از صنایع مانند پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و سیمان می شود که در زمستان از محدودیت سوخت رنج می برند. اما به طور کلی نیاز به نصب یک سیستم مدیریتی مناسب نیز دارند. همه بخش های مصرف کننده گاز اعم از خانگی و صنعتی باید دارای سیستم کنترل تولید باشند تا با اندازه گیری میزان تولید، میزان اکسیدهای نیتروژن به حداقل برسد، چند سالی است که در تهران با آلودگی ازن مواجه هستیم. ازن دومین آلاینده این کلانشهر است، در تابستان NOX و اکسیدهای نیتروژن تحت تاثیر نور شدید خورشید به آلاینده های ثانویه ازن تبدیل می شوند سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که اکسیدهای نیتروژن در تهران و اصفهان افزایش یافته است که در سوخت های فسیلی و گازی وجود دارد که در هنگام استفاده در خودروها و صنعت در هوا آزاد می شود و با نور خورشید به ازن تبدیل می شود. بنابراین استانداردسازی سوخت ها و استفاده از سیستم های کنترلی در صنایع خروجی باید جدی گرفته شود پاییز و زمستان امسال: در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی. ما با دمایی مواجه هستیم که باعث ماندگاری آلودگی در هوا می شود، از این رو برای مقابله با این پدیده نامه ای به ادارات کل محیط زیست استان ها ارسال و نسخه ای از آن را به وزارت های امنیت، کشور، صحت و سلامت ارسال کرده ایم. انرژی، به برنامه‌ریزی اقدامات پیشگیرانه در نامه‌ای از وزارت نیرو خواستیم تا حداکثر سوخت گاز را برای نیروگاه‌ها و صنایع تامین کند، زیرا استانداران رئیس کمیسیون کاهش آلودگی هوا هستند و تصمیم‌های اصلی را اتخاذ می‌کنند، بنابراین این وزارتخانه وزارت کشور این نامه را به تمامی فرمانداران کل کشور ارسال کرد.

داریوش گل علیزاده درباره سوختن مازوت در نیروگاه ها افزود: در نیمه دوم سال با توجه به افت محسوس دما و افزایش مصرف گاز در بخش های خانگی و تجاری، تامین گاز مورد نیاز نیروگاه ها تامین شد. از آنجایی که سوخت با مشکل مواجه خواهد شد، در واقع در شرایط عادی 450 میلیون مترمکعب گاز در این بخش مصرف داخلی و تجاری دارد که در شرایط سرد بین 15 تا 20 درصد افزایش می یابد و به حدود 650 میلیون مترمکعب می رسد. سازمان حفاظت محیط زیست رسما مخالفت خود با مصرف سوخت گازوئیل را اعلام کرد. اما اگر نیروگاه یا صنعت قرار است نفت کوره یا زغال سنگ بسوزاند، باید سیستم کنترلی نصب کنند تا خروجی با حدود مجاز تعیین شده توسط دولت مطابقت داشته باشد. این موضوع در قانون هوای پاک نیز ذکر شده است. در عین حال، نیروگاه های حرارتی نیز می توانند از نفت کوره استفاده کنند. در این زمینه سوخت 16 نیروگاه در کشور بخار است و امکان استفاده از گازوئیل را دارند که برخی از آنها در پایتخت ها و حومه آنها مستقر هستند.

داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قسمت سوخت نیروگاه بعث تهران در سال 91 پلمب شد و بدیهی است که امکان استفاده از نفت کوره وجود ندارد. اما در شرایط خاص که سوخت گاز نیروگاه ها قطع می شود می توان مجوز سوخت گازوئیل را صادر کرد. این شرایط در نیروگاه شهید منتظری اصفهان نیز وجود دارد. این نیروگاه سال هاست که سوخت گازوئیل نمی سوزاند و با پلمپ قسمت گازوئیل آن در 4 سال گذشته امکان استفاده از گازوئیل وجود نداشت. اما سال گذشته به دلایلی 55 روز از سوخت استفاده کرد. نیروگاه شازند اراک نیز به صورت ترکیبی نفت کوره می سوزاند. نیروگاه شهید رجایی قزوین نیز حدود 50 تا 60 درصد گازوئیل می سوزاند. نیروگاه منتظر قائم فردیس کرج که نزدیک تهران است مازوت نمی سوزاند اما 3 سال پیش به مدت یک هفته به صورت آزمایشی مازوت می سوزاند. بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست بار دیگر تاکید می کند که کاملا مخالف مصرف سوخت گازوئیل است. اما اگر قرار است نفت کوره یا زغال سنگ سوزانده شود، باید یک سیستم کنترلی نصب شود تا خروجی با محدودیت های انتشاری که توسط دولت تعیین شده است مطابقت داشته باشد. البته این تاکید در قانون هوای پاک نیز آمده است.

منبع: همشهری

دیدگاهتان را بنویسید