تصویب طرح ایمنی فقط مدیران را از تیغ مصون نگه می دارد

تصویب طرح حفاظت فقط مدیران را از تیغ مصون می دارد

روز جدید : تصویب طرح حراست فقط مدیران را از تیغ مصون می کند/ کارکرد مثبت فضای مجازی یکی از کارمندان را بر آن داشت تا انتصاب داماد خود را لغو کند/ مشخص نیست چرا طرح شفاف سازی نمایندگان رد شد.

رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی چه از نظر شکلی و چه محتوایی به گونه ای است که به راحتی قابل تحقق است که به نفع کشور و جامعه نخواهد بود. مردم: «این نه تنها حقوق بشر و حقوق شهروندی را نقض می کند، بلکه باعث ایجاد اقتدارگرایی و گسترش فساد می شود.

عیسی امینی در خصوص اقدام مجلس برای تهیه گزارش از رئیس جمهور سابق و نتیجه این شکایات و پرونده ها گفت: شکایت به معنای پاسخگو بودن طرف مقابل و قصد تحمیل عواقب مسئولیت اعم از کیفری، مدنی یا حقوقی به وی است. مسئولیت انضباطی یا سیاسی در پایان دوره ریاست جمهوری، آزار و اذیت از طریق سازوکارهای انضباطی و سیاسی، از جمله اقدامات انضباطی یا استیضاح، لغو یا بی فایده شد. در نتیجه ممکن است قصد نمایندگان پیگیری جنبه مدنی و جبران تصمیمات یا قصورهایی که ادعا می کنند باشد. از سوی دیگر، پرونده های جبران خسارت نه تنها مستلزم شرایط قانونی و اثبات تقصیر شخص مورد نظر مانند رئیس جمهور است، بلکه تشریفاتی مانند تشکیل پرونده ای را نیز می طلبد که بعید است از این مجرا انجام شود.

وی افزود: بنابراین تنها چیزی که می توانیم تصور کنیم یا بیان موضوع رسانه ای و به منظور ایجاد واکنش سیاسی اجتماعی است و یا اقدام مجرمانه و جرم اعلام شدن آن است. هر چند مجلس به موجب قانون و آیین نامه کمیسیون اصل 90 و آیین نامه داخلی حق رسیدگی و گزارش نسبت به جرم را دارد، اما در این مورد شکایت مجلس یا نمایندگان از ماهیت رسیدگی کیفری نسبت به سابق. رئیس جمهور یا یک مقام قبلی یا فعلی ممکن است با این شکایات یا گزارش های عمومی متفاوت باشد.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: به همین دلیل این گونه شکایات را با فرض وجود، نه تنها با رعایت شرایط قانونی اثبات مانند سایر موارد، بلکه گویی هیچ عواقب خاصی ندارد. زیرا از یک سو اصول آیین دادرسی کیفری بین اشخاص از حیث شاکی بودن تمایزی قائل نمی شود و در هر حال به استقلال دادگاه و قضات توجه می شود و از سوی دیگر احتمالاً به دلیل ماهیت جمعی چنین مواردی است. تصمیمات و برداشت‌های مختلف از حمایت‌های رئیس‌جمهور، محدودیت‌ها در زیرساخت‌ها و لزوم حمایت از آزادی‌های مدنی و غیره، شکایت‌های قانونی را در پی خواهد داشت. البته این موضوع با دادگاه حل خواهد شد.

مجلس باید به درد مردم گوش دهد و با اولویت بندی دردهای موجود را درمان کند

رئیس سابق کانون وکلای دادگستری درباره طرح شکایت های مشابه از دولت های سابق نیز گفت: تا جایی که اطلاع دارم چنین شکایت هایی مطرح نشده است اما اگر هم باشد لزوماً به معنای صحت عمل نیست. مجلس باید در دوران مدیریت نظارت داشته باشد و فقط مسئولین سابق پاسخگو نباشند. مجلس و سازمان بازرسی مجلس باید تلاش کند قانون مناسب را تصویب کند و از ابزارهای نظارتی خود برای نظارت بر اجرای قانون استفاده کند. قانون، صدای واقعی ملت باشید و کاستی های عمل جناحی و سیاسی را برطرف کنید.

امینی ادامه داد: مجلس باید به درد مردم گوش دهد و با اولویت بندی به دنبال درمان دردهای موجود باشد. طرح شکایت از سوی مجلس در حال حاضر خواسته اصلی مردم نیست و انتظار آنها از نمایندگان مجلس تصویب قوانینی است که امنیت اقتصادی و اجتماعی مردم را تامین کند، نهادهای قانونی را حفظ کند و شایسته سالاری ایجاد کند.

طرح حفاظتی مدیران را از تیغ زدن و نیاز به پاسخگویی و مسئولیت پذیری مصون می دارد و از بهبود شرایط جلوگیری می کند.

این حقوقدان با اشاره به طرح حمایت از حقوق مصرف کننده در فضای مجازی، گفت: اگر نمایندگان محترم مجلس افرادی را در هیئت منصفه کشور می دانند، شک نداشته باشند که اکثریت قریب به اتفاق مردم این طرح را تحدید حقوق می دانند و می دانند. حفاظت از کاربران مجازی و دسترسی آنها به آنها را بدون توجه به مسائل و محدودیت های اساسی آنها در نظر نگیرید.

وی افزود: به عنوان مثال در چند هفته اخیر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در تعیین مناصب اعتراض به داماد و خویشاوندی شده و یکی از مسئولان برخلاف میل خود مجبور به ترک نامزدش شده است; یا موارد مشابه دیگری که شبکه های اجتماعی مجازی علنی کرده اند. این نقش و کارکرد فضای مجازی است و در صورت تصویب این طرح، مدیران را از تیغ و نیاز به پاسخگویی، مسئولیت پذیری مصون می دارد و به جای حفظ حقوق بشر از بهبود اوضاع جلوگیری می کند. توصیه من به مجلس این است که اراده و نیت مردم را با شفافیت و پاسخگویی پیگیری کند. حتی اگر چنین موضوعی در قالب لایحه ای از سوی دولت مطرح می شد، باید مورد نقد و بررسی قرار می گرفت و از تصویب آن جلوگیری می شد و نه بر خلاف میل افراد مبتکر آن.

وی گفت: طرح حفاظت چه از نظر شکل و چه در محتوا در جهتی است که به راحتی قابل دستیابی است که به نفع کشور و مردم نخواهد بود. این نه تنها حقوق بشر و مدنی را نقض می کند، بلکه فساد را نیز تشویق می کند.

وی افزود: از منظر رسمی باید بگویم که از یک طرف علیرغم اینکه طرح ها و لوایح باید در صحن مجلس و در روال عادی و بر اساس الزامات قانونی بررسی شود، باید مورد بررسی قرار گیرد. به صورت زنده از صدا و سیما پخش و مورد بررسی علنی نمایندگان قرار گرفت.» برعکس، به جای روال معمول و در دادگاه به تصویب ماده 851 و در کمیته رسیدگی شد. یعنی نه در صحن مجلس، نه وظیفه پوشش صدا و سیما دارد و نه کامل، مورد توجه 290 نماینده نیست. اینکه می گویند استفساریه در کمیسیون مجلس هم علنی است و آن را با علنی بودن استفساریه در مجلس مقایسه می کنیم، شوخی است. زیرا هدف از تصویب در دادگاه پخش سراسری و اعتراض و نظارت بر افکار عمومی است نه نشستن چند تماشاچی که به کمیته می آیند یا نمی آیند و ممکن است وارد مجلس شوند یا نشوند. بدتر از آن این است که همه ما به تجربه می دانیم که در کشور ما قوانین تجربی مصوب کمیسیون اصل 85 عملا نقش دائمی دارد، اما بسته و انحصاری تصویب می شود. پذیرش چنین موضوع مهمی از نظر حقوق ملت منطقی نیست.

رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: این برخورد با مسائل و مقررات مربوط به حقوق اساسی ملت و آزادی های شهروندی صحیح نیست. توجه به عبارت اصل 85 قانون اساسی کافی است; بر اساس اصل 85 قانون اساسی «نمایندگی مستقل از شخص است و نمی توان آن را به دیگری تفویض کرد. مجمع نمی‌تواند اختیارات قانونگذاری را به هیچ شخص یا ارگانی تفویض کند، اما در صورت لزوم می‌تواند اختیار صدور برخی قوانین را طبق اصل 72 به کمیته‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت آن قوانین توسط مجمع به‌عنوان تعیین شده تصویب می‌شود. مدتی که مجمع تعیین می کند، آزمایشی انجام می شود و تصویب نهایی آنها در مجلس خواهد بود. معلوم نیست این بحث مهم حقوق ملت چگونه مصداق «اضطراری» است که در مجلس مجال بررسی آن را نداشته اند و با چنین فوریتی مواجه شده اند. به نظر می رسد اصل 85 منجر به تصویب توافقی با پنهان کاری ضمنی یا حداقل بدون بررسی همه جانبه رسانه ای شود. در عمل، مردم دقیقاً نمی دانند راه حل چیست و مشکلاتی که در حال حل شدن هستند چیست.

مشخص نیست چرا طرح شفافیت کنار گذاشته شد و در مجلس تصویب نشد

امینی ادامه داد: در اصل توجه به دغدغه های عمومی که در جامعه شکل گرفته است کافی است. این زمان و هزینه باید صرف حفاظت از امکانات عمومی کشور و حفظ حقوق ملت در برابر حملات سایبری شود. ایجاد فضای بوروکراسی و وجود کمیسیون ها و هیأت ها در این راستا که باید به طور عادی پیش برود، نامشخص بودن پاسخگویی مراجع و افراد و ابهام در اختیارات آنها، محدود کردن اطلاعات و دسترسی به بهانه های زیرساخت های آینده و آینده یا خیالی. در هر محیطی و کاهش سطح انتقاد، تعمیم مفاد قانون احتمالات و بندهای آن و قابل تفسیر بودن مفاهیم پیشنهادی و ترس از توسعه قدرت های کنترلی در مرحله اجرا می تواند از جمله موارد باشد. کاستی های این طرح جالب اینکه مجلس از یک سو به دنبال حذف صلاحیت ها و ضوابط منطقی و ضروری در مشاغل حساس است و از سوی دیگر با این طرح عملاً نیازمند فعالیت های عادی در فضای مجازی به گونه ای است که نیاز به مجوز، حساسیت و محدودیت دارد.

وی گفت: انتظار مردم از نمایندگان این است که از یک سو حل مشکلات اقتصادی کشور را مدنظر داشته باشند و از سوی دیگر به روش های توسعه شفافیت و نظارت عمومی پایبند باشند. اما مشخص نیست چرا طرح شفافیت کنار گذاشته شد و در همان مجلس تصویب نشد که در این مدت بسیار ضروری بود.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مجلس باید به حرفه گرایی توجه ویژه ای داشته باشد و قوانینی که دغدغه اصلی مردم است را در نظر بگیرد و تصویب کند. از نظر حقوق اساسی، مجلس خانه واقعی ملت است و باید اراده ملت و نماینده آنها را در مطالبه نظام بیان کند. مجلس باید منطقی و تجربی باشد. تاریخ حقوق ایران نشان می دهد که در غیر این صورت به زودی اعتماد عمومی را از دست خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید