تقلب و بی نظمی در کنکور امسال; شایعه یا واقعیت؟

تقلب و بی نظمی در کنکور امسال;  شایعه یا واقعیت؟

روز جدید : نماد سالیان سال سازمان سانسه دکتر توکل بود که به آقای کنکور معروف بود.خود کنکور بود! ما نمی گوییم که برای همیشه بماند، بلکه باید تجربه را منتقل کرد.

در کنکور سراسری امسال زمزمه هایی مبنی بر بی نظمی و تقلب به خصوص در رشته تجربی که پر از داوطلب و پرطرفدار در رشته تجربی است و در صحبت های داوطلبان و خانواده ها شنیده می شود که نمی توان آن را دلیل یا مدرک نوشت. تکذیب اما شایعه بسیار قوی است و شکی نیست که امنیت روانی خانواده ها تا حدی زیر پا گذاشته شده است که روزنامه رسالت که چندین دهه ارگان اصلی اصولگرایان سنتی بود و اکنون سکوی رسانه هاست. نوبنیادگرایان قالیبافی – خواستار استعفای رئیس سازمان سنجش شدند.

همانطور که گفته شد، شایعات مختلفی وجود دارد. از بررسی بی دقتی شناسنامه و کارت ملی، یعنی امکان شرکت در آزمون دیگری به جای داوطلب اصلی و اصیل (فکر کنید دانشجوی پزشکی جای دیگری امتحان می دهد) یا صدای موبایل در جلسه و حتی لو رفتن سوالات. یک ساعت قبل از امتحان برخی مدعی هستند تعدادی داوطلب به جاهای دیگر هدایت شده اند و صفحات اینستاگرام مملو از این ادعاها است، اما نمی توان همه آنها را توطئه استکبار جهانی برای تحت الشعاع قرار دادن عملیات تشعشعی دولت برای حذف ارز ترجیحی دانست!

بله، طبق معمول می توانند موضوع را تکذیب کنند یا بگویند که فقط محدود به برخی حوزه ها است یا قول بدهند پذیرفته شدگانی که انتظار نمی رود بر اساس نتیجه امتحان در رتبه های عالی قبول شوند، مجددا مورد آزمون قرار خواهند گرفت، اما اثبات آن به دلیل اینکه در امتحان نهایی نمره پایینی داشتند نباید رتبه بالایی بیاورند سخت است چون ممکن است در روز امتحان نهایی فرد مشکل داشته باشد و توانایی تست زدن او بالا باشد.

اما مشکل اصلی را باید در جای دیگری جست وجو کرد: با روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی، عده ای یک شبه به جایگاهی رسیده اند که لیاقت آن را ندارند و جوانان با مشتی شعار و ادعای ایدئولوژیک در جای خود نشسته اند. و حذف نخبگان

کار به جایی رسید که وزیر برکنار شده و مدعی کار با افتخار اعلام کرد که نیمی از مدیران وزارت کار را برکنار می کند و البته قبل از 1000 سالگی او را رها کردند! حجت عبدالمالکی را می توان نمادی از تصورات و توهمات ویران شده دولت رئیس جمهور دانست.

هر سازمان اداری ساختار و نمادی بوروکراسی دارد و نئولیبرال ها به نام نئولیبرال ها و تکنوکرات ها قدیمی ها را بیرون می اندازند.

سال ها نماد سازمان سانسه دکتر توکل بود که به آقای کنکور معروف بود و سال ها ریاست این سازمان حتی در دوره احمدی نژاد کاملا رها نشد. در جوانی ما حتی یک موی سفید هم نبود و وقتی رفت موهای سیاهی روی صورتش بود و از این که هر سال یک پاک کن با خود داشته باشد دست برنمی‌داشت، اما تمام شد. خود کنکور بود! ما نمی گوییم که باید برای همیشه بماند. معلوم است که هر مدیری روزی بازنشسته می‌شود، اما حداقل مثل باغبان‌های شمال که اول نهالی را کنار درخت مرکبات می‌کارند و وقتی می‌میرد آن را جایگزین می‌کنند. در مدیریت هم همینطور است. مثل تیم های فوتبال که تغییرات به کندی صورت می گیرد و همه به یکباره تغییر نمی کنند.

در دهه 60 تعجب می کردم که چطور می شود وزارت کار را با وزیر و معاونانش که سال ها در زندان های شاه بودند، اینقدر فنی و دقیق اداره کرد، زیرا وزیر سرحدی زاده و معاونش کمال گنجه ای بیشتر به عنوان مبارز سیاسی معروف بودند تا تخصص. مرحوم سرحضی بنده خدا حتی مدرک هم نداشت و اگر بخواهید البته طهارت و پاکیزگی و شرافت داشت.

بعدها متوجه شدیم که کل ساختار اداری و فنی و تخصصی وزارت کار حول محور مدیری به نام خواجه نوری می چرخد ​​و مهندس سیاوش سمیعی هم معاون تکنوکرات است و سرحدی خدا بیامرز به نظرات آنها احترام می گذارد و با جان موافق است. که 14 سال را در زندان شاه گذرانده بود و هیچ ربطی به ریش تراشیده مهندس سامی نداشت.

او می خواست به کارگران خدمت کند و اصولی را رعایت نمی کرد. او هم سیگار می کشید و وقتی مهندس موسوی به خواست امام سیگار را ترک کرد، گفت خوب نیست من هم ترک کنم و نخست وزیر پرسید چرا؟ گفت: چون من نماینده میلیون ها سیگاری در دولتم هستم و امام رهبر کل جامعه است. هم سیگاری و هم غیر سیگاری! البته خنده دار بود، اما جامعه را پاره نکرد، چون خودش 14 سال در زندان بود و مخالف شاه بود، بقیه ظالم هستند.

یا در تشکیلات برنامه مغز متفکر بلامنازع آقای کردبچه بود که هر سال بودجه ها را می نوشت. این افراد آنقدر دقیق و استادانه کار می کنند که زحماتشان مثل خانم های خانه دار به چشم نمی آید و تنها زمانی که به مسافرت می روند یا مدتی دور هستند، مشخص می شود که مرد خانه یا بچه ها حتی نمی توانند چای درست کنند. مدیران بوروکراتیک و تکنوکرات‌ها نیز وقتی معلوم می‌شود که آن‌طور که بودند نیستند.

هر سازمان اداری یک مدیر سیاسی و یک مغز اداری و همچنین قدرت سیاسی اختصاص یافته برای کنترل تکنوکرات ها داشت. نوادگان گریه می کنند، اما با قدیمی ها سازش نمی کنند. اینگونه بود که عادل فردوسی پور را در شبکه سه تحمل نکردند زیرا علی فروغی از هر نظر به فردوسی پور جز قد ظاهری اش احساس کوچکی می کرد. بدون تحصیلات عالی، بدون اطلاعات عمومی، بدون محبوبیت انبوه، بدون تجربه رسانه ای، بدون تحصیلات عالی، بدون ظاهر. هیچ، واقعا هیچ.

بنابراین راه حل را در کنار گذاشتن عادل فردوسی پور می دید تا فردی به جای او بنشیند که از هر نظر بهتر از او باشد نه فقط از نظر ظاهری و دستورات را اجرا می کرد زیرا می دانست کجا باید دنبال اشیای خیابان بگردد. در استودیو. گفتگوی مستقیم آنقدر غیرقابل قبول است که حتی درست کردن کلمات در مقایسه با ادلی که آهسته صحبت می کرد امتیاز محسوب نمی شود.

این ماجرا در جاهای دیگر اتفاق افتاده و در برخی ادارات آدم احساس می کند مهدکودک است! آنها با نام جوانان بازی کرده اند. در یکی از جلسات، یک جوان بیست و سه و چهار ساله برای اینکه نشان دهد چقدر درگیر است، مدام از همه می‌خواست که وسط جلسه سلام کنند و بدون هیچ ارتباطی این کلمات از دستش خارج شد. البته، او این فرصت را داشت که یادداشت هایی را که از گوگل جمع آوری کرده اید به اسمارت نگاه کند.

ای کاش کنکور متمرکز را حذف می کردند و قبل از سال 2049 برمی گردانند تا فردی که می خواهد فلسفه بخواند به جای اجبار به دلیل رتبه و وقت گرفتن، استادی و زمان تولد، در مدرسه مربوطه امتحان بدهد. و آخرش هم فهمیده نمیشه که اینقدر فلسفه خونده چرا دارن درس میخونن؟ من فلسفه را مثال زدم. یک مثال می تواند یک دکتر دامپزشک باشد که می خواهد جراح قلب شود و از دام و حیوانات و هر رشته ای که از روی ناچاری انتخاب می کند دوست ندارد.

گرچه موضوع اصلی این یادداشت بی نظمی و تقلب در کنکور است که کمترین مصداق سلب امنیت روانی افراد است و نکته ای که مدیریت در جلسه اخیر با مقامات قضایی به آن اشاره کرده است، مشخص است که صرفا امکان انعکاس نگرانی های عمومی وجود دارد و اثبات قضیه مستلزم شواهد خاصی است، اما در مجموع نشان دهنده کاهش شدید اعتماد اجتماعی است.

این را رد کنید یا آن را برطرف کنید، مشکل اصلی همچنان باقی است. این وضعیت شغل دادن به افراد بی تجربه صرفاً برای ظاهر و با گواهی موسسات قارچی بلایای بزرگتر را به دنبال خواهد داشت و بعد از 43 سال جایز و موجه نیست جوان 24 ساله ای که جنگ و انقلاب را ندیده ادعا می کند که پرمدعاتر از بچه های انقلاب و جنگ. نشان دهید و تصور کنید که با چند جمله عربی و مانتو و شلوار به یک مدیر متعهد تبدیل شده است چرا که طبق تعبیر شهید چمران که امسال توسط سازمان زیباسازی شهرداری اصولگرا احیا و رواج پیدا کرد، «مسئولیت پذیری بدون تجربه. همان شرارت است».

———————————————— — ———————————–

* هامون سبطی، رئیس کارگروه آموزش شفافیت و عدالت به روزنامه فرهیختگان گفت:

وی ادامه داد: موضوع تقلب در این جلسه داستانی است که سه چهار سال است که مطرح می شود و علیرغم تذکراتی که برج دیده بان برای شفافیت و انصاف و دلسوزان در این چند سال داده است، متاسفانه تلاش و جدیت لازم برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد. قابل مشاهده نیست، لذا امسال شاهد هستیم که این موضوع مانند سال های گذشته، هم برای دستگاه های اجرایی و هم برای خانواده ها و داوطلبان و هم برای دستگاه های انتظامی که زحمت می کشند و بعضاً تا حدی مشکل ساز شده است. همانطور که می دانیم اطلاعات به درستی و به موقع در اختیار آنها قرار نمی گیرد و تلاش آن طور که باید نیست ممکن است کارساز نباشد. جمع آوری کلاهبرداری ها و مغازه های کلاهبرداری برای نیروهای انتظامی و امنیتی کار سختی نیست به شرط وجود شجاعت و هوشمندی لازم در سایر دستگاه های اجرایی.

موضوعی که دیروز بسیار مشکل ساز شد این بود که طبق اعلام رسمی مسئولان سازمان سنجش، سوالات دفترچه های امتحانی بعد از آزمون در اختیار داوطلبان قرار نمی گیرد و این نوع کتمان همواره منجر به رانت و فساد می شود. یعنی اگر سازمان سنجش در طول سالیان گذشته از این ابتکار استفاده می کرد، به محض اتمام آزمون، سوالات را در اختیار عموم قرار می داد تا مردم به صورت غیرقانونی سوالات را از سالن خارج نکنند. یعنی الان کار راحت تر شده و نیازی به حذف فیزیکی آنها نیست، کافی است. از آنها عکس بگیرید. این اتفاق افتاد، اما در آزمون هنر، برخلاف سال‌های گذشته، سؤالات در دسترس عموم نبود، البته سؤالات به صورت آنلاین در دسترس بودند.

در آزمون علوم انسانی و ریاضی که حدود 500 هزار نفر در آن شرکت کردند، سازمان سنجش از انتشار سوالات خودداری کرد و از دفترچه ها عکس گرفته شد و به صورت غیررسمی در کانال ها قرار گرفت، انتقاداتی علیه سوالات نوشته شد و پاسخ داده شد، اما برای آزمون آزمایشی که بیشترین – آزمون حساس بود متاسفانه قبل از پایان آزمون دو دفتر از سه دفترچه در سایت سازمان سنجش منتشر شد و احتمال وقوع چنین اتفاقی مشکوک است. این بی سابقه است، یعنی ما با دو چیز کاملا متضاد روبرو هستیم. کنکور هنر و کنکور ریاضی و انسانی به پایان رسیده اما سوالات آنها در دسترس عموم نیست و کنکور تجربی که هنوز تکمیل نشده است، سوالات در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید