تعارف قانونی از بچه پولدارها با تاییدیه جدید کنکور

تعارف قانونی از بچه پولدارها با تاییدیه جدید کنکور

روز جدید نماینده مجلس: تصویب کنکور انقلاب فرهنگی توسط شورای عالی غیرقانونی است و منجر به حذف دانش آموزانی می شود که دسترسی کمتری به آموزش عالی دارند.

در چند روز گذشته، قانون جدید ابلاغی از سوی دولت در مورد نحوه برگزاری کنکور موج گسترده ای از نظرات مختلف را در مورد نحوه برگزاری آزمون در بین معلمان، دست اندرکاران، اولیای دانش آموزان، کارشناسان و حتی نمایندگان دانشگاه به وجود آورده است. مردم. انتقادات به این موضوع در چند روز اخیر و با اعلام نفرات برتر کنکور به قدری زیاد شده که حتی زمزمه اصلاح این شیوه نگارش به گوش می رسد. بر اساس لیست نفرات برتر کنکور 1401 تنها یک نفر از مدارس دولتی فارغ التحصیل شده است و بقیه دانش آموختگان مدارس غیردولتی و غیردولتی هستند. همین مشکل باعث شده تا منتقدان قانون جدید کنکور موج جدیدی از اظهارنظرهای مخالف درباره این قانون را به راه بیندازند. انتقاد اصلی این کارشناسان و منتقدان این قانون به این دلیل است که معتقدند; قانون جدید فقط باعث افزایش شکاف در کلاس ها و امکان ورود بچه های پولدار به دانشگاه می شود زیرا بر اساس این قانون از این پس موفقیت سه سال آخر تحصیل بین 40 تا 60 درصد موفقیت ورود را تشکیل می دهد. دانشگاه. حال منتقدان این طرح مدعی هستند در صورت اجرایی شدن، والدین از این پس فرزندان خود را برای داشتن معدل بهتر در سه سال آخر تحصیل در مدارس غیردولتی ثبت نام می کنند و حاضرند برای بالاترین معدل هر کاری انجام دهند. از پیدا کردن یک معلم خصوصی گرفته تا خرید انواع کتاب های کمک آموزشی یا در مواردی شاید خرید ارزیابی از معلم!

بر اساس این مصوبه ارزیابی متقاضیان ورود به دانشگاه به دو قسمت تقسیم می شود که یک قسمت مربوط به سوابق تحصیلی و قسمت دیگر مربوط به کنکور می باشد. در این نامه آمده بود: اثر نهایی سوابق تحصیلی در سال 1402 تنها 40 درصد و در سال 1403 تا 50 درصد بوده و این رقم در سال 1405 به 60 درصد خواهد رسید. همچنین بر اساس این مصوبه جدید، آزمون در سال جاری سالی دو بار برگزار شود و مراجع تحصیلی قابل تکرار باشد، به این معنی که اگر معدل سه سال گذشته برای دانش‌آموزان مطلوب نبود، آن دانش‌آموز می‌تواند چندین بار شرکت در آزمون‌ها را تکرار کند تا در صورت کسب نتیجه مطلوب، پس از آن کنکور سراسری فقط شامل دروس تخصصی خواهد بود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی موثر خواهد بود.

فریاد بلند نمایندگان مجلس

موج انتقادات از این مصوبه به حدی بالا رفت که حتی پای نمایندگان را به ماجرا باز کرد. احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی با انتقاد از خلاء آموزشی در جامعه گفت: در بین داوطلبان برتر کنکور سال 1401 مدارس غیردولتی سهم بیشتری داشتند اما این یک نوع تبلیغات است. که در این میان بیشترین سهم مربوط به مدارس با استعدادهای درخشان سمپاد است.» که از انواع مدارس دولتی به شمار می روند. از سوی دیگر توزیع مدارس سمپاد در کشور اشتباه است و بیشتر در مراکز استان های برخوردار است. مدارس پولی باعث آموزش طبقاتی و کلاسی شدن جامعه شده است. از دهه 70 به بعد نظام نئولیبرال. در کشور اجرا شده و اکنون در ابعاد مختلف نهادینه شده است.

عضو کمیته اصلی شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: مدارس حق التدریس با دریافت شهریه و آموزش ویژه قشر متمول و رانت خوار و قدرت سیاسی، فرزندان خود را برای ترقی آماده می کنند و فردی که پول ندارد، این کار را انجام می دهد. این روند با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب است. فرهنگ برجسته‌تر می‌شود.» نادری با اشاره به غیرقانونی بودن شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی قدرت قانون‌گذاری نداشته و سیاست‌گذار است و در سال 92 مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را تصویب کرد. قانون سنجش و پذیرش دانشجو و در صورت لغو قانون مجلس هیچ مرجعی جز مجمع عمومی مجلس نمی تواند آن را لغو کند.

قانون بی اثر

در این شرایط یک کارشناس آموزشی و از اعضای کانون صنفی معلمان ایران در گفتگو با «آرمان امروز» به بررسی این قانون از زاویه ای متفاوت می پردازد. او بر خلاف بسیاری از منتقدان معتقد است که این قانون ربطی به افزایش اختلاف نمرات دانش آموزان ندارد، زیرا اساساً اختلاف نمره سال هاست که به لطف سیستم آموزشی ما در مدارس ایجاد شده و چیز جدیدی نیست! محمدرضا نیک نژاد در این زمینه گفت: ریشه شکاف طبقاتی در نظام آموزشی ما در پولی شدن این سیستم است تا جایی که مافیای آموزش و پرورش یعنی ذی نفعان، مبالغ هنگفتی را پشت این کتاب های آموزشی خرج می کنند و سهامداران غیردولتی و … می گیرند که واقعا جای تعجب دارد!

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 22 تا 23 مدرسه غیردولتی در یک شبکه وجود دارد که هر کدام از آنها با برندسازی درصدد گرفتن پول از مردم هستند، گفت: این مدارس به روش های مختلف تلاش می کنند مدارس دولتی را ناکارآمد جلوه دهند.

نیک نژاد با اشاره به اینکه مدارس دولتی بهتر است به عنوان مدارس دولتی عادی نامیده شوند، گفت: اکنون مدارس دولتی انواع مختلفی دارند. از مدارس مدیریتی گرفته تا مدارس دائمی و… در حال حاضر در برخی مدارس دولتی شمال شهر مدارسی داریم که ماهیانه 30 میلیون تومان می گیرند! سال هاست که کنکور به ابزاری برای شکنجه دانش آموزان و والدین آنها تبدیل شده است. به نظر من حداقل در ظاهر قانون جدید تصویب شده با عقلانیت سازگارتر است. چون به جای اینکه در 4 ساعت سرنوشت بچه ها را مشخص کند، دستور می دهد تا در 3 سال آینده مشخص شود.

این معلم باتجربه فیزیک تهران در ادامه به وضعیت فعلی مدارس و دانش آموزان در خصوص کنکور اشاره کرد و گفت: طبق روال فعلی بسیاری از دانش آموزان 11 سال درس نمی خوانند و در سال آخر به دلیل چند برابر شدن پول کلاس کنکور و معلم خصوصی همزمان در کنکور قبول می شوند. تا جایی که حتی برخی از آنها تا چند صد میلیون تومان خرج می کنند. از طرفی دانش آموز یک خانواده فقیر که سال ها کار و تحصیل کرده و با معدل عالی پذیرفته شده است نمی تواند در کنکور قبول شود. اگر اسم این اختلاف طبقاتی نیست پس چیست؟

نیک نژاد البته با تاکید بر اینکه این ریسک – یعنی افزایش فاصله طبقاتی آموزشی – می تواند در قانون جدید کنکور هم وجود داشته باشد، گفت: شاید بهترین راه حل، امتحانات دهم، یازدهم و سال دوازدهم همگی نهایی باشد. علاوه بر این مشکل، به نظر می رسد دست اندرکاران برای حل مشکل کنکور باید نگاه جدیدی به مدرسه، معلم و دانش آموز داشته باشند، به عنوان مثال، از آنجایی که دستمزد مراقبان در جلسه امتحان است. معلمان بسیار کم و باتجربه باید در این امتحانات دقت کنند، زیرا در همان بازه زمانی می توانند چندین برابر پولی که دولت می دهد درآمد داشته باشند، اکنون ردیف های زیادی در بودجه آموزش و پرورش داریم که عملاً در جای دیگری هزینه می شود. بودجه 200 میلیارد تومانی برای توزیع سیر رایگان در نظر گرفته شده است اما چون بودجه وزارتخانه کم است اجرا نمی شود و در جای دیگری هزینه می شود.در نهایت این عضو کانون صنفی معلمان ایران افزود: در حالی که دانش آموز معلم و مدرسه در بطن تصمیم گیری مدیران نیستند، قطعا هیچ یک از این قوانین نمی تواند نقطه کور کنکور را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید