هانه کارگر: ما در حال آغاز مراحل قانونی برای ابطال تاییدیه حقوق کارگران هستیم

هانه کارگر: ما در حال آغاز مراحل قانونی برای ابطال تاییدیه حقوق کارگران هستیم

بیانیه اتاق کار در پاسخ به مصوبه شورای عالی کار در دستمزد 1402 به شرح زیر است:

به نام خدا

فرا رسیدن سال 1402 هجری شمسی و همزمانی بهار طبیعت را با بهار معنویت ملت شریف ایران به ویژه کارگران زحمتکش ایران اسلامی و جامعه بازنشستگان نجیب کشور و تاکید بر مهار تورم استقبال می کنیم. بزرگترین قدردانی خود را ابراز کنیم.

شورای عالی کار در آخرین جلسه سال 1401 پس از بحث و جدل های طولانی، از افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد امسال نسبت به سال قبل خبر داد و موجی از تلخی را به خانواده های کارگران و مستمری بگیران تحت پوشش تحمیل کرد. تامین اجتماعی در ابتدای سال متاسفانه رقم اعلام شده حتی کفاف سبد معیشتی مصوب این شورا در زمستان 1400 را نیز نمی دهد. چه برسد به زمستان 1401 که حداقل 60 درصد افزایش یافت و در واقع شکاف بین سبد و دستمزد را تشدید کرد.

در همین راستا ضمن ابراز نارضایتی شدید از مصوبه فوق تاکید می کنیم که این مصوبه از دیدگاه ما و بسیاری از کارشناسان حقوق کار در تضاد کامل با دو بند ماده 41 قانون کار است و لذا قابل قبول نيست نمايندگان كارگران در شوراي مذكور جهت استغاثه از مسئولين ذيربط و كارگران محترم موارد زير را مطرح مي نمايند:

1 در حمایت و حمایت از کارگران و بنا به وظیفه ذاتی خود، روند قانونی لغو مصوبه فوق توسط مراجع ذیربط بویژه دیوان عدالت اداری را از اولین روز کاری سال جدید آغاز و تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد. به دست آمده است.

دولت محترم سریعاً اعلام کنند نسبت حقوق اعلامی به نرخ تورم منتشر شده توسط مرکز آمار ایران به عنوان مرجع قانونی چقدر است؟

2 دولت سیزدهم در اولین سال فعالیت خود با اقدامات قانون مدارانه و مسئولانه در حمایت از اقشار کم درآمد حداقل دستمزد را بیش از 57 درصد افزایش داد و این در حالی بود که بر اساس اعلام ایران مرکز آمار، نرخ تورم سالانه تا اسفند 1400 را پایین آورده است. بیش از 40 درصد اعلام شده است. دلایل این روز از نظر اقتصادی شایسته توجه است. در واقع با این مصوبه اولاً تقاضا تحریک شد، ثانیاً بیش از 14 میلیون خانوار کارگری و حدود چهار میلیون خانوار بازنشسته تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند که بیش از نیمی از جمعیت ایران است. آنها که بیش از پیش شکل گرفته بودند، به اصلاح فرآیندهای سرمایه داری امیدوار بودند و بارقه امیدی در دلشان جوانه زد.

هنوز چند ماه از اعلام این مصوبه نگذشته بود که مشخص شد نظریه مارپیچ تورم دستمزد تا چه اندازه بی اساس است. از آنجاست که سرمایه داران وقتی در عمل دیدند که نه تنها موج بیکاری وجود ندارد، بلکه با تحریک تقاضا، تولید رونق می گیرد و در برخی بخش ها تقاضا برای جذب نیروی کار وجود دارد، فکر می کنند مشکل را حل می کنند. مشکل از ریشه بالاخره علیرغم اینکه وزیر کار وقت قربانی ماهیت سوداگرانه ثروتمندان شد، اما اساسا تغییر رویه دولت از این منظر بسیار ناامیدکننده بود.

اظهارات دی ماه رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر عجیب بودن! فرمان دستمزد سال 1401 و همچنین درخواست وی مبنی بر عدم تکرار چنین فرمانی و تأکید بر مداخله دولت برای کنترل افزایش دستمزدها، به وضوح نظر غالب در دولت را روشن کرد و شک و تردید عده قلیلی خوش بین را برطرف کرد. ادامه همان نگاه تغییر یافته اکنون در اعلام حداقل دستمزد در سال 1402 به وضوح قابل مشاهده است.

3- واقعیت این است که طبق آنچه از آخرین جلسات شورای عالی کار می توان جمع آوری کرد، این یک قتل عام سه جانبه گرایی است حال باید تکلیف خود را با شرایط روشن کنیم. از نظر اخلاقی و بر اساس عدالت و البته روح قوانین بین المللی کار و کار، دولت نمی تواند نقش میانجی و حمایت از طرف قوی (کارفرما) را رها کند، هرچند اخیراً شرایط به حدی شدید شده است که نمایندگان دولت بدون پوشش رسمی در نقش کارفرمای بزرگ ظاهر شدند و نمایندگان کارفرمایان عملاً پشت آنها پنهان شدند.

اولاً این سبک و سیاق برای حکومتی که مردمی تلقی می شود زیبنده نیست، ثانیاً چون به هیچ وجه فضای عمومی بخش کارگری را راضی نمی کند، مستأصل و خدای ناکرده آتش زا است و ثالثاً صاحبان حق را وادار به پیگیری و استفاده مجدانه از همه روش ها و ابزارهایی می کند که ممکن است از نظر مسئولان خوشایند نباشد و رابعاً معتقدیم که این امر مغایر با روح فرمان اخیر مقام معظم رهبری در مشهد مقدس است. الرضا (روستا) برای کسانی که کنترل تورم را متوقف می کنند و آن را سرکوب کننده دستمزد می دانند، نمی توانند منادی و مجری افزایش تولید باشند.

4- با حذف ارز ترجیحی (علی رغم هشدارهای داده شده) شاهد جهش قیمت کالاها و خدمات از جمله کالاهای اساسی هستیم. این دیدگاه که با فریز کردن دستمزدها می توان جلوی رشد نقدینگی را گرفت و یا تشنگی ثروتمندان را کنترل کرد، خیال خامی است که قبلاً آزمایش شده و دود آن از چشمان انقلاب و صاحبان واقعی آن رفته است. حال نمی دانیم با چه منطق و از چه منظری باید به پرسش های متعدد و دردناک جامعه ستمدیده کارگری پاسخ داد.

اگر سال ها پیش این اتفاق افتاده اولاً نتایج مشخص است و باید از آن درس بگیریم، اگر از این منشور به آن نگاه کنیم، دلمان به حال نظام مقدسی می سوزد که درخشش آن حاصل خون ده ها انسان است. هزاران شهید و جانباز از جمله بیش از 14 هزار شهید جامعه کارگری که عده ای بدون توجه به وضعیت معیشتی زحمتکشان بی رحمانه با فرضیات نادرست اقتصادی ساختار اقتصادی و بنیان خانواده ها را به خطر می اندازند.

5. یکی از غیر معقول ترین اقداماتی که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم، مقایسه دستمزد کارگران است. این یک واقعیت است که کارگران از کارگران حمایت می کنند و دستمزد منصفانه می پردازند و کارگران نیز از افزایش قانونی کارگران خوشحال هستند.

پرداخت دستمزد و حمایت قانونی از کارگران اشکال مختلف دارد و هدف همه آنها باید پرداخت دستمزد کافی به نحوی باشد که نیازهای زندگی خانوادگی را تامین کند و البته شکل یکسانی ندارد. نقض حقوق میلیون ها انسان به نام برابری، خلاف قانون، عدالت و انصاف است.

وقتی در زمستان 2018 با نامه منطقه ای مزایای فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری را 50 درصد افزایش دادند، آیا حتی یک کارگر اعتراض کرد؟

6 در خاتمه، متواضعانه از دولت محترم خواهشمندیم در صورت عدم اعتقاد به صحت نتایج اقتصادی و روشهای جبرانی پیشنهادی، به تجربه و سیاست کشور همسایه (ترکیه) و چگونگی آن به عنوان یک دولت مسئول توجه نمایند. طی سه مرحله افزایش بیش از 100 درصدی حداقل دستمزدها و با وجود بحران ارزی، تورم نیز کاهش یافت. وقتی رئیس‌جمهور کشوری می‌گوید حداقل دستمزد را افزایش می‌دهد تا خانواده‌ها را از تورم فزاینده محافظت کند، آیا دانش اقتصادی و مشاوران شایسته و با تجربه ندارد یا دستور درستی پیدا کرده است؟ لطفا به این موارد توجه کنید.

فتبروا یا اولی الابصار خانه کارگر

دیدگاهتان را بنویسید