تفاوت بین قطعی اینترنت 2018 و 2019؛ چگونه دولت رئیس جمهور دسترسی مردم را قطع کرد؟

تفاوت بین قطعی اینترنت 2018 و 2019؛  چگونه دولت رئیس جمهور دسترسی مردم را قطع کرد؟

قطعی جهانی اینترنت بین المللی، قطع منطقه ای، قطع IPv6، افزایش مسدودسازی DNS رمزگذاری شده، فیلتر کردن و غیره. راه حل هایی هستند که برای غیر قابل دسترس کردن اینترنت استفاده شده اند.

وب سایت OONI به عنوان پایگاه جهانی رصد و نظارت بر سانسور اینترنت در جهان، آخرین گزارش خود را از قطعی اینترنت در ایران از 25 سپتامبر تا 25 مهر (16 شهریور تا 26 مهر) و دوره های خاموشی یا قطعی اینترنت در ایران نوشته است. اپراتورهای همراه اول ایرانسل و رایتل نیز از فیلتر شدن برخی پلتفرم ها در اعتراضات مردم خبر دادند.

OONI در ابتدای این گزارش اشاره کرد که هدف از انجام این بررسی و انتشار نتایج آن، روشن کردن آنچه در حال تبدیل شدن به یک رویه گسترده و پیچیده توسط برخی از دولت‌ها در سراسر جهان است و منظور آنها از این رویه، قطع اینترنت است. در هنگام وقوع رویدادهای خاص در برخی کشورها.

به گزارش زومیت؛ این پایگاه جهانی نظارت بر محدودیت و سانسور اینترنت با بررسی وضعیت اینترنت به این نتیجه رسیده است که در سال‌های اخیر نهادها و مراجع مرتبط با اینترنت ایران از مدلی مشابه برای محدود کردن اینترنت استفاده کرده‌اند که باعث مسدود شدن کامل شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف می‌شود. این شامل پلت فرم ها و پیاده سازی سطوح فراگیر کنترل اینترنت است. الگویی که از اواخر شهریور تا پایان مهر 1401 محقق شد. البته بر اساس این گزارش، در محدودیت های اخیر اینترنت در ایران، «راهبردهای فنی گسترده تری برای جلوگیری از دور زدن انسداد و محدودیت های اعمال شده در اینترنت به کار گرفته شده است».

گزارش OONI الگوهای مختلف اختلال اینترنت در کشور را بین سپتامبر و اکتبر 2022 گزارش می‌کند. قطعی شبکه اینترنت موبایل (به ویژه در ساعات خاصی از شب)، قطعی اینترنت منطقه ای (به ویژه در استان های کردستان و خوزستان)، مسدود شدن ترافیک HTTP/3 و QUIC، قطع IPv6، افزایش انسداد DNS رمزگذاری شده، افزایش توان عملیاتی برای شبکه های تلفن همراه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، مسدود کردن فروشگاه‌های آنلاین برای دانلود و نصب نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها، مسدود کردن لینک‌های افزونه‌های مرورگر، تخلفاتی است که در بررسی‌های این پایگاه مشاهده شده است.

آنچه در مورد افزایش انسداد DNS رمزگذاری شده ذکر شده در این گزارش حائز اهمیت است این است که در این مدت بسیاری از ISPها در ایران با چندین روش فنی (تداخل DNS و TLS) سرورهای نام دامنه امن (DNS over HTTPS یا DoH) را مسدود کرده اند. وزارت بهداشت نام وب‌سایت‌هایی را که کاربر می‌خواهد از آن بازدید کند، پنهان می‌کند تا فیلتر را دور بزند. تغییری که در دوره گذشته رخ داده است این است که این فعالیت DoH مسدود شده است، بنابراین دور زدن فیلتر برای کاربران دشوارتر می شود.

همه اینها از شهریور تا مهر اتفاق افتاد

این گزارش همچنین جدول زمانی ترسیم می کند که نشان می دهد در روزهای مختلف از 4 شهریور تا 25 مهر، چه اختلالات و محدودیت هایی در اینترنت ایران رخ داده است. بر اساس این جدول زمانی، اولین قطعی منطقه ای اینترنت در ایران در چهارم شهریورماه رخ داد و خوزستان اولین استانی بود که این قطعی را تجربه کرد. قطعی اینترنت 7 شهریور به کردستان می رسد.

از 29 سپتامبر، انسداد DNS های رمزگذاری شده در کشور تقویت شده است. قطعی روزانه اینترنت در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز از 9 شهریور آغاز شد. اینستاگرام و سپس واتس اپ نیز از آن تاریخ فیلتر شدند.

از 31 شهریور اولین قطع IPv6 در اپراتور ایرانسل رخ داد. IPv6 آخرین و به روز شده پروتکل اینترنت (IP) است که برای برقراری ارتباط بین سیستم های متصل به هم برای ارسال بسته ها از طریق شبکه و شناسایی دستگاه ها استفاده می شود. در 24 شهریور، ترافیک این پروتکل اینترنتی در اپراتور ایرانسل کاهش یافت که باعث مسدود شدن پروتکل و اختلال برای کاربران شد. در همان تاریخ، گوگل پلی استور و اپ استور نیز فیلتر شدند.

طبق گزارش OONI، فیلترینگ از اول اکتبر و اول اسکایپ و لینکدین افزایش یافت و سه روز بعد مخازن افزونه‌های مرتبط با مرورگر فیلتر و در دسترس نبودند. در 11 و 12 اکتبر برخی از محدودیت ها برداشته شده است. یازدهم مهرماه، اتصال IPv6 در اپراتور ایرانسل به حالت عادی بازگشت و در روز دوازدهم مهرماه، قطعی روزانه اینترنت که از 9 شهریور آغاز شده بود، سرانجام پس از دو هفته پایان یافت.

پس از آن تاریخ قطعی اینترنت هر روز اتفاق نیفتاد و در روزهای خاصی اینترنت اپراتورهای همراه ایرانسل، فرست و رایتل قطع شد. بر اساس نظرسنجی های OONI، شنبه 25 مهر، چهارشنبه 30 مهر و شنبه 23 اکتبر روزهایی بود که اینترنت در ایران قطع شد. روزهایی که در شهرهای مختلف کشور تظاهرات و تجمعات برگزار می شد.

OONI تمام این قطعی ها و اختلالات تله متری را که توسط پروژه تشخیص و تجزیه و تحلیل قطعی اینترنت (IODA) تهیه و ترسیم شده بود را نشان داد:

این قطعی ها در دو اپراتور رایتل و ایرانسل انجام شد. خطوط عمودی قرمز در این نمودارها قطعی اینترنت را در بازه زمانی این گزارش نشان می دهد.

این سایت با استناد به شاخص‌های اقتصادی تدوین‌شده توسط ISOC، از آسیب‌دیدگی اقتصاد ایران در جریان قطع اینترنت خبر داد. بر اساس این گزارش، در این مدت واردات و صادرات ایران کاهش یافته و بورس کشور در روند نزولی مستمر بوده است.

این گزارش وضعیت قطعی ها و قطعی های اخیر اینترنت را با قطعی سراسری اینترنت در سال 2018 مقایسه می کند و می نویسد: در بحبوحه اعتراضات آبان 1397 (آبان 1398)، ایران قطعی سراسری اینترنت را اعمال کرد. در طول تعطیلی، اکثر ایرانیان از اتصال به اینترنت جهانی مسدود شدند، اما همچنان به اینترانت ملی ایران (شبکه داخلی میزبان وب‌سایت‌ها و خدمات ایرانی) دسترسی داشتند.

بر اساس یافته‌های OONI، قطعی‌های اخیر اینترنت دو تفاوت عمده با قطعی اینترنت در سال 2018 دارد، اولین تفاوت این است که در آخرین محدودیت‌ها، سه اپراتور تلفن همراه کشور (همراه اول، ایرانسل و رایتل) بیشترین تاثیر را از آن داشته‌اند. محدودیت ها، در حالی که در سال 2018 شبکه های بیشتری در ایران محدود شدند.

اما از نظر مدت محدودیت قطعی در سال 1401 رکوردی ثبت شد که قابل مقایسه با وضعیت اینترنت در سال 2018 نیست. قطعی اینترنت بین المللی در سراسر کشور در سال 2018 تنها پنج روز به طول انجامید اما این قطع دسترسی به اینترنت شبکه جهانی اینترنت برای چندین هفته در دو ماه گذشته رخ داد و هر روز از ساعت 16:00 تا نیمه شب ادامه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید