تعطیلی و کاهش ساعت کاری در دستور کار است/ مردم از گرما و کم آبی خسته شده اند

تعطیلی و کاهش ساعت کاری در دستور کار است/ مردم از گرما و کم آبی خسته شده اند

بحران آب در ایران به دلیل مشکلات ناشی از کمبود آب است. کمبود آب می تواند ناشی از دو مکانیسم مختلف باشد: کمبود آب فیزیکی (مطلق) و کمبود آب اقتصادی. کمبود آب فیزیکی به فقدان منابع آب طبیعی کافی برای پاسخگویی به تقاضای یک منطقه اشاره دارد و کمبود آب اقتصادی ناشی از سوء مدیریت منابع آب کافی در دسترس است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور از شکسته شدن رکورد تاریخی مصرف برق کشور خبر داد. مسئولان برخی از مسئولان گفته‌اند با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی و تداوم گرما و افزایش مصرف برق در هفته‌های آینده، ممکن است درخواست «تعطیلی» به رئیس‌جمهور ارائه شود.

طبق گزارش های رسمی، رکورد تاریخی مصرف برق در روز 28 تیر و رکورد مصرف برق در شب در شامگاه 30 تیر در ایران شکسته شد. به گفته مصطفی رجبی مشهدی، چهارشنبه شب هفته گذشته پیک مصرف برق در شب از ساعت 20 تا 23 به 68 هزار و 110 مگاوات رسید که معادل مصرف برق کل استان های هرمزگان و کرمان است.

رکورد پیک مصرف برق شبانه کشور در شامگاه 21 جولای نزدیک به هفت درصد بیشتر از رکورد قبلی 62776 مگاواتی در سال گذشته بود.

ناصر اسکندری، معاون تولید برق حرارتی وزارت نیرو در 28 تیرماه اعلام کرد که مصرف برق «به شدت افزایش یافته» و به بیش از 72000 مگاوات رسیده است و هشدار داد که افزایش فشار تجهیزات نیروگاه و شبکه برق را تهدید می‌کند.

موضوع تامین برق و آب به ویژه در فصل تابستان یکی از چالش های اصلی در ایران است و همه ساله شهروندان در اوج گرما با قطعی برق مواجه می شوند. علاوه بر منازل، در هفته های اخیر برق ادارات، نواحی صنعتی و صنایع برق یا قطع شده و یا به صورت سهمیه ای تخصیص داده شده است.

روز پنجشنبه 31 تیرماه، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت که برق 50 تاسیسات دولتی به دلیل «تخطی از حد مصرف تعیین شده» به صورت «هوشمند» قطع شده است.

بر اساس این خبر، پس از اینکه مصرف برق کشور به اوج های تاریخی رسید، طرح تعطیلی ادارات دولتی و خصوصی برای کنترل و مدیریت مصرف برق نیز به یکی از گزینه های اصلی دولت تبدیل شده است.

از سوی دیگر برخی اخبار حاکی از آن است که بسیاری از استان های کشور در روزهای گرم نیمه دوم تیرماه سال جاری با بحران «کم آبی» مواجه هستند و دستور کار مسئولان برای جبران مشکلات، انتقال شرب است. آب با تانکر و خاموشی «مشتریان پرمصرف».

جماران روز جمعه 2 تیرماه در این زمینه گزارش داد که منطقه ملاشیه در غرب اهواز با 80 هزار نفر جمعیت بیش از 30 روز بدون آب بوده و برخی از روستاهای دهستان غیزانیه در 50 کیلومتری شهر اهواز. این شهر از کمبود آب رنج می برد.

جماران همچنین گزارش داد که در روستای شویمت از توابع شهرستان گایزانیه آب وجود ندارد و بسیاری از اهالی به دلیل اینکه مجبور به نوشیدن آب از کانال گوسفندان و یا جمع آوری و استفاده از آب باران در زمستان هستند روستا را ترک کرده اند.

همچنین در روستاهای حنیری یک، حنیری دو و حنیری سه از توابع باوی استان خوزستان، آب «هر دو روز» به مدت سه ساعت وصل می‌شود.

تسنیم 2 تیرماه نیز اظهارات معاون امور مشترکین شرکت آبفای استان تهران را تکرار کرد که گفته بود از زمان شروع پروژه «برای مقابله با مصرف کنندگان بد» آب 30 هزار خانوار قطع شده است. .

این مقام مسئول گفت که قطعی آب برای این مشترکین «حدود شش تا هفت ساعت» بوده و اگر با «رفتار نامناسب مصرف» ادامه دهند، قطعی آب طولانی‌تر می‌شود. از این شهر مشکل قطع یا افت فشار وجود دارد و مردم از تانکرها آب می گیرند.

خبرگزاری ایسنا 30 تیرماه از مشکل کم آبی در شهر کرج خبر داد و به نقل از سرپرست فرمانداری ویژه کرج گفت: تعداد تانکرهای آب در مناطقی که مشکل کم آبی دارند افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس نیز از شیراز گزارش داد که گرمای تابستان از میزان استنشاق ها کاسته و اولین ماه تابستان رو به پایان است. آب مهمترین عنصر حیاتی است که به ویژه در روزهای گرم بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند، با این حال این روزها کم آبی پای خود را در گلوی نقاط مختلف استان فارس و البته شهر شیراز گذاشته است به طوری که تبدیل به آب می شود. تحمل گرما برای مردم غیر قابل تحمل تر است.

مدیرعامل شرکت آبفای شیراز، هفتم خردادماه در گفت و گو با فارس، تکمیل خط لوله دوم آب را از وظایف شرکت آب منطقه ای اعلام کرد و گفت: کمبود آب در شیراز به دلیل ظرفیت کم تولید، خشک شدن آب است. چاه ها و افزایش مصرف.

بهمن بهروزی از بهره برداری از خط لوله دوم آب به عنوان راهکاری برای رفع کم آبی شهر شیراز به مدت 10 تا 15 روز از 7 خرداد (حدود 15 تا 11 تیرماه) خبر داد.

اما در مصاحبه بعدی که در 19 تیرماه انجام شد، گفت: قرار بود روز پنجشنبه هفته جاری 24 تیرماه آب منطقه ای این خط را به پایان برساند اما درخواست یک هفته تاخیر کرد و 31 تیر (فردا) خط افتتاح می شود.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس هفته گذشته در گفت و گو با خبرگزاری فارس از افتتاح این خط در اواخر تیرماه خبر داد.

مدیرعامل آبفا شیراز اعلام کرد: شبکه آبرسانی وصل است، مشکلاتی وجود دارد، اما نمی توانیم قطعی آب برنامه ریزی شده را اعلام کنیم، در این صورت باید یک قطعه را به طور کامل خاموش کنیم، اما حالا که این کار را نمی کنیم، فقط یک تعدادی از خانه ها با مشکل آب که ما با تانکر تامین می کنیم، مواجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید