تغییر در ساختار استخدامی نیروهای دولتی با تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان کشوری

ورود پیمانکاران به دولت و در نتیجه بی عدالتی در نظام حقوق و دستمزد کارکنان دولت و نبود امنیت شغلی یکی از مشکلات اساسی کارکنان شاغل در پست های مختلف مدیریتی اعم از شرکت های پاره وقت و نیمه وقت است. و غیره در دستگاه اجرایی

انعقاد قراردادهای مختلف توسط پیمانکاران با کارکنان دولت و سلیقه‌ای در پرداخت‌ها و ناامنی در محیط کار باعث شده تا بخشی از انرژی ذهنی و فکری نیروهای سازمان‌های دولتی صرف این موضوع شود، در حالی که اگر کسی احساس می‌کند خوب است. شغل و مطمئن باشید که تا پایان خدمت به این شغل ادامه خواهد داد، عملکرد بالاتری خواهد داشت، بنابراین می توان گفت که تعهد سازمانی به عنوان یک عامل مثبت می تواند عملکرد کارکنان را بهبود بخشد.

علی بابای کارنامی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیش از این در این خصوص گفته بود: داشته های مردم در نظر گرفته شده و متاسفانه در عمل به این موارد ذائقه رفتار به چشم می خورد.

به گفته کارشناسان و برخی از مسئولان، وجود شرکت های پیمانکاری به عنوان واسطه برای استخدام نیروی انسانی در دولت نه تنها باری بر دوش دولت است، بلکه مشکل بزرگی است که صاحبان این شرکت ها را مجبور کرده است که تنها بخشی از بودجه را بدون نیاز به بودجه اجرا کنند. فعالیت های ویژه و کارآمد، توزیع دولتی که باید حقوق کارمندان را بپردازد و برعکس آن قابل توجه است.

برخی از پیمانکاران اگرچه مبالغ هنگفتی از دولت برای پرداخت حقوق کارکنان شرکت ها دریافت می کنند، اما حداقل دستمزد را به آنها می پردازند و برای کارهای ناتمام سود زیادی دریافت می کنند.بار مالی کمتری برای دولت.

خلیل بهروزی فر، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: در نتیجه اجرای طرح ساماندهی کارکنان کشوری علاوه بر افزایش نیروی کار در سازمان ها و ادارات، همچنان به صورت یک برنامه باقی خواهد ماند. تفاوت برای دولت.»

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ساماندهی کارکنان شرکتی و پیمانی در دولت تدبیری است که سال هاست نیروی کار منتظر آن بوده است، گفت: این طرح در دولت است. این طرح نه تنها بار مالی بر دوش دولت نخواهد داشت، بلکه با تفاوت فاحش حقوق کارکنان دولت به پایان می رسد.

وی افزود: اما با توجه به اینکه اغلب کسانی که بین سازمان های دولتی و نیروی کار تحت عنوان مجری یا سایر عناوین کمک مالی دریافت می کنند، تنها بخشی از این مبلغ را به عنوان حقوق یا دستمزد به نیروی کار پرداخت می کنند. یک میلیون تن در ماه، این در حالی است که مبالغی که این واسطه ها از سازمان ها و ادارات حقوق و دستمزد کارکنان دریافت می کنند تا 7 میلیون تن در ماه برای هر نفر است.

از سوی دیگر انجام فعالیت های مشابه دو همکار و یک شرکت در فضای کاری با برداشت های متفاوت به زعم کارشناسان و اغلب مسئولان، جلوه آشکار تبعیض و چالشی در نظام اداری کشور است.

حسین عرب اسدی، معاون منابع انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در این باره به میزان گفت: این درست است که پرداخت ها باید متناسب با تعداد افراد شاغل در یک سازمان باشد و اگر دو نفر کارمند یک کار را انجام دهند. اما حقوق متفاوتی دارند، این هم ظلم است و شکاف دستمزد چالش ما در نظام اداری است.

طرح ساماندهی کارکنان دولت که در دولت یازدهم مطرح شده بود، در تاریخ 13 دی ماه 1392 در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با 10 ماده و 12 تبصره به تصویب نهایی رسید و آماده ارسال به جلسه علنی شد.

خلیل بهروزی فر، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ۱۴ دی ماه ۹۲ درباره روند تصویب طرح ساماندهی دولت در جلسه روز گذشته کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. کمیسیون 10 نفره و 12 تبصره آماده ارسال به جلسه علنی مجلس است.

وی در خصوص مهلت تقریبی برای تصویب این طرح در مجلس علنی گفت: هدف ما این است که تا پایان امسال این طرح را تصویب کنیم اما از آنجایی که این طرح زوایای زیادی در ابعاد مختلف دارد، باید برای تصویب آن دقت بیشتری کنیم. “

با توجه به آغاز رسیدگی به بودجه 1401 در جلسه علنی مجلس، سایر طرح ها و لوایح تا پایان مهلت بررسی و تصویب و بررسی طرح انتصاب عمرانی از دستور کار خارج شد. خدمتگزاران برای امسال به تعویق افتاد.

خلیل بهروزی فر دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: علت تاخیر در بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی: .

وی افزود: درخواستی را به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده ایم که به امضای ۱۸۰ نماینده محترم مجلس رسیده است. البته اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان حاضر به امضای این درخواست بودند، اما ما ادامه ندادیم.»

به گفته بهروزفر، طی این درخواست از رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته شد تا طرح ساماندهی کارکنان دولت را در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار داده و در دو فوریت به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در سال 1401 نیز گفت: با توجه به فضای حاکم بر جلسه علنی مجلس و نظر مثبت اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح موافق است باید تصویب شود و ما مطمئن هستیم که طرح ساماندهی کارکنان کشور تصویب می شود و رئیس جمهور و دولت نیز نظر مثبتی به این طرح دارند.

نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی در پایان با پیش بینی زمان تقریبی تصویب این طرح در سال 1401 گفت: فکر می کنم این طرح در شش ماهه اول سال 1401 تصویب شود.

اما با توجه به اهمیت رعایت انصاف در پرداخت ها از سوی رئیس جمهور و نظر مثبت اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح ساماندهی کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی در نهایت به تصویب رسید. به زودی در دستور کار بهارستانی ها قرار می گیرد و به زودی تصویب می شود

دیدگاهتان را بنویسید