تضییع حقوق ملت در طرح صیانت از مجلس انقلاب/ افراد نامناسب در کمیته تشکیلات و نظارت بر طرح دفاع

تضییع حقوق ملت در طرح صیانت از مجلس انقلاب/ افراد نامناسب در کمیته تشکیلات و نظارت بر طرح دفاع

روز جدید : طرح حمایت از مصرف کنندگان سایبری به ابزاری برای درگیری شهروندان و ساکنان بهارستان تبدیل شده است، طرحی که امروزه امنیت روانی جامعه را مخدوش کرده و شهروندان به طرق مختلف سعی در ابراز مخالفت دارند اما نمایندگان مجلس همچنان سرسخت هستند. تلاش برای تحمیل عقیده خود بر 85 میلیون جمعیت کشور.

طرح مجلس با عنوان حمایت از مصرف کننده در فضای مجازی مدت هاست که باعث نگرانی و نگرانی مردم کشور شده است. مجلس یازدهم همچنان قصد دارد با طرح دفاعی مبهم و هشدار دهنده خود جامعه را شوکه کند.

نمایندگان مجلس تاکنون توضیح شفافی در خصوص محتوای این طرح به مردم نداده اند و محتوای آن را به اطلاع مشتریان خود نرسانده اند.

به گزارش جامعه 24 هفته گذشته، موافقان این طرح در اقدامی عجولانه و بسته در کمیسیون مشترک دفاعی تنها با 18 رای موافق، کلیات این طرح را تصویب کردند، تنها 18 نفر برای 85 میلیون نفری که اتفاقاً زنده بودند، مقدر شدند. کسب و کار، سرگرمی و دسترسی آنها به جریان آزاد اطلاعات به این فضای مجازی بستگی دارد. اما شادی این رای برای رای دهندگان دیری نپایید و به دلیل رعایت نکردن آیین نامه داخلی مجلس در زمان رای گیری لغو شد.

بر اساس گزارش رسانه ها، نظرسنجی معتبر مردادماه امسال نشان می دهد که 74 درصد ایرانیانی که از طرح حفاظت مطلع شده اند با تصویب و اجرای آن مخالف هستند و همچنین 14.5 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، یعنی. حدود 9 میلیون نفر در سراسر کشور از طریق رسانه های اجتماعی درآمد کسب می کنند.

با این حال، گروه های پشت صحنه مجلس قصد دارند حرف خود را روی میز بگذارند و اراده خود و جریان های خاصی را در زندگی مردم به ذهن کرسی بنشانند، بنابراین طرح حمایت از مصرف کننده همچنان در دستور کار مجلس است و مشخص نیست نتیجه نهایی چه زمانی خواهد بود. مشخص خواهد شد.

به همراه دکتر رضا مونی، حقوقدان و کارشناس حقوق عمومی و مدرس دانشگاه، این طرح را از نظر قوانین اساسی کشور بررسی کردیم.
طرح حفاظت باید در ملاء عام در نظر گرفته شود

مونی در گفت و گو با خبرنگار جامعه 24 گفت: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس حق تفویض قانون به اشخاص یا دستگاه های دیگر را ندارد، اما بر اساس اصل 85 قانون اساسی، در صورت لزوم، مجلس می تواند مطابق اصل 72 قانون گذاری کند. تفویض اختیار به کمیسیون های تخصصی. چنین قانونی به صورت مخفیانه توسط کمیسیون تخصصی تصویب می شود و به صورت آزمایشی اعمال می شود.

وی با اشاره به اینکه 27 مردادماه طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی برای بررسی در کمیته های تخصصی تر وارد ماده 85 شد، ادامه داد: طرح ورود به ماده 85 با 121 رای به تصویب رسید. بر اساس این اصل، پس از تصویب طرح در کمیته مشترک، دیگر به جلسه علنی ارسال نمی شود و مستقیماً به هیئت امنا ارائه می شود.

این پژوهشگر حقوق عمومی خاطرنشان می کند: قانون مجازات اسلامی، قانون شورای حل اختلاف و قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله قوانینی هستند که مستندات قانونی آن طبق ماده 85 در کمیسیون ها تصویب می شود، اما نکته حائز اهمیت است. طرح حمایتی مربوط به اصول اولیه حقوق بشر و زندگی روزمره مردم است و شرح خاصی ندارد، بنابراین این طرح باید علناً در مجلس مطرح شده باشد، چرا که واکنش های مردمی نسبت به آن بسیار گسترده بود.

مونی گفت: در شرایطی که بسیاری ناامید هستند و هیچ راهی برای جلوگیری از تصویب این طرح در آینده نمی بینند، بیهوده است بدانیم آخرین و مهمترین برنده در اپوزیسیون، آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است. از طریق کمیته ها.

بیشتر بخوانید: مجلس انقلاب همچنان با کلید واژه حراست مقابل مردم ایستاد/ چرا از گذشته درس نگیریم؟

این وکیل دادگستری افزود: در تبصره ماده 167 این آیین نامه آمده است که اگر 15 نفر از نمایندگان قبل از تصویب هیأت امنا در مجلس، ابطال طرح یا لایحه ای را در اصل 85 قانون اساسی درخواست کنند، این درخواست در همان زمان اعلام می شود. در جلسه بعدی طبق ماده 165 آیین نامه داخلی و در صورت تایید این درخواست، رسیدگی به لایحه یا طرح موضوع آیین نامه ادامه خواهد داشت. بر اساس این تبصره، نمایندگان مجلس همچنان می توانند تا زمان تصویب این لایحه در هیات امنا، رای را لغو و مجددا رای دهند.

وی گفت: مخالفان لایحه همچنان فرصت امتحان دارند و با متقاعد کردن نمایندگان برای لغو رای حداقل می توانند از رسیدگی به این لایحه در کمیسیون جلوگیری کنند و تلاش 15 نماینده مجلس برای طرح نیاز کافی است. برای رای گیری مجدد.”
نگاه منفی مرکز پژوهش های مجلس به طرح حفاظت

مونی می گوید: مرکز پژوهش های مجلس در گزارش مفصل کارشناسی خود به بررسی ابعاد مختلف این طرح پرداخته و از زوایای مختلف آن را مغایر با قانون اساسی و اصول مختلف آن به ویژه در خصوص حریم خصوصی، حقوق شهروندی و مواردی مانند ممنوعیت جاسوسی می داند. همچنین گزارش این مرکز در خصوص تداخل در وظایف نیروها مواردی را در این طرح مطرح کرد که عمدتاً بخشی از این طرح در اختیارات قوه مجریه است.

وی عمده ایرادات قانونی را در این زمینه برشمرد و بیان می کند: از جمله این مشکلات می توان به مغایرت واگذاری موضوعات حقوقی به کمیسیون عالی تنظیم مقررات با اصل 85 قانون اساسی، مغایرت واگذاری احکام اجرایی و مصوبات عمومی غیروزرا اشاره کرد. یا هیأت وزیران با ماده 138 این قانون، برخلاف برخی مفاد طرح با تصویب شورای عالی فضای مجازی که مغایر اصل 57 است، در مواردی برخلاف ماده 110 ق.م. قانون اساسی بر خلاف تشکیل کمیسیون عالی I 60 و در نهایت مغایرت برخی مواد دیگر با اصول 75 و 77 و سلب حق مداخله و مطالبه حق مردم از مجلس.

وی گفت: این طرح از نظر نحوه ارائه در مجلس نیز ناقض قانون اساسی بوده است، زیرا بحث این طرح در جلسه غیرعلنی نقض آشکار قانون اساسی است. طبق اصل 69 قانون اساسی، مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن در روزنامه رسمی صدا و سیما و اطلاعات عمومی منتشر شود. مجلس فقط به درخواست رئیس جمهور یا یکی از وزرا یا 10 نفر از نمایندگان مجلس می تواند برای موارد اضطراری و مواردی که نیاز به رعایت امنیت ملی باشد، جلسه غیرعلنی تشکیل دهد.
نقض اصل مصونیت از تعرض به مکاتبات و مکالمات شهروندان در طرح حفاظت

وی توضیح داد که مبتکران این لایحه می خواهند آن را مطابق اصل 85 قانون اساسی تصویب کنند. خود را تفویض کنید. می دانیم که بحث قضایی علنی است و گزارش آن به صورت زنده از رادیو پخش می شود، اما مذاکرات کمیسیون های داخلی علنی نیست و ارسال تصویب این طرح به کمیسیون داخلی یکی دیگر از موارد نقض قانون اساسی در جریان است. از بازنگری در این طرح

موینی می افزاید: همچنین اصول 25 و 22 قانون اساسی تضییع حقوق افراد و بازرسی و بررسی مکاتبات و مکالمات و … را ممنوع کرده است. از افراد نقض این اصول به وضوح در حقوق کیفری جرم انگاری شده است. اما بندهای 10 تا 13 ماده 24 این طرح شرکت های خدماتی را موظف می کند اطلاعات و داده های کاربران را بدون محدودیت در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهند. جالب اینجاست که هیچ تعریف و مشخصی از نهادهای ذیصلاح ارائه نشده است و جالب اینکه چنین وظیفه ای برای گزارش رسانه های خارجی نیز تعریف شده است.

وی افزود: در ماده 3 این طرح اعضای هیأت سازمانی و نظارت به منظور اعمال حاکمیت معرفی شده است که 11 مقام مسئول بدون توجه به تجربه در بالاترین رکن طرح عضویت دارند. هیچ یک از این اعضا به عنوان یک شخص حقیقی و دارای تخصص لازم تعریف نمی شوند، بلکه فقط مسئولیت سازمانی و مدیریتی عضو مورد نظر در نظر گرفته می شود، بنابراین اگر یک پزشک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس باشد، ممکن است عضو شورا

این حقوقدان و مدرس دانشگاه خاطرنشان می کند: در واقع تخصص در عضویت در هیئت مدیره نقشی ندارد، بلکه تنها پست سازمانی ملاک عضویت در هیات مدیره است که طبق ماده 4 باید ضوابط و رویه های کنترل فضای مجازی را کنترل کرد. وظیفه نظارت بر کار رسانه ها، گزارش جرایم و ارجاع آنها به دادگاه های ذیصلاح، حفاظت از محتوای محلی و غیره. از جمله وظایف هیئت نظارت است که به نظر می رسد نیاز به حداقل تخصص در حقوق، جامعه شناسی، ارتباطات و … دارد. .. وجود دارد.

معینی می گوید: گسترش فضای مجازی و تنوع روش های انتشار محتوا و دسترسی به اطلاعات، قانونگذار را در قالب قانون جرایم رایانه ای بر آن داشته تا در سال 88 الزامات و ضمانت های انطباق در این حوزه را تصویب کند. از حقوقی که در قانون اساسی کشور به عنوان اساسی ترین حقوق ملت تعریف شده است و دولت به معنای عام آن بر اساس اصل 3 قانون اساسی موظف به تأمین و اجرای آن است. با این حال، اگرچه روابط حاکم در فضای مجازی بیش از زمان لازم الاجرا شدن قانون جرایم رایانه ای گسترش یافته است، اما نمی توان به این بهانه که بدیهی ترین این اصول احترام به حقوق و آزادی های فردی و قوانین لازم است، از این امر استفاده کرد. در قانونگذار قانون ارائه، تدوین و تصویب شد.

دیدگاهتان را بنویسید