تقویت پوشش گیاهی راه حلی برای بحران ریزگردها است


ساعت: 11:26
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842032

یک کارشناس محیط زیست تقویت پوشش گیاهی با گونه های بومی را در کاهش ریزگردها موثر دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پودر را می توان از ذرات بسیار ریز خاک رس، سیلت، ماسه، نمک ها، بقایای گیاهی، مواد تولید شده توسط کارخانه ها و صنایع یا مخلوطی از آنها تهیه کرد. گرد و غبار می تواند سمی و شیمیایی باشد. ریزگردها برای سلامت انسان بسیار مضر هستند، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند تنگی نفس و آسم بیشتر از این پدیده رنج می برند، همچنین گرد و غبار می تواند منجر به بیماری های جدی و خطرناک شود.


محمد صابر باغانی پور، کارشناس محیط زیست وی گفت: عراق، سوریه و عربستان سعودی موثرترین منابع خارجی در بحث ریزگردها هستند. به طور کلی مناطق آبرفتی این کشورها مستعد وجود خاک‌های رسی و سیلتی هستند، در صورتی که تامین آب و منبع ریزگردها فراهم نباشد.

به گفته مدیر اندیشکد، در شمال شرق کشور نیز به دلیل خشک شدن دریای آرال با این پدیده مواجه هستیم. یکی دیگر از دلایل ریزگردها رها شدن زمین های کشاورزی است که منجر به فرسایش خاک و افزایش گرد و غبار می شود. کشاورزی نامناسب و غیر اصولی و عدم استفاده از سیستم های نوین آبیاری نیز این مشکلات را تشدید می کند.

وی گفت: مهمترین تصمیم این است که با کشورهای همسایه ای که با آنها حوضه مشترک داریم، قراردادهای بین المللی منعقد شود که طی آن با تدوین دستورالعمل برداشت از منابع آبی مشترک، حوزه های آبخیز هر کشور مشخص و حفظ شود. در کشور ما نیز برای کاهش ریزگردهای منشأ خانگی، تقویت پوشش گیاهی با گونه های بومی ضروری است و استفاده از روش های نوین آبیاری زمین های کشاورزی در دستور کار قرار می گیرد.

به گفته باغانی پور، زمین های بایر باید مواظبت شود تا به منبع دیگر ریزگردها تبدیل نشوند. همچنین در بحث مدیریت مراتع و جلوگیری از چرای دام باید تدابیری اتخاذ شود تا از ظهور و تشدید ریزگردها جلوگیری شود. ایجاد دستورالعمل های مشترک در حوزه های آبخیز، زیرا ترکیه قصد دارد منابع آب را با انرژی مبادله کند.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ترکیه تاثیر این سد بر گرد و غبار در ایران و عراق را غیرعلمی توصیف کرده بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید