رئیسی در جلسه دولت و مجلس: نظارت نباید جسارت را از مجریان سلب کند/ مردم به شدت از اختلاف و شایعه سازی و حاشیه سازی خسته شده اند/ افزایش مشارکت اجتماعی مردم یکی از ملزومات حضور حداکثری آنها در انتخابات است.

رئیسی در جلسه دولت و مجلس: نظارت نباید جسارت را از مجریان سلب کند/ مردم به شدت از اختلاف و شایعه سازی و حاشیه سازی خسته شده اند/ افزایش مشارکت اجتماعی مردم یکی از ملزومات حضور حداکثری آنها در انتخابات است.

رئیس جمهور در جلسه مشترک دولت و مجلس با بیان اینکه مردم از اختلاف و حاشیه سازی متنفر هستند، گفت: آنچه مردم را خوشحال می کند حل مشکلات آنهاست، همه ما وظیفه داریم دستورات راهبردی رهبر معظم انقلاب را اجرا کنیم. اجتناب از حاشیه نشینی، برای بهبود معیشت و رونق کسب و کار. و بیایید کار مردم را امتحان کنیم.

رئیس جمهور در جلسه مشترک دولت و مجلس با بیان اینکه مردم از اختلاف و حاشیه سازی متنفر هستند، گفت: آنچه مردم را خوشحال می کند حل مشکلات آنهاست، همه ما وظیفه داریم دستورات راهبردی رهبر معظم انقلاب را اجرا کنیم. اجتناب از حاشیه نشینی، برای بهبود معیشت و رونق کسب و کار. و بیایید کار مردم را امتحان کنیم.

سید ابراهیم رئیسی در جلسه ماه مبارک رمضان و اولین جلسه مشترک دولت و مجلس در سال 1402 که شامگاه چهارشنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، از زحمات نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 1402 قدردانی کرد. محقق شدن 97 درصد از درآمدهای بودجه سال گذشته، نتایج اقداماتی از قبیل تعیین تعرفه خدمات درمانی، درجه بندی معلمان و یکسان سازی حقوق بازنشستگان را پس از سال ها تاخیر و در شرایط تشدید تحریم ها، به اطلاع رسانی رساند. از جمله موفقیت های کسب شده در سال گذشته باشد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، مغایرت منابع و مصارف در بودجه سال های گذشته مایه نگرانی است، افزود: در بودجه امسال مغایرتی در این زمینه وجود ندارد. اما در عین حال با توجه به برخی تغییرات در لایحه ارائه شده از سوی دولت، به زودی لایحه ای برای اصلاح این مشکلات به مجلس ارائه می شود.

رئیسی با اشاره به افزایش درآمد و تلاش برای افزایش تولید در سال گذشته گفت: با اقدامات دولت 2 میلیون مودیان به جمعیت مودیان اضافه شده و در واقع فرار مالیاتی کاهش یافته است.

رئیس جمهور به اجرای برخی پروژه های عمرانی و زیربنایی در تعدادی از استان ها در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: علاوه بر اجرای طرح هایی مانند آبرسانی، 6 هزار مگاوات برق وصل و به ظرفیت شبکه سراسری اضافه شد. و 7700 مگاوات قبل از ورود تابستان به شبکه سراسری برق اضافه شد که می تواند به طور موثر به حل مشکل عدم تعادل برق کمک کند.

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم تلاش تمامی ارکان مدیریتی برای افزایش بهره وری تاکید کرد و رشد اقتصادی را در گرو افزایش سرمایه گذاری و بهره وری دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته تیمی را برای بررسی وضعیت بهره وری در دستگاه های اجرایی مامور کرد تا مشخص شود. عملکرد دستگاه ها تا جایی که با اعتبار، ظرفیت و تعهدات آنها مطابقت دارد.

رئیس جمهور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تسهیل مشارکت مردم در امور اقتصادی، اجماع دولت و مجلس برای تدوین سازوکاری برای ارتقای مشارکت مردم در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

رئیسی با درخواست از مجلس برای همکاری با دولت در بررسی و تدوین راهکارهای تحقق شعار سال، ناهماهنگی در نظام پولی و بانکی و ارزی و ناهماهنگی بودجه و صندوق های بازنشستگی را از مشکلات دانست. و چالش های حوزه اقتصادی و تاکید کرد: مجلس و دولت با همکاری و همدلی و توجه به ظرفیت های کشور می توانند با اجرای صحیح برنامه هفتم توسعه این اختلافات نگران کننده را برطرف کنند.

رایضی در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم کنترل و تنظیم بازار تاکید کرد و اظهار داشت: دولت موافقت خود را با تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس اعلام کرد اما برخی از نمایندگان در کمیسیون های تخصصی با این موضوع مخالفت کردند و خواستار این شدند تشکیل سازمان بازرگانی

رئیس جمهور افزود: دولت برای همراهی با مجلس لایحه جدیدی را با اصلاح موضع به مجلس ارسال کرده است و امیدواریم به زودی این موضوع وارد دستور کار مجلس شود و تکلیف آن مشخص شود.

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود مبارزه با فساد را شرط موفقیت در دستیابی به رشد اقتصادی دانست و گفت: مجلس می تواند در شناسایی و رفع موانع و اصلاح ساختارهای فساد به دولت کمک کند تا مردم مطمئن باشند که علاوه بر با شناسایی فساد و برخورد با مفسدان، پایه های فساد نیز از بین می رود.

رائیزی نمایندگان مجلس را بهترین مشاور دولت در اداره کشور در عرصه های مختلف می داند و بیان می کند: مردم از اختلافات و اختلافات و حاشیه سازی ها به شدت خسته شده اند، امروز وظیفه دولت و مجلس است که مشکلات مردم را حل کند و تامین کند. آسایش و نشاط دلایلی را برای افزایش سرمایه اجتماعی فراهم می کنند.

رئیس جمهور افزایش مشارکت اجتماعی مردم را برای مشارکت گسترده و حداکثری آحاد ملت در همه عرصه ها از جمله انتخابات ضروری دانست و افزود: اکنون که مردم با حضور صحنه ای زیرکانه خود در جنگ ترکیبی اخیر دشمن را ناکام گذاشته اند. مسئولان نیز باید به مردم بیشتری خدمت کنند و برای حل مشکلات آنها تلاش کنند.

رئیسی با اشاره به جایگاه نظارتی مجلس گفت: احساس مسئولیت برای نمایندگان برای پیگیری کار مردم ارزشمند است اما نظارت نباید جسارت مجری را از او بگیرد.

رئیسی با تاکید بر رویکرد قانون مداری دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در هنگام تصویب طرح ها و لوایح باید با دقت و کارشناسی تصمیم گیری شود تا قانون خوب، جامع و جامعی تهیه شود که حداکثر ظرفیت اجرا را داشته باشد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور گزارشی از تعامل و روابط مجلس و دولت ارائه کرد و با اشاره به دیدارهای نمایندگان با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در سال گذشته، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در سال 2017 با رئیس جمهور دیدار و گفت وگو کرد. در دوره اقتدار مردمی تا کنون 31 جلسه مجمع نمایندگان استان و جلسات کمیسیون های تخصصی مشترک برگزار شده است.

حسینی افزود: 9 هزار جلسه بین نمایندگان و وزرای دولت مردمی برگزار شده و 54 لایحه از سوی دولت تقدیم مجلس شده که 10 لایحه به قانون تبدیل شده و 2 لایحه در انتظار نظر شورای نگهبان است.

در این جلسه محمدباقر کلیباف رئیس شورای اسلامی نیز با ابراز خرسندی از همکاری و همدلی دولت و مجلس بر تقویت همکاری ها برای حل مشکلات مردم و تحقق شعار سال تاکید کرد.

وی بر همکاری دولت و مجلس برای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به عنوان نقشه راه کشور در 5 سال آینده تاکید کرد و خاطرنشان کرد: اجرای صحیح سیاست های برنامه توسعه می تواند محور همه تحولات باشد.

قالیباف ارتقای امور به ویژه در حوزه اقتصاد را از الزامات رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از قوای سه گانه دانست و با اشاره به نقش مردم در رشد تولید گفت: لازمه مشارکت مردم در امور امانت است که اگر احساس کنند در سیستم مدیریتی اثر دارند، پای کار بیایند و قوی باشند، پیشرفت کشور منوط به حضور آنها در همه عرصه هاست.

دیدگاهتان را بنویسید