تغییر مصوبه پرداخت وام 200 میلیونی مسکن روستایی + جزئیات

تغییر مصوبه پرداخت وام 200 میلیونی مسکن روستایی + جزئیات

روز جدید : هیات وزیران با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاح مصوبه مربوط به پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال 1401 موافقت کرد.

طبق مصوبه هیات وزیران سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال 1401 بر اساس مقررات ملی ساخت و ساز برای حداقل 200 هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت ، مبلغ 200 میلیون تومان برای دوره مشارکت مدنی و فروش بازده (مجموعا 20 سال) تعیین شده است.

وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روستاهای هدف را بر اساس معیارهای شدت ضریب محرومیت، جمعیت نسبی بالاتر و نسبت خانوارهای مبتلا به فقر مسکن انتخاب کند و افراد واجد شرایط باید نسبت به انتخاب روستاهای هدف اقدام کنند. با اولویت کمیته امداد و بهزیستی به بانک امل ارائه شود.

شرایط استفاده از تسهیلات موضوع این مصوبه در سال 1401 عبارتند از:

الف) عدم استفاده متقاضی از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر در سالهای اخیر.

ب) عدم استفاده متقاضی از تسهیلات دولتی مربوط به اعطای مسکن اعم از زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ای برای خرید یا ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری (استعلام سبز بودن فرم «ج» از وزارت. نظام راه و شهرسازی)

ج) متقاضیان شهرنشینی در طرح های کمک مسکن در صورت استفاده از تسهیلات مسکن در روستاها و شهرهای زیر 25000 نفر جمعیت از سال 1384 نمی توانند از طرح های کمک مسکن شهری بهره مند شوند.

د- استفاده از ظرفیت این آیین نامه برای مردان مجرد با اولویت مردان متاهل اشکال ندارد.

همچنین بر اساس مصوبه دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بانک های عامل و سهمیه آنها را برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرها تعیین کند. با جمعیت زیر 25 هزار نفر با ضمانت سفته زنجیره ای.

در صورت درخواست متقاضی، بانک عامل سند رسمی سایت روستایی در مرحله بهسازی و نوسازی را به عنوان تضمین و تضمین اخذ سایت دریافت می کند.

همچنین متقاضیانی که از تاریخ تصویب تسهیلات مذکور در شورای عالی مسکن در تاریخ 4 آبان ماه 1400 با بانک متبوع قرارداد منعقد کرده اند می توانند تا سقف تسهیلات انفرادی (200 میلیون تومان) از تسهیلات اضافی استفاده کنند. سهمیه 1401 و در ضمانت نامه صادره از سازمان برنامه و بودجه کشور.

دیدگاهتان را بنویسید