تعطیلی قصابی ها و کمبود گوشت در هرسین/بهانه قیمت گوشت برای جلوگیری از اجرای بخشنامه!!


ساعت: 11:12
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1894314

پس از تاکید مسئولان هرسین بر لزوم اجرای دستورالعمل های مربوط به ذبح بهداشتی و شرعی دام، تعدادی از قصابان این شهرستان اقدام قابل تاملی مبنی بر تعطیلی قصابی های خود کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیوانگا، توجه به نقش مصرف گوشت در سبد غذایی، سلامت آن بسیار حائز اهمیت است چرا که گوشت آلوده می تواند باعث انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان شود و سلامت انسان را با مشکلات زیادی مواجه کند، از این رو نیاز به اجرای قانون اساسی است. رعایت استانداردهای بهداشتی و شرعی در عرضه این محصول غذایی بسیار حائز اهمیت است.

پس از تقویت نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در شهرستان هرسین و تاکید امام جمعه، دادستان و اداره دامپزشکی شهرستان، پس از برخورد با چند قصاب فروش گوشت غیربهداشتی و خارج از شبکه قصابان شهر هرسین در اقدامی برنامه ریزی شده کسب و کار خود را تعطیل کردند.

این قصابان دلیل این امر را تفاوت هزینه کشتار در منزل نسبت به کشتارگاه و مقرون به صرفه نبودن قیمت فعلی و عدم تمایل به تهیه گوشت از مراکز مجاز به نام کشتارگاه عنوان کردند، در حالی که قیمت گوشت تقریباً افزایش یافته است. در بازار هرسین سه برابر شده است.


مشکل گرانی گوشت بهانه ای برای تعطیلی قصابی های هرسین است

وحید دامود; رئیس دامپزشکی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی به منظور نظارت بر کشتار بهداشتی و شرعی حیوانات، این طرح در شهرستان هرسین و سایر شهرستان ها اجرا می شود. بخش‌هایی از استان و شهرستان‌های همجوار.


8e7c6b2d f37a 4b47 ae04 90b2dd10f17e خبر خاکستری

وی افزود: آنچه امروز در اکثر قصابی های سطح شهر با آن مواجه هستیم ذبح دام به صورت غیربهداشتی و شرعی است که در منزل انجام می شود و این به دلیل وجود بیماری های خطرناکی مانند تب کریمه، تب مالت است. تب و غیره و احتمال انتقال بیماری های مذکور به افراد خطرناک است و باید هر چه سریعتر این امر ساماندهی شود.

رئیس دامپزشکی هرسین خاطرنشان کرد: گرانی گوشت بهانه ای برای تعطیلی قصابی ها است چرا که این قیمت بر اساس موقعیت مناطق در نظر گرفته می شود و قیمت گوشت در سال گذشته چندین بار تغییر کرده است. شاید در کلان شهری مانند کرمانشاه قیمت در مناطق مختلف متفاوت است.


تهدید سلامت انسان خط قرمز است

بعد مصطفی کیانی؛ رئیس اداره حراست شهرستان هرکسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه گفت: پس از صحبتی که با تعدادی از این قصابان داشتیم، این افراد علت تعطیلی مغازه خود را پایین بودن قیمت و عدم سود فروش عنوان کردند. گوشت که طبیعتاً در صورت اعتراض باید انجام می شد و قبل از آن از طریق مراجع ذی ربط انجام می شد، زیرا این روش اشتباهی برای تعطیلی یک کسب و کار است.


93eb5c59 af76 4498 884d f2670dddda1d خبر خاکستری


وی با بیان اینکه قیمت فعلی گوشت گاو سبک ۱۵۵ هزار تومان و گوشت گوساله ۱۸۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است، گفت: قیمت تعیین شده توسط کارگروه تنظیم بازار در واقع قیمت گوشت سالم و شرعی است که در مجاز ذبح شده است. کشتارگاه ها ممکن است قصابان محترم هم متوجه این مشکل باشند اما متاسفانه چند سالی است که قصابان عادت کرده اند از کشتار خانگی صحبت کنند که البته تخلف است.

رئیس اداره حراست شهرستان هرکسین خاطرنشان کرد: قصابان دلیل اعتراض خود را گرانی دام سنگین عنوان می کنند در حالی که در مورد دام سبک بحث ذبح بهداشتی و شرعی مطرح می شود اما اغلب این کار انجام می شود. در خانه و البته در این زمینه تهدیدی برای سلامت مردم وجود دارد که خط قرمز آنهاست.


برخی از گوشت های موجود در قصابی های هرسین مشکوک است

حجت الاسلام رضایی امام جمعه هرسین در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته خود با ابراز نگرانی از عدم نظارت بر ذبح احشام در این شهرستان گفت: شایسته نیست نظارتی بر ذبح احشام در این شهرستان صورت نگیرد. ذبح احشام در شهر هرسین، زیرا در قصابی های ما مردم گوشتی می خورند که گاهی جای سوال دارد.


f062dbde d585 4b98 aac6 1baaf6f8c58e خبر خاکستری

وی افزود: ذبح دام باید مورد تایید ناظر شرعی باشد و از نظر بهداشت دامپزشکی ممهور به مهر دامپزشکی باشد.

به گزارش دیوانگاه، با توجه به اینکه اجرای دستورالعمل های بهداشتی در خصوص حفظ سلامت مردم یک ضرورت است و از سوی دیگر حفاظت از مشاغل نیز در اولویت قرار دارد، لازم است نهادهای متولی پیگیری و ارائه کنند. راهکارهای کارشناسی و ایجاد الزامات قانونی از ایجاد انحصار و بروز مشکلات مشابه در بین طبقات جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید